Nyhedsbreve
Fra : Jimmy

Dato : 15-10-02 16:05

Hej

Jeg undrer mig over mymusic.dk's betingelser:

"Ved at indtaste din e-mail adresse accepterer du at modtage e-mails med
relevante information fra MyMusic.dk, og reklame fra MyMusic.dk, samt
MyMusic.dk's partnere - du kan dog til enhver tid afmelde dig dette. "

Er ovenstående lovligt?

Hvis ja - Hvad siger loven da om udsendelse af "nyhedsbreve" og forudgående
godkendelse?

Mvh
JImmy

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-10-02 16:30

Scripsit "Jimmy" <spoerg@efter.den>

> [...]
> relevante information fra MyMusic.dk, og reklame fra MyMusic.dk, samt
> MyMusic.dk's partnere - du kan dog til enhver tid afmelde dig dette. "

Det er tvivlsomt. Markedsføringslovens §6a kræver at der foreligger en
"anmodning" fra modtageren om at få reklamer. Men jeg vil ikke mene at
det er nok med en accept som er skjult på en side med diverse andet
juristeri og fremstår som betingelse for at levere en anden ydelse.

Forbrugerombudsmandens hyrdebrev om §6a siger bl.a.:

| En forudgående anmodning (eller samtykke) kan være affattet
| forholdsvis bredt, men det skal være konkretiseret i den forstand,
| at det klart og utvetydigt fremgår, hvad der meddeles samtykke
| til. Den, der meddeler samtykket, skal være klar over, hvad der
| meddeles samtykke til. Et samtykke, der alene fremgår af den
| erhvervsdrivendes standardvilkår eller forretningsbetingelser, vil
| således ikke opfylde kravene, medmindre det har været særligt
| fremhævet over for den pågældende.

<http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_h00uh.htm>

Forbrugerombudsmanden vejledning om §6a siger:

| Forbrugerombudsmanden har ved sin gennemgang af forskellige
| hjemmesider konstateret, at nogle erhvervsdrivende har på forhånd
| afkrydsede felter, hvoraf det fremgår at forbrugeren (når han
| deltager i en konkurrence eller køber varer) giver sit samtykke
| til at modtage reklame. En sådan fremgangsmåde er efter
| Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med god
| markedsføringsskik og samtykket vil heller ikke være gyldigt efter
| § 6a, fordi det ikke er udtryk for forbrugerens vilje eller ønske.

<http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/div/fo_6a.htm>

Det synes i det hele taget ikke at være lovligt efter
Forbrugerombudsmanden at gøre levering af ydelser afhængig af om
modtageren giver samtykke til at modtage reklamer:

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-10-02 16:54

Henning Makholm wrote:

> [...]
> det er nok med en accept som er skjult på en side med diverse andet
> juristeri og fremstår som betingelse for at levere en anden ydelse.

Jeg vil tillade mig at bakke lidt tilbage fra min påstand om, at det er
lovligt. Jeg har lige besøgt det pågældende site, og betingelserne står
ikke sammen med feltet til mailadressen (som jeg troede), men på en
anden side med samtlige betingelser.

Spørgsmålet er så, om det er nok, at der er et felt med et forudfyldt
flueben, der siger: "Jeg har læst og accepterer betingelserne", hvor
ordet betingelserne er et link til en side med betingelserne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-10-02 16:44

Jimmy wrote:

> [...]
> relevante information fra MyMusic.dk, og reklame fra MyMusic.dk, samt
> MyMusic.dk's partnere - du kan dog til enhver tid afmelde dig dette. "

Ja.

> Hvis ja - Hvad siger loven da om udsendelse af "nyhedsbreve" og forudgående
> godkendelse?

Den siger, at du på forhånd skal have accepteret at modtage den slags,
og det gør du netop, hvis du accepterer ovenstående betingelser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen