Scripsit "Jimmy" <spoerg@efter.den>
> "Ved at indtaste din e-mail adresse accepterer du at modtage e-mails med
> relevante information fra MyMusic.dk, og reklame fra MyMusic.dk, samt
> MyMusic.dk's partnere - du kan dog til enhver tid afmelde dig dette. "
> Er ovenstående lovligt?
Det er tvivlsomt. Markedsføringslovens §6a kræver at der foreligger en
"anmodning" fra modtageren om at få reklamer. Men jeg vil ikke mene at
det er nok med en accept som er skjult på en side med diverse andet
juristeri og fremstår som betingelse for at levere en anden ydelse.
Forbrugerombudsmandens hyrdebrev om §6a siger bl.a.:
| En forudgående anmodning (eller samtykke) kan være affattet
| forholdsvis bredt, men det skal være konkretiseret i den forstand,
| at det klart og utvetydigt fremgår, hvad der meddeles samtykke
| til. Den, der meddeler samtykket, skal være klar over, hvad der
| meddeles samtykke til. Et samtykke, der alene fremgår af den
| erhvervsdrivendes standardvilkår eller forretningsbetingelser, vil
| således ikke opfylde kravene, medmindre det har været særligt
| fremhævet over for den pågældende.
<
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_h00uh.htm>
Forbrugerombudsmanden vejledning om §6a siger:
| Forbrugerombudsmanden har ved sin gennemgang af forskellige
| hjemmesider konstateret, at nogle erhvervsdrivende har på forhånd
| afkrydsede felter, hvoraf det fremgår at forbrugeren (når han
| deltager i en konkurrence eller køber varer) giver sit samtykke
| til at modtage reklame. En sådan fremgangsmåde er efter
| Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med god
| markedsføringsskik og samtykket vil heller ikke være gyldigt efter
| § 6a, fordi det ikke er udtryk for forbrugerens vilje eller ønske.
<
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/div/fo_6a.htm>
Det synes i det hele taget ikke at være lovligt efter
Forbrugerombudsmanden at gøre levering af ydelser afhængig af om
modtageren giver samtykke til at modtage reklamer:
| Betaling
|
| Nogle erhvervsdrivende har spurgt Forbrugerombudsmanden, om det
| var i orden at tilbyde forbrugeren betaling for hver reklame,
| forbrugeren modtog.
|
| Forbrugerombudsmanden har ikke indvendinger imod, at forbrugeren
| betales for at modtage reklame, såfremt ordningen er
| gennemskuelig for forbrugeren, således at han har mulighed for at
| afveje fordele og ulemper ved ordningen, at han til enhver tid
| kan få sine penge udbetalt kontant, og således at han i øvrigt
| frit kan kalde sit samtykke tilbage, når han ikke længere ønsker
| at deltage i ordningen.
<
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/div/fo_6a.htm>
--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."