Tabt hjelm.
Fra : Kenneth Straarup

Dato : 15-10-02 17:42

Hej.

Hvis nu person X er så klodset at falde over et trappetrin og vælte hjelmen
i hånden ned på næste trin (af beton)...hvad er så cirkus sandsynligheden
for den er færdig, hvis man kan svare på den slags?

Mvh,

-Kenneth Straarup.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-10-02 18:03

> [...]
> i hånden ned på næste trin (af beton)...hvad er så cirkus sandsynligheden
> for den er færdig, hvis man kan svare på den slags?

__________________________________

Hvis man skal gøre det helt efter bogen, så burde man jo nok skifte hjelmen
ud, men jeg personligt kunne aldrig finde på at kaste penge ud til en ny,
pga. at den gamle var blevet tabt.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-10-02 20:55

Kenneth Straarup wrote:

> [...]
> hjelmen i hånden ned på næste trin (af beton)...hvad er så cirkus
> sandsynligheden for den er færdig, hvis man kan svare på den slags?

Tjah, det som det hele går ud på er om skummaterialet i hjelmen er blevet
komprimeret og det afhænger af hvor meget energi det har optaget. Det vil
f.eks. sige at en hjelm der falder 5 cm og kun skal opbremse sin egen vægt
ikke tager skade og det tror jeg da heller ikke den gør efter 15-20 cm.
Sagen er anderledes hvis der er noget kraft bag, f.eks. hvis den falder fra
et højt punkt (=høj hastighed), hvis den skal bremse en stor vægt eller en
kombination deraf (førers hoved mod en lastbildør med 50 km/t). Min
konklusion er at den næppe tager skade at at falde fra et trin til et
andet, men det er _ikke_ noget jeg er 100% sikker på, kun et sted mellem 98
og 99% Måske nogle ingeniørtyper kan bekræfte min teori?
--
mvh Jes Vestervang (ingeniørtype wannabe, måske endda gonnabe
FZS600

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 15-10-02 21:13

> [...]
> i hånden ned på næste trin (af beton)...hvad er så cirkus sandsynligheden
> for den er færdig, hvis man kan svare på den slags?

Hvis hjelmen er lavet af et eller andet fibermateriale er der STOR
sandsynlighed for at selve hjelmskallen tager skade selv ved forholdsvis små
fald, især hvis den rammer en kant af trinet.

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : Tommy Hansen

Dato : 15-10-02 21:27

> [...]
> i hånden ned på næste trin (af beton)...hvad er så cirkus sandsynligheden
> for den er færdig, hvis man kan svare på den slags?

Hej
Jeg ved ikke hvor stor sandsynligheden for at den tager skade er, men da det
drejer sig om sikkerhed, har jeg altid valgt at få en ny af forsikringen,
hvis der har været det midste tvivl.

Tommy

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 15-10-02 22:49

> [...]
> da det drejer sig om sikkerhed, har jeg altid valgt at få en ny af
> forsikringen, hvis der har været det midste tvivl.

Tak for alle jeres svar. Der er ikke noget fysisk at se på hjelmen, men jeg
er da ked af at punge ud for en ny. På den anden side er det snotdumt at
køre rundt med en hjelm der måske ikke beskytter, hvis man styrter :/

Hvad er det for en forsikring du får til at dække, Tommy?

Mvh,

-Kenneth Straarup.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 15-10-02 23:16

> Hvad er det for en forsikring du får til at dække, Tommy?

Indbo.

Mvh
Steen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 16-10-02 00:36

"> > Hvad er det for en forsikring du får til at dække, Tommy?

> Indbo.
>
> Mvh
> Steen

Lige præcis, er du uheldig og vælte dækker den også dit tøj mm. (løsøre)

Tommy

Fra : Claus Rolsted

Dato : 17-10-02 15:14

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Indbo.

--- men kun hvis du havde hjelmen på hovedet, da den gik i stykker
(diskussionen har været oppe tidligere. Måske Google er din ven i dette
tilfælde).

--

mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983 og

Fra : Steen Schmidt

Dato : 17-10-02 17:40

> --- men kun hvis du havde hjelmen på hovedet, da den gik i stykker

Nej da. Skulle man så også have været i gang med at se TV, da det væltede
ned, for at TopDKs "Bolig hjem" indboforsikring vil dække det?

Det afhænger helt og holdent af hvilke betingelser der er i din
forsikringspolice.

Mvh
Steen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 19-10-02 22:07

> Nej da. Skulle man så også have været i gang med at se TV, da det væltede
> ned, for at TopDKs "Bolig hjem" indboforsikring vil dække det?

Nej nej , nu er TopDK's udvidede "Bolig hjem"-indboforsikring jo (som du selv
nævner) ikke en standard-indboforsikring, men dækker også "dumme"-skader (ens
egne skader på egne ting , som langt de fleste andre forsikringer ikke
gør.
Det var det, jeg udtalte mig generelt om: De fleste almindelige forsikringer
kræver nemlig en pludselig _udefrakommende_ påvirkning for at dække skaden.

> Det afhænger helt og holdent af hvilke betingelser der er i din
> forsikringspolice.

Ja, det er til gengæld evig-sandt.

--

DMCN#618 | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89

Fra : Squish

Dato : 18-10-02 07:03

Claus Rolsted wrote:
Snip..
> --
>
> mvh. Claus Rolsted
> Honda CX 500 Standard, 1983 og
> Vespa ET2 møvert-style | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89

Heeeeyyy! Te'løkk' mæ' dyret! Havde slet ikke bemærket, at du er
blevet MC'ist MED motorcykel! Får du kørt nogle ture eller er det
for koldt?! Hehe..

Mvh. Squish - CB400F, som har været til syn og fået en fin ny
nummerplade på!

Fra : Claus Rolsted

Dato : 19-10-02 22:11

"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Heeeeyyy! Te'løkk' mæ' dyret! Havde slet ikke bemærket, at du er
> blevet MC'ist MED motorcykel! Får du kørt nogle ture eller er det
> for koldt?! Hehe..

Hej, tak!
Jo da, jeg får da kørt, men desværre ikke så meget som jeg gerne ville pga.
travlhed med arbejde og studie. Men det gælder bare om at få kørt nogle km af
før de begynder at salte .....

Og JO, det er sgisme koldt derude..... Jeg skal vist have investeret i en
ordentlig efterår/vinter-beklædning.

> Mvh. Squish - CB400F, som har været til syn og fået en fin ny
> nummerplade på!

Og til lykke også til dig med CB'eren. Har du et billede af Tigerungen?

Fra : Squish

Dato : 21-10-02 10:55

Claus Rolsted wrote:

> Jo da, jeg får da kørt, men desværre ikke så meget som jeg gerne ville pga.
> travlhed med arbejde og studie. Men det gælder bare om at få kørt nogle km af
> før de begynder at salte .....

De er begyndt.. men ok- hellere få lidt salt på MC'en end ryge på
røven fordi det er glat!

> Og JO, det er sgisme koldt derude..... Jeg skal vist have investeret i en
> ordentlig efterår/vinter-beklædning.

> Og til lykke også til dig med CB'eren. Har du et billede af Tigerungen?

Har masser af saml/adskil billeder, men ingen scanner!

Fra : Claus Rolsted

Dato : 21-10-02 17:55

> De er begyndt.. men ok- hellere få lidt salt på MC'en end ryge på
> røven fordi det er glat!

Hæe ja da, men jeg har jo stadig min 45-Vespa til vinterkørsel, så den fine
Hondapige ikke bliver fedtet ind i det hvide stads.
Jeg må tænke mig godt om, før jeg beslutter mig for at køre CX'eren ud i
vintervejret.... Jeg synes, det ville være rigtig synd, om alle crom-delene
blev grimme. Det er jo det triste ved at købe en fin-fin cykel

> Har masser af saml/adskil billeder, men ingen scanner!

Ærgeligt nok....

mvh. Claus Rolsted, som netop har været oppe og omregistrere Hondapigen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-10-02 16:30

Claus Rolsted wrote:

> Jeg må tænke mig godt om, før jeg beslutter mig for at køre CX'eren ud i
> vintervejret.... Jeg synes, det ville være rigtig synd, om alle
> crom-delene blev grimme. Det er jo det triste ved at købe en fin-fin cykel

Hehe, ja, men hvis man bader den i solide mængder WD40 med jævne mellemrum
i alle kroge, så går nok ikke så galt
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - fedtet

Fra : Claus Rolsted

Dato : 25-10-02 14:51

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe, ja, men hvis man bader den i solide mængder WD40 med jævne mellemrum
> i alle kroge, så går nok ikke så galt

Hvad er egentligt det værste ved saltet??
1) Er det at maskinen ruster? (WD40 er vel egentlig ikke nok til at forhindre
det , er det? Skal det ikke være noget lidt mere tyktflydende eller kraftigt,
når det størkner, a la tectyl til?)
2) Eller at den begynder at se grim ud på de forkromede dele??

Hvis rusten ikke er så alvorligt, og det hovedsageligt er et kosmetisk
problem, kan man så ikke bare vaske eller gøre andet for at fjerne skidtet
efter køreture???

/Claus Rolsted - som virkelig håber på nogle svar på dette, da han gerne vil
ud og køre-køre-køre.... (men stadig er lidt øm om cyklen)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-02 15:54

> [...]
forhindre
> det , er det? Skal det ikke være noget lidt mere tyktflydende eller

Selv om jeg ikke er så vildt øm over for min Seca, så synes jeg faktisk at
den ruster utroligt lidt. Der kan være lidt rust på bolte, eller pletter på
baggaflen, hvor lakken et slået af, men det er ikke ret meget.

> [...]
> Hvis rusten ikke er så alvorligt, og det hovedsageligt er et kosmetisk
> problem, kan man så ikke bare vaske eller gøre andet for at fjerne skidtet

Min ellers blanke udstødning bliver meget mat efter en enkelt eller to
køreture i regnvejr, men så snart den bliver vasket, så bliver den pæn igen.

> /Claus Rolsted - som virkelig håber på nogle svar på dette, da han gerne
vil
> ud og køre-køre-køre.... (men stadig er lidt øm om cyklen)

Vasker du den efter brug, så behøver du ikke være så bange for at den tager
skade. Vejret har også været vådt i flere dage uden frostvejr, så der er nok
ikke så meget salt på vejene i øjeblikket.

Selv om der skulle være noget salt, så skal det også sidde i et stykke tid,
før rusten rigtigt kan tage fat. Bare du sørger for at den bliver vasket
grundigt inden den skal i vinterhi, så går det nok. Ellers får salten tid
til at virke.

Når min skal ind for vinteren, så hedder det grundig rengøring og derefter
wd40 over det hele (næsten). Den bliver flot blank, og så holder det indtil
foråret.
Sidste vinter, da den stod inde i 2½ måned, så var der stadig et mærkbart
lag af wd40 over det hele på cyklen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-10-02 02:57

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
> Selv om jeg ikke er så vildt øm over for min Seca, så synes jeg faktisk at
> den ruster utroligt lidt. Der kan være lidt rust på bolte, eller pletter på
> baggaflen, hvor lakken et slået af, men det er ikke ret meget.
(..)
> [...]
> grundigt inden den skal i vinterhi, så går det nok. Ellers får salten tid

Tak for svarene, Martin.
At der ikke er nogen, som kommer med indvendinger, vil jeg betragte som
enighed blandt gruppens ellers så skrivelystne skribenter

> [...]
> foråret.
> Sidste vinter, da den stod inde i 2½ måned, så var der stadig et mærkbart

Hmmm, nu er det vel ikke kun på mc'ens lakflader du sprøjter wd40?

Forresten, et lille tillægsspørgsmål:
Hvor længe går der før salten er væk fra vejene?
Eller spurgt på en anden måde, hvor meget/længe skal det regne, for at man
kan betragte det som forholdsvist sikkert at tage mc'en en tur uden
salt-fare??

--

mvh. Claus Rolsted - håber at kunne få klemt flere km afsted inden vinter

Fra : Armand

Dato : 28-10-02 12:56

> [...]
pletter på
> baggaflen, hvor lakken et slået af, men det er ikke ret meget.

Alle gevind i aluminium (stålbolte i aluminium) er meget udsat for
fastkorrodering p.g.a. saltpåvirkninger!
En ordentlig omgang indsprøjtning med WD40/lign beskytter til dels
derfor (i en periode); men virker også indtrængende og derved
fugt-fortrængende hvorved det ikke kun forebygger, men også "reparerer"!

Men:
- Kan man komme over samtlige steder hvor risikoer forekommer? Næppe!
- Kan man vaske/spule modellen af 100% overalt (gadevand/salt kommer
overalt!)? Næppe!

Det er det bedste for sagerne ikke at udsætte dem for salt!
Tl gengæld kan det i mine øjne virke vildt overdrevet at man fravælger
at
køre på sit eneste køretøj, der tillige langfra er nyt længere, blot for
at spare det for saltpåvirkninger :-|

Og forøvrigt er den bedste bedste konservering af gevind, at fedte dem
ind i molykote-fedt hver(!) gang man har dem afskruet - faktisk kunne
det
være et passende vinter-job at afskrue hver eneste skrue stk. for stk.
for at smøre dem ind :-/

--
Armand.

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 16-10-02 14:14

"Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> drejer sig om sikkerhed, har jeg altid valgt at få en ny af forsikringen,

Er man ikke selv skadevolder ? Så kan man vel ikke få den dækket. Måske ens
kusine gav den et los ned af trappen, men reelt får man da ikke dækket noget
når man selv er skadevolder, eller hvordan ?

Fra : Steen Schmidt

Dato : 16-10-02 16:26

> [...]
noget
> når man selv er skadevolder, eller hvordan ?

Jo, alt andet er jo forsikringssvindel. Det afhænger af din indboforsikring,
hvad den dækker. De fleste indboforsikringer kan udvides til at dække
ovenstående, hvis ikke de gør det fra starten af. Et eksempel er TopDK's
"Bolig hjem" indboforsikring. Denne dækker hvis du kommer til at vælte dit
TV ned fra dets plads, eller, som her, hvis du taber din MC-hjelm (og i
utallige andre tilfælde selvfølgelig). Der er en selvrisiko på forsikringen,
men den kan du igen sætte til kr. 0,- ved at tilpasse forsikringen dine
behov, eller vælge en helt anden.

Selv hvis ikke min forsikring dækkede, ville jeg dog købe en ny hjelm i de
tilfælde jeg tidligere har nævnt.

Mvh
Steen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 15-10-02 23:34

> [...]
> i hånden ned på næste trin (af beton)...hvad er så cirkus sandsynligheden
> for den er færdig, hvis man kan svare på den slags?

Det er meget svært at sige, men jeg er hellere sikker end at tage chancen...

Hvis jeg er ved at rengøre hjelmen, lad os sige ved køkkenbordet, og jeg
fumler og taber den de 5 cm der er ned til træbordpladen, så køber jeg ikke
en ny. Taber jeg den på trægulvet, så skal jeg have en ny. Beton? Jeg ville
købe en ny næsten bare den havde trillet lidt hurtigt henover det

Plast- eller fiberskallen omkring hjelmen fordeler slaget ved et styrt -
hvis det ikke var der, ville det flamingolignende materiale, der normalt er
inde i hjelmen, ikke hjælpe ret meget. Ved ganske små slag kan der opstå
mikroskopiske revner i plastmaterialet, eller de der findes i forvejen fra
produktionen kan gøres større. Ved det næste, måske kraftigere, slag (for
eksempel ved et styrt) kan en sådan mikroskopisk revne være startstedet for
en total fejl (det kan i fagsprog beskrives som "stressinducet fatal
failure", og er det samme som udmattelsesbrud i eksempelvis fylvinger),
altså kan hjelmen i værste fald flække, eller i hvert fald bliver slaget
ikke fordelt korrekt.

Jeg blev kørt ned på MC af en bil for et par år siden, og der faldt jeg hvad
der svarer til fra kølerhjelmen af bilen og ned på asfalten - jeg faldt
lodret, med ryggen nedad, og det første der ramte asfalten var hjelmen. Jeg
følte det som at ramme baghovedet ned i en dyne, men hjelmen var ubrugelig
bagefter. Der var tydelige fysiske skader i hjelmens skal, næsten helt
igennem fibermaterialet. Der var slået lak af som størrelsen af en femmer,
og flere komplette brud i materialet var synlige med det blotte øje. Jeg
kunne ikke se skader inde i hjelmen, men jeg kunne mærke ved styrtet at
skummaterialet var blevet deformeret.

Ring til forsikringsselskabet og fortæl dem at din indboforsikring skal
betale dig en ny hjelm.

Mvh
Steen