Dansk sproget musik - hvad er godt?
Fra : Flying Hotdogs

Dato : 15-10-02 01:46

Hej NG

Hr Haldorson giver oplæg til (mange) smil omkring dansk(top)musik, og det
har sat et lille spørgsmål i gang her....hvad mener I andre egentligt er god
dansk musik med tekst på dansk?
Set - sådan over de sidste 30 - 40 år...hvad er så godt?

Vi hælder selv en del til sangskrivere som Michael Falch, Hans Henrik
Koltze, Henrik Strube, Ivan Pedersen, Tom Lunden, C.V. Jørgensen, Lars Muhl
og andre "gamle nisser " - som os selv
...men der må da være kommet andre til, som kan måle sig med fortidens
lyrikere/komponister ...men hvem? Eksempler på gode danske tekster ?
Eksempler på godt dansk sproget (rock-pop-blues-R/B-dance) musik?

/ Søren og Anette
Mosefund- en anelse yngre end Tollund manden og Egtved pigen

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 15-10-02 02:09

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i

> [...]
> ..men der må da være kommet andre til, som kan måle sig
> med fortidens lyrikere/komponister ...men hvem?

Jeg ved ikke rigtigt om jeg synes at Ivan Pedersen hører med i
remsen, da det gode han har lavet (og som jeg kan huske altid
har været på engelsk.

Ellers er der i hvert fald Sebastian, Steffen Brandt og Allan Olsen.
En del af Poul Krebs' produktion kunne også komme med, ligesom Søren
Kragh Jacobsen. Af det lidt nyere (men selvfølgelig allerede
gammelt) kommer man næppe uden om MC Einar.

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 15-10-02 17:31

Bjørn Løndahl wrote:
> Jeg ved ikke rigtigt om jeg synes at Ivan Pedersen hører med i
> remsen, da det gode han har lavet (og som jeg kan huske altid
> har været på engelsk.

Den ene Cd i dobbeltalbummet "Monogram" fra sidste år er med danske tekster.
Gode tekster...efter vores mening...okay, nok også lidt voksne tekster, ...
men tekster som fortæller historier, drømme og som har både eftertænksomhed
og et lunt glimt

Absolut en lytter eller tre værd

/ Søren og Anette

Fra : Pete

Dato : 15-10-02 04:40

> Eksempler på godt dansk sproget (rock-pop-blues-R/B-dance) musik?

Well,Gasolin's samarbejde med Mogens Mogensen,
resulterede i mange perler.

Mvh P
"Uh,they got the internet on computer now."

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-10-02 05:30

Flying Hotdogs <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dab6531$0$3398$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
god
> dansk musik med tekst på dansk?
> Set - sådan over de sidste 30 - 40 år...hvad er så godt?
________

Ja undskyld jeg liiiiiige bryder ind her, men når vi må går 40 år tilbage
synes jeg lige at jeg vil sige følgende:

Der var en lidt mere kvik klang i dansktopmusikken i 60-erne og 70-erne. Det
var ikke så dansebandsagtig som idag. Det var sådan noget som "En sød
student", "Gid du var i Skanderrborg", "reven fra Luxemborg", "Ta med ud å
fisk", "Unge dag" og så var der jo også det goe gamle med "Four Jacks" og
"Blue Boys". Det synes jeger noget af det bedste der nogensinde er lavet
inden for dansk populærmusik.

Hilsen Åge

Fra : Pete

Dato : 15-10-02 18:51

> [...]
> "Blue Boys". Det synes jeger noget af det bedste der nogensinde er lavet

med meningsfyldte tekster?
Ingen kunstnerisk stolthed inden for
"dansk populærmusik"!

Fra : Peter Juhl

Dato : 15-10-02 21:40

Pete wrote:

> Undskyld,var emnet ikke dansk musik med meningsfyldte tekster?

"Ta' med ud og fisk" er sgu da et fedt nummer ...

/Peter

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 15-10-02 08:39

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> / Søren og Anette
> Mosefund- en anelse yngre end Tollund manden og Egtved pigen

Et ganske godt debatoplæg.
Personligt har jeg ikke lyttet så meget til den musik der var fremme for
30-40 år siden, men det skyldes min beskedne alder af 19 år. Til gengæld
synes jeg at der for tiden er en masse spændende danske bands, som synger på
dansk / bruger dansk lyrik. Her tænker jeg specielt på to grupper, nemlig
Superjeg (www.superjeg.dk) og Under byen (www.underbyen.dk).
Af de to grupper er Superjeg klart det mest "poppede". Teksterne er tilpas
underfundige, og musikken har til tider nogle skæve klange ("..tælle skyer
på en skæv akkord"). Men decideret "dybt" er det ikke, selvom deres
sprogeksperimenter er kærkomne og friske.
Under byen er til gengæld langt mere nuancerede og musikalsk "bevidste". Det
er svært at beskrive deres musik præcist, og det vil jeg heller ikke prøve
her. Kan dog blot sige at den spænder vidt. I pladeforretninger har jeg set
deres plader stå i vidt forskellige afdelinger, bl.a. electronica,
folkemusik, rock og så selvfølgelig den danske afdeling.

Til sidst vil jeg lige sige at jeg da også har lyttet en del til ældre dansk
musik (det kan man jo ikke rigtigt undgå).
Gasolin er et sikkert hit. Men for tiden lytter jeg mest til Lars H.U.G,
både Kliché-perioden og det senere. Selvom det vel er en anakronisme er det
alligevel skønt!

Var dét det? Nej jeg havde nær glemt den vigtigste, nemlig Nikolaj Nørlund
(http://www.norlund.com/). En virkelig suveræn dansk musiker og dejlig poet.
Klart nok, der er en rimelig tydelig forbindelse ml. Superjeg og Nørlund
(Superjegs album er prod. af Nørlund). Rent musikalsk er der meget mere at
hente hos Nørlund, og det lyriske er også klart overlegent. Jeg holder
specielt meget af hans "Rhonda Harris"-albums, men de er desværre ikke
fuldstændig på dansk. Det er hans albums i eget navn til gengæld, og de er
pengene værd.

Nå, ikke mere fra mig.
Nyd musikken.

----Jacob----

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 15-10-02 09:34

Flying Hotdogs wrote:
> Eksempler på gode danske tekster ?

Malk De Koijn.
Østkyst Hustlers - Verdens længste rap.
Sebastian - Skatteøen.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Peter Kaas

Dato : 15-10-02 09:51

> [...]
god
> dansk musik med tekst på dansk?
> Set - sådan over de sidste 30 - 40 år...hvad er så godt?

Dansk musik fra de gode gamle flower power-dage... syrerock!

- Steppeulvene
- Young Flowers
- Skousen og Ingemann (incl. Stig Møller)
("Herfra Hvor Vi Står" er sgu en af favoriterne i min cd-samling)

og så har Niels Skousen jo i år udgivet et kanon album som
viser at han stadig er Danmarks svar på Bob Dylan!

Mvh
Peter

Fra : Fle.J.

Dato : 15-10-02 23:10

Peter Kaas wrote:
> [...]
> - Young Flowers
> - Skousen og Ingemann (incl. Stig Møller)
> ("Herfra Hvor Vi Står" er sgu en af favoriterne i min cd-samling)

Burning Red Ivanhoe
Hurdy Gurdy
Ache
Alrune Rod
The Maxwells
Culpeppers Orchard
Røde Mor
Delta Cross band
Day of Phoenix
Blue Sun
Jan Toftlund
Bazaar
Jomfru Ane Band
Beefeaters
Thors Hammer
Bifrost
Dan Turell og Sølvstjernerne
Midnight Blues
Gasolin
C.V.Jørgensen
Sebastian
Gnags
Steppeulvene
Young Flowers

osv osv osv

Musik fra en tid hvor man endnu ikke helt havde opgivet "ånden"

Jeg tror ikke jeg ville være i stand til at lave en mix-cd med ovennævnte
gruppers samlede tekster/værker, med tekster der bare er tilnærmelsesvis så
intetsigende som det vi præsenteres for i dag.......med få
undtagelser......og det er ikke dansktop der undtager sig her!!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove "buuh"

Fra : Karina Hjorth

Dato : 15-10-02 10:14

> Set - sådan over de sidste 30 - 40 år...hvad er så godt?

Eeeehmmm... I gotta say it: Shubidua De er da umulige at komme uden om,
når de næsten har eksisteret i 30 af de 40 år, vi må gå tilbage.... Og så er
deres tekster altid meget underfundige.

Derudover (hvilket en anden også har nævnt) er der tekster af Poul Krebs,
som kunne høre ind her - samt noget af TV2's og Gasolins.

Går vi længere frem i tiden, synes jeg også at både Østkyst Hustlers og Det
Brune Punktum har lavet et par enkelte hittere....

Sidst men ikke mindst er der jo den store poet Sebastian.

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata/ - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : Pia.H.

Dato : 15-10-02 11:05

> [...]
>

> / Søren og Anette
> Mosefund- en anelse yngre end Tollund manden og Egtved pigen

Det er der selvfølgelig mange forskellige meninger om, men jeg
synes at Kim Larsen og Shu-bi-dua er absolut de bedste.
Og det gælder både musik og tekster.

Pia - Også næsten et mosefund.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-10-02 11:19

Flying Hotdogs skrev:
> [...]
> fortidens lyrikere/komponister ...men hvem? Eksempler på gode
> danske tekster ? Eksempler på godt dansk sproget

Mange gode kunstnere er allerede nævnt, men jeg føler mig kaldet til
at nævne Anne Linnet, som for mig overrasker og begejstrer ved hver ny
gennemlytning, og som har holdt fast i det danske sprog. Det gælder
især hendes plader fra 1980'erne og begyndelsen af 90'erne.

I øvrigt har Information i dag et interview med Linnet, der handler om
hendes nye plade indspillet sammen med det genoplivede Marquis de
Sade - med titlen "Over mig, under mig". Det lyder ret fedt, og
interviewet kan anbefales.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Troels

Dato : 15-10-02 11:56

> [...]
> lyrikere/komponister ...men hvem? Eksempler på gode danske tekster ?
> Eksempler på godt dansk sproget (rock-pop-blues-R/B-dance) musik?

Når man diskuterer nyere dansksproget musik, kan man ikke komme uden om hip
hoppen, som mere end nogen andre (hvis det bliver leveret af de rigtige),
kan få sagt noget på en helt fantastisk måde.

To af de bedste er efter min mening:
Sund Fornuft (der har en kæmpe kampacitet i Per Vers på rap) og Malk de
Koijn, som man vist roligt kan sige har en temmelig unik måde at bruge
sproget på

Mon det forøvrigt er tilfældigt at flere af de virkeligt gode rappere i DK
(gode rappere = folk der kan rappere om andet en guldkæder, fest, fisse og
hvor seje de selv er), læser eller har læst dansk på universitet (bl.a.
Jonny Hefty og Per V.)?

/Troels

Fra : Pia.H.

Dato : 15-10-02 12:06

> [...]
>

> / Søren og Anette
> Mosefund- en anelse yngre end Tollund manden og Egtved pigen

Inden denne debat er færdig, har vi sikkert været igennem
samtlige af danske kunstnere. Det beviser bare at musiksmag
ikke kan diskuteres.

Pia

Fra : Troels

Dato : 15-10-02 12:13

> Det beviser bare at musiksmag ikke kan diskuteres.

Men vi ka' jo prøve

/Troels

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 15-10-02 13:21

Pia.H. wrote:
> Inden denne debat er færdig, har vi sikkert været igennem
> samtlige af danske kunstnere.

Hvis ordet "kunstnere" implicit udelukker dansktoppen, ja.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 15-10-02 14:01

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i

> Hvis ordet "kunstnere" implicit udelukker dansktoppen, ja.

Det lader til at selv de mest hardcore dansktopfans er enige i det -
og det er jo godt

Fra : Ingrid

Dato : 15-10-02 14:32

> Set - sådan over de sidste 30 - 40 år...hvad er så godt?

Ok her er et par stykker :

tv-2
Under Byen
Tobias Trier

Og så er de oven i købet alle tre udivet på Pladeselskabet, pladeselskabet
ejet af ... tv-2. De sortklædte herrer har vel smag.

I øvigt vil jeg også nævne Ørenlyd, de lyder lovende ...

Ingrid
http://www.tv2fan.dk - mere tv-2 om lidt ..

Fra : Gert Philipsen

Dato : 15-10-02 18:02

Sikken dog en masse gode navne, der har været nævnt.

Selv har jeg lyttet med stor glæde til dansk rock og pop gennem de sidste
snarrt fire årtier.

Der kommer fortsat spænnende ting også på tekstområdet. Men jeg glæder mig
også over Dan Turell's indspilninger og Otto Brandenburg, da han sang
Halfdan Rasussen. Det er virkelig tekster med kød på.

Desuden lytter jeg ind i mellem med stor glæde til mange af de rigtig gamle
tekster. Ikke mindst når de fortolkes af Osvald Helmuth må man imporneres.

Ja, musiksmag er mangt og meget. Men min oplevelse er i hvert fald, at det
går an at favne vidt og glædes over rigtig meget forskelligt.

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Mikael Eriksen

Dato : 15-10-02 20:09

Jeg må lige give mit besyv med, for lige nu roterer Love Shop i mit CD rom
drev, og det er både smukt og særdeles lyrisk!

/mikael

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 16-10-02 18:57

"Mikael Eriksen" <mier@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg må lige give mit besyv med, for lige nu roterer Love Shop i mit CD rom
> drev, og det er både smukt og særdeles lyrisk!
>
> /mikael

Jeps...enig. Love shop er sweet. Havde et øjeblik glemt at det rent faktisk
var dansk de sang på. Måske fordi sangene har international kvalitet.

---Jacob---

Fra : Mogens L

Dato : 15-10-02 21:53

> ..men der må da være kommet andre til, som kan måle sig med fortidens
> lyrikere/komponister ...men hvem? Eksempler på gode danske tekster ?
> Eksempler på godt dansk sproget (rock-pop-blues-R/B-dance) musik?

Jeg kan tilslutte mig det meste af hvad der hidtil er nævnt. Specielt "Love
Shop" og "Nikolaj Nørlund".

Men jeg vil dog også nævne duoen Olesen-Olesen (IKKE at forveksle med Brdr.
Olsen).

Olesen-Olesen skriver afdæmpede sange med suveræne tekster på DANSK. I meget
høj kaliber. Alle deres albums er kronerne værd (ja - op til flere gange
synes jeg).

Niels Skousen (som måske er bekendt) udgav tidligere i år et Nikolaj Nørlund
(ja, han er god - både solo og i Rhonda H sammenhæng) produceret come-back
album ved navn "Dobbeltsyn". Virkelig gode tekster og melodier.

Fra : Betina

Dato : 17-10-02 20:55

In article <3dab6531$0$3398$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, info@
[nospam]flyinghotdogs.dk says...
> [...]
> dansk musik med tekst på dansk?
> Set - sådan over de sidste 30 - 40 år...hvad er så godt?
Poul Krebs, Malurt, Anne Linnet, Lis Sørensen, noget Sebastian men det
er vel egentlig ikke dansktop, så er der jo Gitte Hænning, Dorte Kollo
og Birthe Kjær deres gamle hits er altid et genhør værd.

Betin@

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 19-10-02 02:56

Hej NG

Tak for de mange gode svar.

Rart at vide at vi ikke er de eneste der lytter efter gode danske tekster,
selvom der af og til er lidt langt imellem dem
Det er så nemt at hoppe rundt i de udenlanske megahits, men straks en smule
mere bøvlet når man leder efter dansksproget.

/ Søren og Anette