Tastatur + mus
Fra : Robert. Widenmann

Dato : 15-10-02 01:42

I Merlin i Lyngby Storcenter har jeg set et cordless sæt på kr 800.
Tastaturet ser ud til at være godt nok of musen er en af disse
ergonomiske affærer. De er Mac-compatible og understøtter OS X (ingen i
butikken ville udtale sig om OS 9).

Er der nogen der kan sige mig om det er pengene værd?

--
MVH, Bob
To reply by emil, substitute maribob for merrybob in my email address.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-10-02 03:17

Robert. Widenmann wrote:

> [...]
>butikken ville udtale sig om OS 9).
>
>Er der nogen der kan sige mig om det er pengene værd?

Hvilket mærke er der tale om ?

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-10-02 03:29

Henrik Lindskou wrote:

> Hvilket mærke er der tale om ?

Hvis det er Logitech så se her:
http://www.logitech.com/index.cfm?countryid=4&languageid=1&page=products/platform/home&CRID=282

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Robert. Widenmann

Dato : 16-10-02 01:39

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> wrote:

> Hvilket mærke er der tale om ?

Logitech
--
MVH, Bob
To reply by email, substitute maribob for merrybob in my email address.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-02 06:23

Hej Robert

Hvis det er et LogiTech sæt, så er det også understøttet under Mac OS 9,
du kan så hente deres MouseWare på versiontracker.com.

Men generelt vil jeg fraråde brugen af trådløse tastaturer og mus.

Det har vist sig, at de små radiosendere, der bruges i både mus og
tastaturer ikke er særligt godt afskærmet, og det er derfor muligt for
andre at gå ind og 'overtage' din maskine, hvis de har et trådløst
tastatur+mus sæt af lignende karakter, der sender på nogenlunde de samme
frekvenser. Rækkevidden på de små sendere er simpelthen altfor stort - op
til 150m! - Og hvordan de i det hele taget er blevet godkendte af P&T er
mig en gåde.

Der har været sager fremme om, at der har været 'non-friendly overtakes'
på både kollegier og studietsteder, hvor der har været arbejdet med
trådløst system. I et par tilfælde er jeg vidende om, at det også har ført
til politisager, da det var bevidst chikane fra en medstuderendes side
over for en anden studerende.

Jeg har haft en snak med ComputerStore omkring problemet, og de er godt
klar over fænomenet. De er også klar over mulighederne for at en computer
kan blive overtaget udefra vha. trådløst hardware.

Samtidig tilrådede ComputerStore også, at man undlod at købe de billige
sæt - uanset om det var mærkevarer eller ej, da det typisk er i de billige
sæt, der er sparet på div. sende- / modtagerudstyr.

For at undgå en 'overtagelse fra en evt. kollegienabo skal man anvende
udstyr med så lille en tolerancemargin som overhovedet muligt. - Den skal
være mindre end 0,0001mhz +/- 10hz for blot at være rimelig sikker. Og man
skal ikke vælge udstyr med 'autoswitching' mellem flere frekvenser, men
derimod med faste switches, da 'glide-effekten i en autoswitch er på langt
mere end tolerancen er. - De autoswitches, der er på markedet, bruger en
'glidende frekvensovergang og ikke faste trin.

Han mente også, at det udstyr, der er på markedet til priser under ca.
1800kr. for et sæt, ikke er sikkert nok.

mvh. Erik Richard

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 15-10-02 13:44

In <3DABA626.468D08E2@mail1.stofanet.dk> Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
>
> Men generelt vil jeg frar=E5de brugen af tr=E5dl=F8se tastaturer og
> mus.
>
> Det har vist sig, at de sm=E5 radiosendere, der bruges i b=E5de mus og
> tastaturer ikke er s=E6rligt godt afsk=E6rmet, og det er derfor muligt
> fo= r andre at g=E5 ind og 'overtage' din maskine, hvis de har et
> tr=E5dl=F8st tastatur+mus s=E6t af lignende karakter, der sender p=E5
> nogenlunde de sa= mme frekvenser. R=E6kkevidden p=E5 de sm=E5 sendere
> er simpelthen altfor stor= t - op til 150m! - Og hvordan de i det hele
> taget er blevet godkendte af P&T er mig en g=E5de.

Logitechs tastaturer kan køre i secure mode, hvilket låser dem sammen
med computeren. Det forhindrer at andre aflæser dine indtastninger.

Hvis andre skal overtage computeren, så kræver det jo, at de også kan _
se_ hvad de laver. Ellers er det jo ikke meget værd.

Jeg bruger selv Logitech's trådløse mus og tastatur under OS X og det
spiller helt fint.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-02 16:43

Hej René

RenÈ Frej Nielsen wrote:

> Logitechs tastaturer kan køre i secure mode, hvilket låser dem sammen
> med computeren. Det forhindrer at andre aflæser dine indtastninger.

Forhindre det, gør det ikke, men det minimerer det til et normalt meget
lavt punkt.

> Hvis andre skal overtage computeren, så kræver det jo, at de også kan _
> se_ hvad de laver. Ellers er det jo ikke meget værd.

En ganske alm. radioscanner, der er istand til at beherske industribåndene
vil være istand til at 'fange' din frekvens, så der _er_ ingen garanti for,
at du ikke vil få en 'overtagelse'.

> Jeg bruger selv Logitech's trådløse mus og tastatur under OS X og det
> spiller helt fint.

Nu arbejder du jo nok heller ikke et sted, hvor det vil være hverken
'sjovt' eller 'nyttigt' at lave den slags numre.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter B P

Dato : 16-10-02 00:21

> [...]
> vil være istand til at 'fange' din frekvens, så der _er_ ingen garanti for,

Så skal man vist være grundigt paranoid.

For det første er de radiosignaler, som trådløse keyboard benytter sig
af svage (dvsa. at evt. Van Eck phreakere skal være meget tæt på dit
kontor), desuden er det besværligt at skulle igang med at dekode de
krypterede signaler som keyboard og basestation udveksler.

--
- Peter
En go' gang Pia' blir' Danmark hvidt a' !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-02 03:40

Hej Peter

Peter B P wrote:

> Så skal man vist være grundigt paranoid.

Tja, det siger du, men det var lige netop det, der blev fremhævet som en meget
stor sikkerhedsrisiko i forbindelse med det trådløse netværk, der blev oprettet
i Bella Centret i forbindelse med det nyligt overståede EU topmøde.

Både DR og TV2 havde engageret folk, der i løbet af mindre end 30 min. havde
logget sig ind på netværket i en afstand af knap 400 m! - Og da de foreholdt det
firma, der havde opbygget netværket, var det eneste svar, de fik: - "ingen
kommentarer".

> [...]
> kontor), desuden er det besværligt at skulle igang med at dekode de
> krypterede signaler som keyboard og basestation udveksler.

Som nævnt ovenfor kan de uden vanskeligheder opfanges på op til 400m afstand,
men selvfølgelig vil en væg yderligere dæmpe signalet, men langt fra altid nok.
På flere kollegier i både København og Århus, og på et par store
universitetskollegier i Oslo har det været en ren pestillens, at visse personer
har scannet sig ind på, - og overtaget forskellige computere. I flere tilfælde
er sagerne endt som politisager i Oslo med domfældelse til følge.

For dig og mig som en alm. privatbruger har det nok heller ikke den helt store
betydning, men når det fx. gælder for offentlige myndigheder, kan det være en
ren katastrofe, hvis - og når der er nogen, der får adgang til netværket.

Og mht. kryptering? - tja, så er den ikke særlig stor - måske 4, 8 eller, hvis
det går højt 16 bits. Det er noget som de fleste hackere vil være istand til at
dekryptere i løbet af nogle få minutter. - En dualscanner med krydspejling på
sender og receiver er nok. Krydssignalet afslører, hvilke taster, der bruges. -
Det er noget enhver radioamatør véd.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-10-02 08:25

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> firma, der havde opbygget netværket, var det eneste svar, de fik: - "ingen

Der er en vis forskel på trådløse netværk og trådløse tastature/mus.

> Det er noget enhver radioamatør véd.

Af samme grund er kryptering på IP-niveau en indbygget del af IPv6.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-10-02 08:21

neglesaks@haxor.dk (Peter B P) writes:

> [...]
> kontor), desuden er det besværligt at skulle igang med at dekode de
> krypterede signaler som keyboard og basestation udveksler.

Krypteringen skal lige slåes til først. Jeg har endnu ikk eprøvet Mac
udgaven, men med PC udgaven var det noget jeg skulle være meget
målrettet for at finde og aktivere.

Det virker jo umiddelbart når man sætter stikket i.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-10-02 08:00

On Wed, 16 Oct 2002 1:21:27 +0200, Peter B P wrote
(in message <1fk4g9j.u8b5uy1ovxhfkN%neglesaks@haxor.dk>):

> En go' gang Pia' blir' Danmark hvidt a' !

Æh, Peter, jeg ved godt, at det ikke er skik og brug at kommentere hinandens
signaturer, men på hvilken dialekt får du din signatur til at rime?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Peter B P

Dato : 16-10-02 14:40

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Æh, Peter, jeg ved godt, at det ikke er skik og brug at kommentere hinandens
> signaturer, men på hvilken dialekt får du din signatur til at rime?

Vendelbomål.

Fra : Peter B P

Dato : 16-10-02 00:21

Robert. Widenmann <merrybob@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> butikken ville udtale sig om OS 9).
>
> Er der nogen der kan sige mig om det er pengene værd?

Logitech er alle pengene værd. Har selv et Internet navigator SE
keyboard og en Logitech trackball, og jeg er næsten helt forelskede i
dem. De er flotte, funktionelle, ergonomiske, holdbare, driftssikre.

Sådan som det skal være.

Fra : Robert. Widenmann

Dato : 16-10-02 01:39

Peter B P <neglesaks@haxor.dk> wrote:

> [...]
> keyboard og en Logitech trackball, og jeg er næsten helt forelskede i
> dem. De er flotte, funktionelle, ergonomiske, holdbare, driftssikre.

Mange tak for svarene. Jeg tager chancen. Hvis I hører om et elektronisk
terroristangreb i Brønshøj, ved I hvad det drejer sig om.