Dykkende svømmeænder
Fra : JSHansen

Dato : 14-10-02 22:57

D'herrer/damer, - eksperter.

For et par år tilbage havde jeg en dejlig jagt med et godt stykke åløb.
En skøn efterårsdag, med høj klar sol, valgte jeg, - og den gamle lab-hund,
at traske en tur langs åen, for at se om vi kunne lette et par ænder til
Mortenaften.

Straks vi kom ned til åen lettede en andrik (gråand), - plaf, - og den blev
hentet.

Jeg havde dog set noget bevæge sig i sivene ca. 30 m. længere henne af
åløbet, - og vi kunne da godt spise 2 ænder til Mortenaften, - så vi
fortsatte.

Og ganske rigtigt, der var een til and (hun).

Hun valgte dog ikke at lette, men svømmede ud i åen, - og dykkede.
Jeg tænkte at hun snart måtte komme op igen, - og da jeg kunne åløbet 25-30
meter til hver side, var det vel bare at vente til hun kom op igen.
Men nej ! - jeg så hende ikke komme op, og vi gik hjem med andrikken. Og jeg
tænkte at der var jeg godt nok blevet snydt af en klog gammel and.

Nu hører jeg et rygte så i min øresnegl, - at sådan en and kan vælge at bide
fast i noget græs på bunden, og vælge druknedøden !!

Ka' det virkelig passe ? - jeg ville egentlig ha' det bedre med at være
blevet snydt !!

En anden lille historie kan I få med på falderebet.

Her i tirsdags var jeg med 2 kammerater på fasanjagt på mine 30 tdr. land.
(vi fik hver een flot udfarvet kok).
Men, - hundene lettede over 12 stk. råvildt. (vi holdt til sidst op med at
tælle).
Da vi ikke skyder råvildt med hagl, - og da slet ikke med fuglehagl, - nød
vi bare synet at de smukke dyr.

Jan

Fra : Erik Poulsen

Dato : 14-10-02 23:44

Ænder går ikke ned og bider sig fast i bunden, det er en gammel skrøne,
blandt havjægere.
Du er nok bare blevet snydt, ved at den er kommet op til overfladen, inde
ved kanten, eller i sivene, en ting er helt sikker, de kommer op.
De kan iøvrigt godt svømme lige i overfladen og kun med næbbet oppe, og
snuppe luft
Hilsen en gammel Havjæger der tit er blevet snydt af Ederfugle, hihi.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 15-10-02 09:02

On Mon, 14 Oct 2002 23:56:37 +0200, "JSHansen" <jan@*selchau-hansen.dk> wrote:

>Nu hører jeg et rygte så i min øresnegl, - at sådan en and kan vælge at bide
>fast i noget græs på bunden, og vælge druknedøden !!

Der er lidt om snakken, jeg har selv oplevet det flere gange. En anskudt
svømmeand vil ofte dykke og gemme sig imellem tang og sten, den vil dog
næppe bevidst "vælge druknedøden," men hvis anskydningen er dødelig kan det
ske at den dør inden den kommer op til overfladen igen.

For år tilbage oplevede jeg at en anskudt pibeand, som jeg ledte efter på lavt
vand, kom op til overfladen lige ved siden af mig - stendød! I næbet havde
den stadig en tot ålegræs. En anden gang var det en gråand der var dykket. Jeg
fik øje på den fra skydeprammen, den havde gemt sig i en tangbusk på ca ½ m vand
og kun halefjerene stak frem. Da det var flere minutter siden jeg sidst havde
set anden var jeg overbevist om at den var død, jeg stak armen ned - og trak en
spil-levende and op!

>Ka' det virkelig passe ? - jeg ville egentlig ha' det bedre med at være
>blevet snydt !!

I dit tilfælde har anden sandsynligvis været let anskudt. I den situation har
den nemt ved at snyde hunden ved at dykke.

--
- JN -