Stole hjælp.....
Fra : Kim Monberg

Dato : 15-10-02 13:10

Hejsa....
Jeg har nogle gamle spisestole som er lakeret, kan man fjerne det på nogen
måde og hvis ja hvordan?
Jeg ville så ludbehandle dem bagefter så de blev lys og så ville jeg ligge
noget nyt stof på sædet og i ryggen...de ville jo blve som nye...men mangler
lige hjælp til at fjerne det lak der er på dem...
M.v.h
Britta

Fra : Ivan

Dato : 15-10-02 17:26

"Kim Monberg" <info@monberg.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa....
> Jeg har nogle gamle spisestole som er lakeret, kan man fjerne det på nogen
> måde og hvis ja hvordan?

Tja jeg ville nok starte varmepistolen, varme og skrabe lak af. derefter
slibe så det bliver glat.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-10-02 23:04

> [...]
mangler
> lige hjælp til at fjerne det lak der er på dem...

Jeg ville ikke give dem lud, det lukker ikke overfladen nær så godt af som
f.eks. lak. Desuden er det heller ikke lige så slidstærkt som en god gang
lak.
Du kan afvaske dem med grundrens eller 3db salmiakvand (sidste skal gøres
udenfor) Slib dem lidt med noget finkornet sandpapir for at gøre lakken ru
og tør slibestøvet af evt. med en harpiksklud. Herefter kan du så give dem
ludlak (kaldes også hvidpigmenteretlak) Det ligner lud, men er stærkere og
mere smudsafvisende.
Der er andre behandlinger der også er gode, men nu kan jeg forstå at du vil
have den lysere. Men man kunne også overveje at rense dem af og give dem
f.eks. bivoks...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002