Sendkey-programmering
Fra : Toke Gaarde Schmidt

Dato : 26-02-01 09:02

Jeg har rodet en del med sendkeysfunktionen i VB, men er støt ind i et
problem, jeg ikke kan løse selv.

I listen over de argumenter sendkeys kan tage mangler jeg flere nyttige.

Findes der en måde at aktivere følgende taster på:

mellemrum(space)
windowstasten(aktiverer start)

Endvidere kan jeg ikke få følgende til at virke:

sendkeys"^{ESC}" Skulle åbne startmenuen, men det gør den
ikke!!

Venlig hilsen

Toke

Fra : Jane H. F. Vestergaa~

Dato : 26-02-01 10:29

Hej Toke
Jeg kender ikke lige svarene umiddelbart, men prøv at kigge på Chr(nummer
for mellemrum).

Men, du skal lige passe på med at bruge SendKeys, da den kan slå NumLock
fra. Hvis du skal undgå det skal du bruge noget API til at hente status for
Numlock inden du bruger SendKeys og sætte status igen bagefter.

mvh
Anton

Fra : Toke Gaarde Schmidt

Dato : 26-02-01 11:29

Hej Jane

Mange tak for dit svar, men det virker bare ikke.

Det , jeg ønsker, er at aktivere menuen for et vindue ved at anvende
ALT-mellemrumstast, så menuen indeholdene punkterne : Restore, Minimize,
Maximize, Close etc.

hvis jeg bruger : sendkeys "%chr(32)", får jeg ikke denønskede effekt (% er
koden for tasten ALT).

Gør jeg noget forkert?

Hilsen

Toke

Fra : Jane H. F. Vestergaa~

Dato : 26-02-01 16:13

Hej Toke
Syntaksen er:

SendKeys ("%" & Chr(32))

Så skulle det virke.
Men pas nu på med NumLock.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 26-02-01 23:25

Jane H. F. Vestergaard skrev:
> SendKeys ("%" & Chr(32))

Nej, nu må I altså holde op!

Et mellemrum i VB skrives enkltest og lettest som " " (og der er altså ét
mellemrum mellem anførselstegnene).

At begynde at indblande ASCII-koder er da at gå over åen efter vand:

SendKeys "% "

-------
Tomas

Fra : Jane H. F. Vestergaa~