Ejendomsret inden varen er betalt
Fra : Anders Petersen

Dato : 14-10-02 16:44

Hej NG

Jeg er stødt på denne standardformulering ifm. udarbejdelsen af nogle
salgs/leveringsbetingelser:

Ejendomsret
[firmanavn] bevarer ejendomsretten til det solgte, indtil der er sket
betaling af den fulde købesum og øvrige forpligtigelser efter
ordrebekræftigelsen er overholdt og indfriede. Indtil der er foretaget fuld
betaling, er køber derfor ikke berettiget til at sælge, pantsætte, udleje,
udlåne, bortgive, deponere, eller på anden måde disponere over det solgte.

Men holder den overhovedet? Har ladet mig fortælle, at det ganske enkelt
ikke kan lade sig gøre. Derimod skulle det holde i Tyskland, hvor der til
gengæld er strenge krav til hvor og hvordan dette krav bliver skrevet
(noget med forsiden af hver enkel ordrebekræftelse osv...)

Håber på lidt kommentarer. Overvejer at lade den blive alligevel - måske
man kunne skræmme nogen - men ville godt vide, om det har nogen effekt i
praksis - og hvad man evt. i så fald kan gøre i stedet.

På forhånd tak.

Bedste hilsener,

/Anders

Fra : Peter G C

Dato : 14-10-02 16:57

Anders Petersen skrev i

[klip]

> [...]
> hvor der til gengæld er strenge krav til hvor og hvordan dette krav
> bliver skrevet (noget med forsiden af hver enkel ordrebekræftelse

Ja - det holder. Det er et ejendomsforbehold. Det kan have ganske stor
betydning i praksis.

Over for forbrugere skal der lægges en udbetaling på mindst 20 pct. for at
ejendomsforbeholdet er gyldigt. Reglerne finder du i kreditaftaleloven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Petersen

Dato : 14-10-02 18:12

> Ja - det holder. Det er et ejendomsforbehold. Det kan have ganske stor
> betydning i praksis.

Og der er ikke noget, der i princippet forbyder mig at skrive sådan?

> Over for forbrugere skal der lægges en udbetaling på mindst 20 pct.
> for at ejendomsforbeholdet er gyldigt. Reglerne finder du i
> kreditaftaleloven.

I det konkrete tilfælde er det godtnok firma til fima, men hvordan skal de
20% forståes? Hvem betaler til hvem?

/Anders

Fra : Peter G C

Dato : 14-10-02 18:28

Anders Petersen skrev i

[klip]

> Og der er ikke noget, der i princippet forbyder mig at skrive sådan?

Det er korrekt. Og det kan anbefales!

> I det konkrete tilfælde er det godtnok firma til fima, men hvordan
> skal de 20% forståes? Hvem betaler til hvem?

Det er kun i forbrugerforhold, at det kræves, at forbrugeren har betalt pct
af varens pris inden levering.

Ok?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 14-10-02 17:07

"Anders Petersen" <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote in message

> Jeg er stødt på denne standardformulering ifm. udarbejdelsen af nogle
> salgs/leveringsbetingelser:
>
> Ejendomsret
Du kan sagtens tage ejendomsforbehold, men det vil nok være en god ide at
studere reglerne i kreditaftaleloven først.

Mvh.
Jacob

Fra : Anders Petersen

Dato : 14-10-02 18:10

> Du kan sagtens tage ejendomsforbehold, men det vil nok være en god ide at
> studere reglerne i kreditaftaleloven først.

Når I begge nævner kreditaftaleloven, er det så fordi (ja, jeg er ganske
grøn hvad angår jura :) der pr. automatik er tale om kredit indtil varen er
betalt? I det konkrete tilfælde er der tale om software, typisk til web, og
alm. betalingsbetingelser på en 8-14 dage. Det det går ud på er blot, om
man kan indskrænke kundernes råderet overfor det leverede indtil fuld
betaling har fundet sted...

Mange tak!

/Anders

Fra : jacob nielsen

Dato : 14-10-02 18:30

> [...]
> alm. betalingsbetingelser på en 8-14 dage. Det det går ud på er blot, om
> man kan indskrænke kundernes råderet overfor det leverede indtil fuld

Hvis du giver 8-14 dages henstand, er der tale om kredit. Hvis du tager
ejendomsforbehold i det solgte, betyder det som navnet antyder, at du har
forbeholdt dig ejendomsretten til det solgte indtil købesummen er betalt.
Meget kort fortalt betyder det, at hvis køber misligholder aftalen, kan du
som udgangspunkt tage det solgte tilbage i kraft af ejendomsforbeholdet.
Reglerne er forskellige afhængig af om du sælger til forbrugere eller
ikke-forbrugere, så det er vigtigt, at du sætter dig ind i reglerne. Ellers
risikerer du bare at stå med et ugyldigt ejendomsforbehold.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 14-10-02 18:30

jacob nielsen skrev i news:aoeuin$ou2$1@sunsite.dk

[klip]

> Meget kort fortalt betyder det, at hvis køber
> misligholder aftalen, kan du som udgangspunkt tage det solgte tilbage
> i kraft af ejendomsforbeholdet.

Jep. Og er der intet ejendomsforbehold kan man ikke 'bare tage genstanden
tilbage', jf. Købelovens § 28, stk. 2. Meget ubehageligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Petersen

Dato : 14-10-02 19:49

> Jep. Og er der intet ejendomsforbehold kan man ikke 'bare tage genstanden
> tilbage', jf. Købelovens § 28, stk. 2. Meget ubehageligt.

Jeg takker alle for de mange, fine svar - og referencer til tekster jeg
skal have læst :)

Bedste hilsener,

/Anders

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-10-02 18:26

Anders Petersen wrote:

> [...]
> udlåne, bortgive, deponere, eller på anden måde disponere over det solgte.

Det kan specielt have betydning ved levering til en gårdejer.
Her bevirker tinglysningsloven pgf 38, at alt leveret på ejendommen
uden gyldigt ejendomsforbehold til brug i driften er omfattet af pantet,
og det uanset hvordan betaling er aftalt.

Der kunne måske være noget tilsvarende for andre erhverv.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.