Natsænkning ? beregning...
Fra : Nak

Dato : 16-10-02 09:24

Er der nogen der kender til en måde hvorpå man kan beregne hvornår og hvor
meget det kan betale sig at sænke/slukke for varmen om natten?
Hvis man slukker skal man jo bruge en massa energi på at varme hele huset op
næste morgen (min kæreste er hjemme om dagen, så der skal også være varme
på), omvend er der jo ingen grund til at have fuld varme på hele natten.

Jeg har overvejet at beregne en fiktiv varmakapacitet for huset (slukke for
varmen og følge temperaturen over tid, og tænde igen og gøre det samme) og
derefter forsøge at regne mig frem til det. Men det er jo ikke nødvendigt
hvis der findes en god tommelfingerregel eller evt. et sted på nettet hvor
der står noget om det.

Mvh

Nikolaj

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-10-02 11:00

Nak <niknaknok@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> på), omvend er der jo ingen grund til at have fuld varme på hele natten.

Jo lavere temperatur i lokalerne, des mindre varmeenergi
siver der ud til omgivelserne - og jo mindre varme skal
erstattes. Derfor er der altid besparelser på sænkning af
temperaturen.
Det kan regnes ud på en simpel måde, der er rimelig
korrekt.
Eks.:
Forskellen mellem ude og inde er 0 gr - 25 gr = 25 gr.
Sænkes nattemperaturen med 5 grader forsvinder
der ca. 20% mindre varmeenergi.
På andre dele af rummet er forskellen måske mindre - men
fysikken er den samme.
Da vægge og ting i rummet indeholder varmeenergi kan
man med fordel starte nedlukningen i god til før man man
f.eks. går i seng.

Per A. Hansen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 16-10-02 13:51

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:DMar9.842
> [...]
> Eks.:
> Forskellen mellem ude og inde er 0 gr - 25 gr = 25 gr.
> Sænkes nattemperaturen med 5 grader forsvinder

Hvad så med den ekstravarme der bruges om morgenen for at varme rummene,
vægge og inventar op til 25 gr. igen.? Det må vel tage en del af
besparelsen.?

Mvh Martin

(Som selv sænker varme og vandproduktionen mellem 7.30 og 15 samt 21 til 5)

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-10-02 14:33

Martin> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:DMar9.842
> [...]

Martin> Hvad så med den ekstravarme der bruges om morgenen for at varme rummene,
Martin> vægge og inventar op til 25 gr. igen.? Det må vel tage en del af
Martin> besparelsen.?

Ikke rigtigt.
Det man i længden betaler for er varmetabet. Hvis der altid er varmest
indendørs så er varmetabet fra rummet til væggene og fra væggene til de
udendørs omgivelser det samme.

Men når man hæver og sænker temperaturen så vil der være en temperatur
gradient i væggene.

Når man sænker temperaturen om natten gør man det jo ikke ved at åbne
vinduerne. Man skruer ned for termostaten. Dvs det tager fx 1 time inden
temperaturen i luften er faldet de 5 grader. Og der tager måske en time mere
inden temperaturen på ydersiden af husmuren er faldet. Det betyder umiddelbart
at besparelsen bliver mindre fordi faldet i varmetabet ikke slår igennem med
det samme.

Men når man så tænder om morgenen går der så igen et stykke tid inden luften
er opvarmet og et længere stykke tid inden ydersiden af muren er opvarmet. Det
giver i sig selv en større besparelse.

Martins antog i sit eksempel at afkøling og opvarming foregik ca lige hurtigt
og dermed ophævede hinanden. Opvarmingen af luften afhænger jo af hvor
kraftige dine radiatorer er. Afkøling og opvarming af murene tager den samme
tid, hvis afkøling og opvarmning af luften gør det.

Men det betyder vel at det bedst kan betale sig at starte

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-10-02 19:19

Martin Christiansen wrote:

> Hvad så med den ekstravarme der bruges om morgenen for at varme rummene,
> vægge og inventar op til 25 gr. igen.? Det må vel tage en del af
> besparelsen.?

Jo selvfølgelig gør det.
Man kan måske også klare sig med 19 grd. når man står op, og 21 grd. når man går
på arbejde...?
Hvis du vil have 25 grd. når du står op, skal du tænde min. en times tid før du
står op. Vil jeg vurdere.
Dvs. varmeanlægget kører på 100% i en time. Det koster.

Man kan regne på det ved at se på energien og på varmekapaciteten. Og ikke
mindst hvad ens "komfort-krav" er.
Vi er jo forskellige.
Nogen kan ikke leve med lidt lavere temperatur om morgenen. Selv med en del
kroner sparet.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-10-02 11:16

Martin Christiansen <mc@city.invalid> skrev i en

> [...]
>
> Hvad så med den ekstravarme der bruges om morgenen for at varme rummene,
> vægge og inventar op til 25 gr. igen.? Det må vel tage en del af

Ikke hvis starter lidt tidligere som jeg nævnte, så udnytter man
jo vægeg og inventar som varmeovn.
Der er dog kun tale om en beskeden varmemængde i forhold
til den energimængde, der bortledes gennem vægge og vinduer.

> (Som selv sænker varme og vandproduktionen mellem 7.30 og 15 samt 21 til
5)

Det er en god økonomiløsning.
Det er navnligt den sidste, der giver stor besparelse, da forskellen
er størst på dette tidspunkt.

Per A. Hansen

Fra : Calle.

Dato : 16-10-02 15:16

Nak wrote:
> [...]
> det er jo ikke nødvendigt hvis der findes en god tommelfingerregel
> eller evt. et sted på nettet hvor der står noget om det.

Man siger normalt, at man ikke må gå under 17 grader, da der da vil begynde
at danne sig kondens, som er dyrere at varme op/tørre ud, end luft.
hvorfor køber du ikke en RA-PLUS termostat, den gør alt arbejde for dig.
http://www.danfoss.dk/pdf/raplus1.pdf
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Nak

Dato : 17-10-02 10:18

Tak skal i have

Jeg tror konklusionen må være at lukke for varmen om natten, men ikke helt.
Grundet skal således ikke findes i det økonomiske, men i det helbredsmæssige
for huset. Grundfoss RA-PLUS har jeg overvejet, men det koster jo alligevel
noget og skifte dem ud i hele huset (og det er ikke alle mine ventiler der
er af "nyere modeller".

Mvh
Nikolaj

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-10-02 17:37

Nak wrote:

> [...]
> noget og skifte dem ud i hele huset (og det er ikke alle mine ventiler der

Jeg fik en ide:
Prøv dig frem. Det tager dog noget tid før du har resultatet, men til gengæld
er det korrekt.!

Fremgangsmåde:
Mål temperaturen i det rum det drejer sig om. Løbende. Dvs. med en skriver
eller lignende.
I en periode hvorder varmes op, og når der afkøles.
Opvarmning med en konstant varme-effekt. - Det er vigtigt. Gør det lettere at
finde korrekt resultat.
Find ud af hvor lang tid der går for at temperaturen hhv. stiger og falder et
vist antal grader.
Gør det ved forskellige udetemperaturer.

NB. Pas på med at lave fejl. Dvs. undgå forskelle som forskelligt sollys, andre
indendørs varmekilder osv.

Dermed har du en helt sikker metode til at finde ud af:
Hvornår du skal tænde/slukke for varmen for at opnå de temperaturer du vil have.

Hvor meget energi der skal til for at varme op fra en vis temperatur. Ergo, du
kan ret let regne ud om det kan betale sig at lave natsænkning.

Fra : Calle.

Dato : 17-10-02 20:42

Nak wrote:
> [...]
> det koster jo alligevel noget og skifte dem ud i hele huset (og det
> er ikke alle mine ventiler der er af "nyere modeller".

Grundfos laver pumper, Danfoss laver termostater. Du blander firmanavnene
sammen

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Nikolaj

Dato : 18-10-02 08:39

> Grundfos laver pumper, Danfoss laver termostater. Du blander firmanavnene
> sammen

Det kan da vist være noget om...Men det lyder da meget ens...