Kobberarmbånd
Fra : Henny

Dato : 15-10-02 22:18

Hej
Er her nogen der ved noget om kobberarmbånd, hvad de virker for og om de
virker

hilsen

Henny

---

Fra : Steen

Dato : 18-10-02 09:53

"Henny" <hennyf2@tele.dk> skrev

> Er her nogen der ved noget om kobberarmbånd, hvad de virker for og om de
> virker

Armbånd af kobber er smykker, og anvendes til udsmykning af kroppen, ligesom
øreringe i sølv, halskæder i guld osv.

De virker ikke mod noget.

Mvh Steen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 19-10-02 11:35

In message <aooi4u$set$1@sunsite.dk>
date 18 Oct, wrote a daemon named Steen:

>"Henny" <hennyf2@tele.dk> skrev

>Armbånd af kobber er smykker, og anvendes til udsmykning af kroppen, ligesom
>øreringe i sølv, halskæder i guld osv.
>
>De virker ikke mod noget.

Er det noget du kan dokumentere?

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-10-02 11:49

Alex Bach Andersen wrote:

> Er det noget du kan dokumentere?

Burde det ikke være omvendt? At dem der sælger armbåndene bør
dokumentere, at de virker på andet end sælgerens omsætning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 19-10-02 12:43

In message <3DB1389A.6C7A@mail.dk>
date 19 Oct, wrote a daemon named Kim Ludvigsen:

>Burde det ikke være omvendt? At dem der sælger armbåndene bør
>dokumentere, at de virker på andet end sælgerens omsætning.

Er de så dyre? Der er en australsk undersøgelse fra 1976 der taler om
kobberoptagelse gennem huden [1].

Omvendt er der osse dem der får for meget kobber fra deres drikkevand og
deres amalgamplomber.

Se og så:

http://www.vitaviva.com/produkter/produkter_d.asp?KategoriID=223&topkategori=1

[1]: Walker WR and Keats DM, An invesigation of the therapeutic value of the
"copper bracelet" - dermal assimilation of copper in arithritic/rheumatiod
conditions. Agents and Actions 6, 454-458, 1976.
--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... We do what we can but it's never enough.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-10-02 14:01

Alex Bach Andersen wrote:

> Er de så dyre?

Er det ok at snyde mennesker, hvis man blot ikke snyder dem for så
meget?

> Der er en australsk undersøgelse fra 1976 der taler om
> kobberoptagelse gennem huden [1].

Der er desværre ikke rigtigt nogen undersøgelser, der bakker den op,
selvom der er gået mere end 25 år siden da. Ikke engang Walkers
landsmænd tager undersøgelsen som et endegyldigt bevis på effekten af
kobberarmbånd - se evt. http://www.mydr.com.au/default.asp?Article=2785
(OBS! Det er en populær-artikel, ikke en videnskabelig redegørelse)

> Se og så:
> http://www.vitaviva.com/produkter/produkter_d.asp?KategoriID=223&topkategori=1

Den bør man absolut læse, hvis man overvejer at bruge kobberarmbånd. Når
et site, der går ind for alternativ behandling, og som tilmed sælger
kobberpiller, skriver om så alvorlige effekter af for meget kobber, bør
man da vist have en grundig lægeundersøgelse, inden man går i gang med
en kobber-kur af den ene eller anden slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rado

Dato : 21-10-02 18:26

On Sat, 19 Oct 2002 15:00:44 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Er det ok at snyde mennesker, hvis man blot ikke snyder dem for så
>meget?

Du bliver jo også snydt hos det etablerede system. Du betaler - måske
hele livet igennem - i dyre domme for medicin der kun lindrer dine
symptomer, men ikke helbreder dig. For ikke at nævne de alvorlige
bivirkninger der er ved mange former for medicin.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-10-02 19:27

Rado wrote:

> [...]
> symptomer, men ikke helbreder dig. For ikke at nævne de alvorlige
> bivirkninger der er ved mange former for medicin.

1. Kære Rado, tag dig sammen! Der skal normalt ikke så meget til at
overbevise dig - tror du virkelig, at man ville bruge så mange penge på
noget, der ikke virker?

2. Hvis vi nu forestiller os, at myndighederne poster en masse penge i
noget der ikke virker, fordi man alligevel ikke kan skaffe arbejde til
de syge mennesker, hvis de bliver raske, og fordi vi slet ikke har plads
til alle de mennesker, der så ikke dør. Bliver det så mere rigtigt at
snyde mennesker, fordi der også er andre der gør det?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rado

Dato : 22-10-02 13:06

On Mon, 21 Oct 2002 20:27:11 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>1. Kære Rado, tag dig sammen! Der skal normalt ikke så meget til at
>overbevise dig

Så er dine argumenter åbenbart ikke særlig overbevisende ;)

>- tror du virkelig, at man ville bruge så mange penge på
>noget, der ikke virker?

Jeg har ikke sagt at metoderne ikke virker - de fleste af dem virker
bare ikke særlig godt. Mange - nok de fleste - former for medicin
helbreder ikke, men lindrer blot symptomerne. Lige så snart du tager
medicinen fra folk igen, er de ofte lige så syge som de var fra
starten af. Eller måske endnu mere syge, på grund af bivirkninger fra
medicinen.

> [...]
>til alle de mennesker, der så ikke dør. Bliver det så mere rigtigt at
>snyde mennesker, fordi der også er andre der gør det?

Det vil jeg ikke tage stilling til, for det har efter min mening ikke
noget med virkeligheden at gøre.

Det forekommer mig bare at du hele tiden mistænkeliggør alternative
metoder, mens du åbenbart ikke rigtig er klar over problemerne med
mange af det etablerede systems metoder.

--
Rado

Enhver form for forståelse af en ting er identisk med
eller baseret på genkendelse. - Martinus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-10-02 13:24

Rado wrote:

> Så er dine argumenter åbenbart ikke særlig overbevisende ;)

Det var ikke så meget /mine/ argumenter, jeg tænkte på, men alle de ting
du tror på uden den mindste form for beviser - rigtige beviser, vel og
mærke, ikke de selvsuggetive

Jeg undrede mig således blot over, at der er visse ting du tager for
givet, selv om de på ingen måde kan bevises, mens ting der kan bevises
mistænkeliggøres.

> Det forekommer mig bare at du hele tiden mistænkeliggør alternative
> metoder, mens du åbenbart ikke rigtig er klar over problemerne med
> mange af det etablerede systems metoder.

Jeg mistænkeliggør metoder, der ikke kan bevises at virke. Uanset om en
læge eller en alternativ helbreder står bag metoden - der er også mange
læger med selvopfundne metoder, som ikke kan bevises.

Du har helt ret i, at den traditionelle medicin ofte giver problemer i
form af bivirkninger. her har man blot overvejet fordelene kontra
ulemperne. Man giver normalt ikke medicin, hvor ulemperne overstiger
fordelene.

Det var egentligt ikke for at starte en ny krig, men jeg syntes, det er
betænkeligt at forsvare en metode (kobberarmbånd), når selv alternative
fortalere fortæller om dens farlighed. Jeg blev faktisk lidt chokeret
over det link Alex forsynede os med - jeg har hidtil troet, at
kobberarmbånd var harmløse for alt andet end pengepungen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 19-10-02 14:37

In message <3DB1577C.57FC@mail.dk>
date 19 Oct, wrote a daemon named Kim Ludvigsen:

>Er det ok at snyde mennesker, hvis man blot ikke snyder dem for så
>meget?

Men det er jo ikke snyd når kroppen optager kobber fra et kobberarmbånd er
det?

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... Those of you who believe in telekinesis, raise MY hand!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-10-02 15:33

Alex Bach Andersen wrote:

> Men det er jo ikke snyd når kroppen optager kobber fra et kobberarmbånd er
> det?

Men det er da snyd, hvis man lover en virkning, der ikke er der.

Hvis ens sygdom eller dårligdomme ikke skyldes kobbermangel, hjælper
armbåndet i hvert fald ikke noget. Tværtimod risikerer man i stedet at
få for meget kobber, og det kan være ret så alvorligt, hvilket man kan
læse på det link du tidligere bragte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rado

Dato : 21-10-02 18:32

On Sat, 19 Oct 2002 16:33:14 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Men det er da snyd, hvis man lover en virkning, der ikke er der.

Om ikke andet er der - hvis folk tror på metoden - en placebovirkning,
og den skal man bestemt ikke undervurdere.

--
Rado

Science cannot solve the ultimate mystery of Nature. And it is because in
the last analysis we ourselves are part of the mystery we are trying to
solve. - Max Planck

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-10-02 19:29

Rado wrote:

> Om ikke andet er der - hvis folk tror på metoden - en placebovirkning,
> og den skal man bestemt ikke undervurdere.

Problemet er så "blot" at det kan være direkte sundhedsskadeligt, hvis
man ikke lider af kobbermangel. Og jeg har ligesom på fornemmelsen, at
dem der bruger kobberarmbånd, ikke er dem som får konstateret
kobbermangel hos lægen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rado

Dato : 22-10-02 16:27

On Mon, 21 Oct 2002 20:28:54 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

> [...]
>man ikke lider af kobbermangel. Og jeg har ligesom på fornemmelsen, at
>dem der bruger kobberarmbånd, ikke er dem som får konstateret

Nu var det også kun placebovirkningen jeg tog stilling til her.

--
Rado

....illness or fear are not necessarily enemies,
as much as aids to understanding, and means to
a greater end..." - Seth

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 23-10-02 10:30

In message <3DB16D2A.7821@mail.dk>
> [...]
>armbåndet i hvert fald ikke noget. Tværtimod risikerer man i stedet at
>få for meget kobber, og det kan være ret så alvorligt, hvilket man kan

Men sådan risikerer man jo så meget her i tilværelsen. Schweizerne har lige
fundet ud af at de nye euromønter udskiller 240 gange så meget nikkel som EUs
nikkeldirektiv tillader. En undersøglese fra Lund viser at det ikke er smart
at drikke sodavand fra dåse da der frigøres aluminium i drikken.

Etcetc.

--
..... ----> If you cut here, you'll ruin your monitor. <----