VBA: Decimal- og tusindtalsseperator
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-10-02 12:57

Hvordan kan jeg udtrække tegnet anvendt som decimalseperator og
tusindseperator ? Jeg kan hente brugerens LCID med

Private Declare Function GetSystemDefaultLCID& Lib "kernel32" ()
Private m_lLocaleUserDefaultLCID As Long

sub getLocale()
   m_lLocaleUserDefaultLCID = GetUserDefaultLCID()
end sub

Men da nogle brugere har dansk LCID men har ændret decimalseperator fra det
danske komma til det engelske punktum, så er det ikke helt nok at kigge på
LCID for at finde ud af, hvad den enkelte bruger anvender.

Hvordan gør jeg det ? Platformen er Windows 2k eller Windows XP

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-10-02 13:28

Jesper Stocholm skrev:
> Hvordan kan jeg udtrække tegnet anvendt som decimalseperator og
> tusindseperator ?

The quick and dirty way:

Sub LocalNumberFormat _
(ByRef sDecimal As String, ByRef sThousand As String)
sDecimal = Mid(Format(1.1, "0.0"), 2, 1)
sThousand = Mid(Format(1000, "0,000"), 2, 1)
End Sub

-------
Tomas

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-10-02 14:58

Tomas Christiansen wrote :

> [...]
> (ByRef sDecimal As String, ByRef sThousand As String)
> sDecimal = Mid(Format(1.1, "0.0"), 2, 1)
> sThousand = Mid(Format(1000, "0,000"), 2, 1)

tusind tak ... men der er da principielt ikke nogen grund til at kalde
den for "dirty" - så vidt jeg kan se, så formatterer en streng ud fra
system-indstillingerne - og derefter finder komma etc. Det er vel i
princippet ikke anderledes end at finde oplysningerne direkte i OS.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-10-02 21:09

Jesper Stocholm skrev:
> tusind tak ... men der er da principielt ikke nogen grund til at
kalde
> den for "dirty"

Den er "quick" fordi det er en ret let løsning - både at implementere
og at forstå.

Den er "dirty" fordi den benytter sig af sideeffekter, og den kræver
at man holder tungen lige i munden, når man vælger hvilke tal, som
skal formatteres. Hvis dette tal bliver ændret af en ikke-forstående,
fejler funktionen ikke, men giver måske altid/måske nogle gange et
forkert resultat.

Den "rigtige" løsning er naturligvis at finde det rigtige API,
men....... nogle gange er livet for kort til API-kald!

-------
Tomas

Fra : Villy Jensen

Dato : 15-10-02 13:52

> [...]

> LCID for at finde ud af, hvad den enkelte bruger anvender.
>
> Hvordan gør jeg det ? Platformen er Windows 2k eller Windows XP

Jeg klarer det lille nummer i WIN98 og i WINNT ved at sætte _2_ værdier
i registreringsdatabasen:

<Begin file Set_DK_dp.reg>
REGEDIT4

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\International]
"sDecimal"="."
"sThousand"=" "
<End file Set_DK_dp.reg>

<Begin file Set_US_dp.reg>
REGEDIT4

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\International]
"sDecimal"=","
"sThousand"=" "
<End file Set_US_dp.reg>

Du skal bare og læse hvad brugeren har sat de to værdier til...!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Keld Sørensen

Dato : 16-10-02 07:52

En formateret string med et beløb, f.eks. 1.234,56, kan
konverteres til et tal med CDlb("1.234,56") til 1234.56 og
herefter anvendes i en beregning.

mvh
Keld Sørensen