lovligt at lave dvdrips?
Fra : Ukendt

Dato : 14-10-02 20:31

Er det bare mig der gal på den eller er det ulovligt at lave et dvdrip->divx
? Ikke fodi det er ulovligt at tage en kopi til sommerhuset, men fordi det
er ulovligt at bryde den kopisikring som er på dvd'erne?

--
peet_dk was here... ICQ#71309759 Mail#peet@peet[dot]dk [dot]=.
http://www.peet.dk <- Nu også med edonkey guide!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-10-02 20:40

"peet_dk" <nope> writes:

> Er det bare mig der gal på den eller er det ulovligt at lave et dvdrip->divx
> ? Ikke fodi det er ulovligt at tage en kopi til sommerhuset, men fordi det
> er ulovligt at bryde den kopisikring som er på dvd'erne?

Det er næsten mere interessant om en DVD ikke må kopieres fordi den
indeholder et program. Altså det der der styrer om man vil have
underteksterne på dansk eller serbokroatisk og om man vil se filmen
eller fraklippene.

Er der egentlig nogen der ved det?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-10-02 22:02

> [...]
> indeholder et program. Altså det der der styrer om man vil have
> underteksterne på dansk eller serbokroatisk og om man vil se filmen

Det er da ikke et program, men en menu struktur som består af et still
billede eller levende baggrundsbillede og nogle knapper.
Jeg er ikke jurist, men jeg kan ikke tro at det regnes som et program.
Man kan fx bruge DVDdecrypter og se hvad der er på skiven, eller man kan
kikke med Stifinder.

Men der kan dog være et afspille program, på pladen og det må nok ikke
kopieres.

http://www.dvddecrypter.com/

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk,

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-02 14:58

hmm.. jeg kan se inde på http://www.digitalforbruger.dk at de vil gøre det
ulovligt.. så det er ikke ulovligt nu.. hmm..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-10-02 15:08

"peet_dk" <nope> writes:

> hmm.. jeg kan se inde på http://www.digitalforbruger.dk at de vil gøre det
> ulovligt.. så det er ikke ulovligt nu.. hmm..

Hvorfor skulle det være ulovligt?

Du må lave digitale kopier *til personligt brug* af ophavsretsmæssigt
beskyttede værker (undtaget nogle typer værker, men filmværker er ikke
en af undtagelserne). Følger af ophavsretslovens §12 (begrænsning af
digitale kopier til personligt brug er stk. 2, punkt 5).

Der er de samme regler for filmværker som for musikværker, så lige som
du må lave en digital kopi af musikken på en cd, så må du også lave
det af filmen på en dvd.

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-10-02 15:19

"peet_dk" <nope> writes:

> Er det bare mig der gal på den eller er det ulovligt at lave et dvdrip->divx
> ? Ikke fodi det er ulovligt at tage en kopi til sommerhuset, men fordi det
> er ulovligt at bryde den kopisikring som er på dvd'erne?

Undskyld, svarede på dit opfølgende indlæg uden at have læst dette her,
så jeg missede at det handlede om omgåelse af kopibeskyttelse.

Det er endnu ikke ulovligt at omgå kopibeskyttelser i Danmark. Det
bliver det efter 22. december - i hvor høj grad afhænger af hvor mange
af de mulige undtagelser i InfoSoc direktivet vi får med i den danske
implementation.

Bemærk iøvrigt at krypteringen på en dvd ikke er en kopi-beskyttelse
men en adgangs-"beskyttelse". Ikke at det kommer til at gøre en forskel.

/L 'Det er fandeme uhyggeligt du!'

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-10-02 09:46

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:

> Det er endnu ikke ulovligt at omgå kopibeskyttelser i Danmark. Det
> bliver det efter 22. december

I InfoSoc direktivet er der tale om omgåelse af effektive tekniske
foranstaltninger. Spørgsmålet er om de yderst simple kopisikringer, der
anvendes på CDere er effektive. På DVDere er der mig bekendt ikke
digitale kopisikringer men udelukkende Macrovision, der umiddelbart
hindrer overspilning til VHS.

> Bemærk iøvrigt at krypteringen på en dvd ikke er en
> kopi-beskyttelse men en adgangs-"beskyttelse". Ikke at det kommer
> til at gøre en forskel.

Ved du hvad en effektiv teknisk foranstaltning er?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-10-02 10:52

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
> anvendes på CDere er effektive. På DVDere er der mig bekendt ikke
> digitale kopisikringer men udelukkende Macrovision, der umiddelbart

Det er svært at lave digitale kopisikringer uden medfølgende software.
Hvis en bit kan læses, så kan den også kopieres. Kun software eller
hardware kan forhindre en i at kopiere bestemte bitsekvenser, eller
kontrollere at bits der ikke kan læses stadig ikke kan læses. En dvd i
sig selv er derfor meget svær at beskytte digitalt (jeg ved ikke om
Macrovision er en egenskab ved afspilleren eller ved indholdet af
disken).

> Ved du hvad en effektiv teknisk foranstaltning er?

3. Ved "tekniske foranstaltninger" forstås i dette direktiv
teknologier, anordninger eller komponenter, der under deres normale
funktion har til formål at forhindre eller begrænse handlinger i
forbindelse med værker eller andre frembringelser, som indehaveren
af lovfæstede ophavsrettigheder eller ophavsretsbeslægtede
rettigheder eller sui generis-rettigheder efter kapitel III i
direktiv 96/9/EF ikke har givet tilladelse til. Tekniske
foranstaltninger skal anses som "effektive", hvis anvendelsen af
beskyttede værker eller andre frembringelser styres af
rettighedshaveren ved anvendelse af en adgangskontrol- eller
beskyttelsesforanstaltning, f.eks. kryptering, scrambling eller
anden omdannelse af værket eller andre frembringelser eller en
kopikontrolanordning, der opfylder beskyttelsesformålet.

CSS er en scrambling eller kryptering (jeg ved ikke helt hvad
forskellen er). Den bruges til adgangskontrol - det er dog
cd-afspilleren der kontrolleres, ikke brugeren. Uden en autoriseret
kode kan man ikke dekode filmen (med mindre man udnytter at det er
en svag kryptering og gætter en kode, men det er klar omgåelse!).

Jeg ved dog ikke om CSS er beskyttet, da det at sælge en dvd til en
person nok bør regnes som en implicit tilladelse til at tilgå værket.
Jeg kan dog ikke helt overskue hvilken forskel det gør :)

/L

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-10-02 11:34

> [...]

> digitalt (jeg ved ikke om Macrovision er en egenskab ved
> afspilleren eller ved indholdet af disken).

Med DVDere er det en egenskab ved afspilleren. Det er kun en bit på
skiven, der aktiverer Macrovision.

[SNIP del af InfoSoc-direktivet]

Jeg har haft læst det og er stadig tvivlende overfor, at de nuværende
beskyttelser falder ind under definitionen.

--
Morten http://miljokemi.dk