Lave en JDBC connection til SQL
Fra : Kristian Krautwald

Dato : 15-10-02 21:07

Hej Alle!

Jeg er ved at installere et program, der skal benytte en JDBC connection
til MS SQL server.

I hjælpen til Microsoft SQL Server 2000 Driver for JDBC beskrives at man
skal lave CLASSPATH og registere driveren.

CLASSPATH er gjort og lader til at virke.

I Help-filen skriver de:

2. Registering the Driver
Registering the driver tells the JDBC driver manager which driver to
load. When loading a driver using class.forName(), you must specify the
name of the driver:

com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver

For example:
Class.forName("com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver");

Jeg har prøvet at skrive i DOS-prompt:

java Class.forName("com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver");

Men outputtet skriver:

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError:
Class/forName(com/microsoft/jdbc/sqlserver/SQLServerDriver);

Da jeg er newbie til Java (og programmering) er jeg fuldstændig på bar
bund og aner ikke hvad jeg gør forkert, da jeg iøjeblikket taster i
blinde

Hvad gør jeg forkert? Anyone?

Kristian Krautwald <kristian@krautwald.dk>
http://www.krautwald.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 00:02

Kristian Krautwald skrev:

>I hjælpen til Microsoft SQL Server 2000 Driver for JDBC beskrives at man
>skal lave CLASSPATH og registere driveren.

Kontrolpanel - ODBC-databasekilder - System DSN - Tilføj - vælg
"SQL server" (gætter jeg på) - Udfør ... og resten må du selv
prøve dig frem til for jeg har kun gjort det med en
Accessdatabase, og det foregår ikke på samme måde. Men du skal på
én aller anden måde angive en sti til databasen samt et logisk
navn som skal bruges i dit program.

--
Bertel

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 16-10-02 16:19

In newsgroup dk.edb.programmering.java wrote, Bertel Lund Hansen, this,
the Wed, 16 Oct 2002 01:02:19 +0200:

Hello Bertel Lund Hansen,

>Kontrolpanel - ODBC-databasekilder - System DSN - Tilføj - vælg
>"SQL server" (gætter jeg på) - Udfør ... og resten må du selv
>prøve dig frem til for jeg har kun gjort det med en

ODBC og JDBC er ikke det samme.

Open Database Connectivity (ODBC) is an open standard application
programming interface (API) for accessing a database,

Java Database Connectivity (JDBC) is an application program interface
(API) specification for connecting programs written in Java to the data
in popular databases.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 16:33

Kristian Krautwald skrev:

>ODBC og JDBC er ikke det samme.

Næ, men jeg troede at de hørte sammen. Jeg sidder f.eks. og
arbejder på et databaseeksempel hvor jeg bl.a. benytter følgende:

void opretForbindelse () {
try {
Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");
} catch(ClassNotFoundException exc) {
System.out.println("Error loading driver!");
}
String url = "jdbcbc:DB_Konto";
try {
dbConnection =
DriverManager.getConnection(url, "", "");
} catch(SQLException e) {
System.out.println("SQL: " + e); }
}

Men min viden er da begrænset.

--
Bertel

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 16-10-02 16:56

In newsgroup dk.edb.programmering.java wrote, Bertel Lund Hansen, this,
the Wed, 16 Oct 2002 17:33:17 +0200:

Hello Bertel Lund Hansen,

[Klip af en masse, jeg ikke fatter]

>Men min viden er da begrænset.

Tro mig, det er min også!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-10-02 17:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Næ, men jeg troede at de hørte sammen.

Det kan de gøre. Når man snakker med en database, kan det ske gennem
følgende kæde:

Java-program -> JDBC-til-ODBC driver -> ODBC-til-database driver ->
database

Fordelen er, at der findes en JDBC-til-ODBC driver, og at der findes
ODBC-til-database driver til næsten alle databaser. Men man kan springe
et led over, hvis der findes en JDBC-til-database driver. F.eks.:

Java-program -> JDBC-til-MySQL driver -> MySQL database

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-10-02 19:16

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Næ, men jeg troede at de hørte sammen. Jeg sidder f.eks. og
> arbejder på et databaseeksempel hvor jeg bl.a. benytter følgende:

> String url = "jdbcbc:DB_Konto";

Du bruger tilsyneladende en JDBC driver der arbejder via ODBC. Dette
er blot en af fire typer JDBC-drivere, hvoraf man anbefales at arbejde
med en type 4 hvis man virkelig vil være platformuafhængig.

http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/guide/jdbc/getstart/bridge.doc.html
http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/guide/jdbc/getstart/intro.html#1018502

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-10-02 11:06

Kristian Krautwald wrote:

> [...]
>
> com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver
>
> For example:
> Class.forName("com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver");

Det er faktisk bare en linje helt almindelig Java-kode! Linjen
initialiserer driveren, og skal udføres inden du begynder at bruge
databasen.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 16-10-02 16:14

In newsgroup dk.edb.programmering.java wrote, Jonathan Stein, this, the
Wed, 16 Oct 2002 12:05:46 +0200:

Hello Jonathan Stein,

> Det er faktisk bare en linje helt almindelig Java-kode! Linjen
>initialiserer driveren, og skal udføres inden du begynder at bruge
>databasen.

Ja, det fandt jeg ud af. Jeg skulle bare skrive denne linie ind i
tekstfil, der blev initialeret af mit program.

Det tog præsis 4 sek at copy-paste, og 4 timer at finde ud af det