Andet multimedie
bentjuul 3670
3D eller 3D eller 3D ?
Fra : Gerner

Dato : 14-10-02 16:40

Før vi fik computere var 3D billeder og film noget man så på med 3D briller.
Nu er 3D en hel masse andet.

Er der et sted på nettet hvor kan kan finde billeder i den gamle stil ?
Den hvor man har forskelligt farvede glas/plastik, rød/grøn.

Hedder det noget andet siden jeg ikke kan finde de rette billeder på nettet ?

Det nærmeste jeg er kommet er http://www.synoptik.dk/Netsyn/ hvor der er nogle
synstests med 3D.
Her skal man dog have det røde glas for det højre øje, hvor det vist var mere
normalt til de gamle 3D billeder, at det var det grønne der var til højre øje.

Vi kan vel tage et spørgsmål om et andet format i billeder.

Det er disse billeder, hvor man skal se dem i en bestemt afstand for at se
billedet som ellers er fyldt med prikker e.lign. Hvad hed de og er der stadig
billeder at downloade fra nettet ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-10-02 19:16

"Gerner" <gerner@teknik.dk> skrev i en meddelelse

> Det er disse billeder, hvor man skal se dem i en bestemt afstand for at se
> billedet som ellers er fyldt med prikker e.lign. Hvad hed de og er der
> [...]

Stereogrammer ?

De findes i både blå/rød til de klassiske briller
og til brug uden briller, hvem husker ikke tuborg's
gul/sorte SORT GULD

http://hjem.get2net.dk/Thboss/ststereogrammer.htm
http://hjem.get2net.dk/lindblad/stereo/

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-10-02 19:28

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> De findes i både blå/rød til de klassiske briller
> og til brug uden briller, hvem husker ikke tuborg's
> gul/sorte SORT GULD

Her er nogle totalt seje real photo stereogrammer
http://www.geocities.com/stereoskopklubben/stereogrammer.htm

tryk på X

Fra : Gerner

Dato : 14-10-02 23:18

On Mon, 14 Oct 2002 20:28:08 +0200, "Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> wrote
in dk.edb.grafik:

>"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
>
>Her er nogle totalt seje real photo stereogrammer
>http://www.geocities.com/stereoskopklubben/stereogrammer.htm
>
>tryk på X

Snarere på brillen da det er den form for 3D billeder jeg efterlyste i første
del. Men hvorfor kaldes det anaglyf ? Eller Anaglyph
Men nu er det mange hit på nettet.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-10-02 22:37

Jan Rasmussen wrote:
> Stereogrammer ?
> De findes i både blå/rød til de klassiske briller
> og til brug uden briller, hvem husker ikke tuborg's
> [...]

Ahhhhhhh! Jeg har _aldrig_ kunnet se disse billeder. Jeg har altid kun
set "støj". Nu prøvede jeg så lige igen; og NU lykkedes det.
Fascinerende!

Tak for at åbne en helt ny verden!

Kim Jensen
newscaster.dk - nyheder i din TaskBar eller via email

Fra : Simon Kamber

Dato : 15-10-02 13:47

On Mon, 14 Oct 2002 23:36:45 +0200, "Kim Jensen" <kim@litewerx.dk>
wrote:

>Ahhhhhhh! Jeg har _aldrig_ kunnet se disse billeder. Jeg har altid kun
>set "støj". Nu prøvede jeg så lige igen; og NU lykkedes det.
>Fascinerende!
øvs, jeg kan stadig ikke.

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-10-02 15:28

> øvs, jeg kan stadig ikke.

Jeg satte mig godt tilrette foran skærmen, var dejlig træt, lod som om jeg
fokuserede på en horisont med solnedgang og træer langt, langt fremme. 2
minutter - stadig ingenting. Hmm, tænkte jeg. Sad yderligere 1-2 minutter -
og lige pludselig.... så "voksede" baggrunden i billedet, så den fremstod
meget større end min monitor, og super skarpt og klart i farverne. Og foran
baggrunden; et 3D objekt med samme mønster på overfladen som baggrunden.
Ikke helt det jeg havde forestillet mig, men det virkede MEGET
overbevisende.

De efterfølgende billeder kunne jeg i flere tilfælde "se" på få sekunder!

mvh
Kim Jensen

Fra : Digit

Dato : 15-10-02 15:51

»Kim Jensen« lavede et kragehop, og skrev:

[stereogram]

> [...]
| jeg havde forestillet mig, men det virkede MEGET overbevisende.
|
| De efterfølgende billeder kunne jeg i flere tilfælde "se" på få

Øv, jeg kan heller ikke "se" ligemeget hvor meget jeg anstrenger mig. ...Kan
jeg ikke købe nogle af dine piller? --det lyder lidt for fedt =D

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Gerner

Dato : 14-10-02 23:00

On Mon, 14 Oct 2002 20:15:38 +0200, "Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> wrote
in dk.edb.grafik:

>"Gerner" <gerner@teknik.dk> skrev i en meddelelse

>stadig
>
>Stereogrammer ?

Nej, det er mere moderne og vel nærmest en modelune da det forsvandt ret
hurtigt.

>De findes i både blå/rød til de klassiske briller
>og til brug uden briller, hvem husker ikke tuborg's
>gul/sorte SORT GULD
>
>http://hjem.get2net.dk/Thboss/ststereogrammer.htm

Men her er der jo noget der ikke er det gamle sterogram format.
Men er nok det jeg efterlyser.

>http://hjem.get2net.dk/lindblad/stereo/

Jeg synes det er en 3 form for stereogram

Altså en type med kun 1 billeder, hvor det gamle stereogram var 2 ens billeder.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-10-02 18:03

Dette billede kan ses uden briller eller nogen form for rusmidler
http://www.geocities.com/stereoskopklubben/Stereogrammer/soren/001X.htm

Det tager mig 2-3 sekunder at få 3d effekten frem, ved
at gøre mig meget skeløjet og langsomt gå tilbage til normalt syn
et sted mid i mellem ser jeg 3 billeder, og den fede 3d effekt
er ikke til at tage fejl af.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-10-02 08:53

Nu prøvede jeg lige for sjov at tage 2 billeder med
et alm. digital camera 10-15cm forskudt og sætte dem
sammen til et billede og det virker det helt fint !
http://www.baltoppen.dk/video/StereoImage_Homebrew_cafe.jpg

Så det er åbenbart ikke et must med et specielt stereo cam.

kan i også se 3d effekten i ovenstående billede ?

Jan Rasmussen

Fra : THX357

Dato : 16-10-02 09:21

On Wed, 16 Oct 2002 09:53:18 +0200, "Jan Rasmussen"
<janras@jubiimail.dk> wrote:

>kan i også se 3d effekten i ovenstående billede ?

Både og. Har du ikke byttet om på højre og venstre billede ?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-10-02 09:26

"THX357" <nomail@nomailportalen.no> skrev i en meddelelse

> Både og. Har du ikke byttet om på højre og venstre billede ?

Nej det skule jeg ikke mene, jeg prøvede lige at bytte om
på den, men den blev det kun svære at se, af

for mig at se er virkningen ligeså god som eks.
http://www.geocities.com/stereoskopklubben/Stereogrammer/soren/001X.htm

afstanden imellem diverse objecter taget i betragtning ,en café og paris

Jan Rasmussen

Fra : leif

Dato : 17-10-02 00:08

> [...]
> http://www.geocities.com/stereoskopklubben/Stereogrammer/soren/001X.htm
>
> afstanden imellem diverse objecter taget i betragtning ,en café og paris

Den nemmeste måde at se stereogrammer på er ved at åbne dem i et
billedbehandlingsprogram. Formindske billedet til en bredde der passer
med afstanden mellem dine øjne. Flyt hovedet tæt på skærmen og se
et 3. billede i midten. Flyt hovedet langsomt tilbage.

Leif Theisen

Fra : Gerner

Dato : 17-10-02 11:09

On Thu, 17 Oct 2002 01:08:17 +0200, "leif" <leifth@tdcadsl.dk> wrote in
dk.edb.grafik:

>Flyt hovedet tæt på skærmen og se
> et 3. billede i midten. Flyt hovedet langsomt tilbage.

Er det sundt ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 17-10-02 15:10

Gerner wrote:
> On Thu, 17 Oct 2002 01:08:17 +0200, "leif" <leifth@tdcadsl.dk> wrote
> in dk.edb.grafik:

> Er det sundt ?

Nej, den radioaktive stråling fra skærmen ødelægger din hjerne. Pas på!

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG

Fra : Gerner

Dato : 17-10-02 17:54

On Thu, 17 Oct 2002 16:10:02 +0200, "Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote
in dk.edb.grafik:

>Nej, den radioaktive stråling fra skærmen ødelægger din hjerne. Pas på!

Ja jeg sidder 50 m. fra skærmen, men du har vist siddet for tæt på.

"Radioaktiv stråling", prøv igen, men sid lidt længere væk fra din cpu skærm et
par uger.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-10-02 21:52

> Ja jeg sidder 50 m. fra skærmen, men du har vist siddet for tæt på.

Så har du nok en ret stor skærm. 50 meter ???

> "Radioaktiv stråling", prøv igen, men sid lidt længere væk fra din cpu
skærm et
> par uger.

Øhhh...min CPU har ingen skærm, men kun en køleplade og en blæser

Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 18-10-02 09:33

Gerner wrote:

> Ja jeg sidder 50 m. fra skærmen, men du har vist siddet for tæt på.
>
> "Radioaktiv stråling", prøv igen, men sid lidt længere væk fra din
> cpu skærm et par uger.

Damn, endnu en god gang ironi spildt på Gerner...

Fra : Gerner

Dato : 18-10-02 16:17

On Fri, 18 Oct 2002 10:33:03 +0200, "Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote
in dk.edb.grafik:

>Damn, endnu en god gang ironi spildt på Gerner...

Det kunne være det seriøse er i højsædet her i gruppen, til forskel på de andre
grupper du spilder din og andres tid på.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 18-10-02 20:48

Gerner wrote:

> Det kunne være det seriøse er i højsædet her i gruppen, til forskel
> på de andre grupper du spilder din og andres tid på.

Nårh ja.

Fra : Madsen

Dato : 15-10-02 16:05

Digit skrev:

> Øv, jeg kan heller ikke "se" ligemeget hvor meget jeg anstrenger
> mig.

Heller ikke her. Skulle man kunne se noget uden specielle briller?

Madsen.

Fra : Digit

Dato : 15-10-02 16:10

»Madsen« lavede et kragehop, og skrev:

| Heller ikke her. Skulle man kunne se noget uden specielle briller?

Hvis man skal tro instrukserne på sitet, er det nok at holde en pølse op
foran øjnene, and thou shall (should) see
Jeg ved ikke om de andre har snydt med briller... i så fald føler jeg mig
lidt dum :)

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-10-02 22:56

Madsen wrote:
> Heller ikke her. Skulle man kunne se noget uden specielle briller?

Nej, ingen specielle briller i dett tilfælde.

For at ridse op, findes der svjv 4 forskellige typer af disse billeder:

1) Mønster/støj, hvor der gemmer sig et 3D objekt - kræver ikke briller
2) Rød/grønne billeder - kræver billeder
3a) Stereo-fotografi, 2 "ens" billeder placeret ved siden af hinanden,
en smule forskudte - ses med krydsede øjne - kræver ikke briller
3b) Stereo-fotografi, 2 "ens" billeder placeret ved siden af hinanden,
en smule forskudte - ses med parallelle øjne - kan ses uden briller, men
kan uden videre ses i en speciel betragterboks

Korrigér mig endelig hvis der er fejl i ovenstående.

Indtil videre er det kun lykkedes mig at se type 1.

Kim Jensen
R2DVD.com - find de billigste DVD'er i Danmark

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-10-02 23:12

Sikke en gang sludder, jeg fik fyret af dér!

Kim Jensen wrote:
> Nej, ingen specielle briller i dett tilfælde.

Ja, man KAN se dem UDEN briller.

> 1) Mønster/støj, hvor der gemmer sig et 3D objekt - kræver ikke
> briller 2) Rød/grønne billeder - kræver billeder

DOH! Kræver "briller". Billederne er vist en naturlig forudsætning...

(sengetid)

Fra : Madsen

Dato : 15-10-02 16:26

Digit skrev:

> Hvis man skal tro instrukserne på sitet, er det nok at holde en
> pølse op foran øjnene, and thou shall (should) see

Hmm, det kan jeg ikke få til at fungere.

> Jeg ved ikke om de andre har snydt med briller... i så fald føler
> jeg mig lidt dum :)

Me2. Fanden skulle da stå i at man har siddet og gloet sig skæv i
hovedet på noget som ikke kan lade sig gøre uden specielle briller.
:)

Madsen.

Fra : Digit

Dato : 15-10-02 16:47

> [...]

| Me2. Fanden skulle da stå i at man har siddet og gloet sig skæv i
| hovedet på noget som ikke kan lade sig gøre uden specielle briller.

Hahaha, præcis hvad jeg tænkte

Fra : Gerner

Dato : 15-10-02 17:30

On Tue, 15 Oct 2002 17:46:49 +0200, "Digit" <no@no.no> wrote in dk.edb.grafik:

>Hahaha, præcis hvad jeg tænkte

Det er kun de billeder der består af 2 billeder og de billeder der er
rød/grønne, skal beses med viewer eller rød/grønne briller. Resten der består af
1 billede i "mønster" skal beses "ufokuseret".
Forresten var et sådan billede med i "Seinfeld" serien.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto