Flamingo-opbevaringskasser
Fra : gerda

Dato : 14-10-02 11:31

For øjeblikket reklameres meget for flamingokasser til frostfri
opbevaring.
Vil sådan en kasse være god nok til fuksia og andre sarte vækster,
hvis den anbringes i et ikke frostfrit rum ?

Mvh
Gerda

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-10-02 12:35

"gerda" skrev...
> For øjeblikket reklameres meget for flamingokasser til frostfri
> opbevaring.
> Vil sådan en kasse være god nok til fuksia og andre sarte vækster,
> hvis den anbringes i et ikke frostfrit rum ?

Temperaturen i sådan en kasse er ikke anderledes
end den omgivende temperatur. Omend den skifter
lidt langsommere.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 14-10-02 14:02

> For øjeblikket reklameres meget for flamingokasser til frostfri
> opbevaring.
> Vil sådan en kasse være god nok til fuksia og andre sarte vækster,
> hvis den anbringes i et ikke frostfrit rum ?

Hvorfor bruge kasser, hvis rummet er frostfrit, de fleste planter kan godt
klare 2-3 graders varme.

Thorleif

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-10-02 16:01

"gerda" <g.nicolaisen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil sådan en kasse være god nok til fuksia og andre sarte vækster,
> hvis den anbringes i et ikke frostfrit rum ?

Ikke frostfrit er jo et vidt begreb: er det en utæt carport eller en
murstensbygning?
Jeg mener, alt organisk materiale frigiver en lille smule varme, så hvis du
pakker godt ned i spagnum og lukker kassen, og den står i et hus, vil det
kunne modstå en del udendørs frostgrader i et stykke tid.
Evt. kan du yderligere isolere med nogle gamle tæpper, eller hvad du nu har,
hvis frosten strammer til.
Men er det koldt nok længe nok, fryser alt, også selv om det er pakket
aldrig så godt ned.
Hilsen Inger

Fra : gerda

Dato : 14-10-02 17:05

On Mon, 14 Oct 2002 17:01:21 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ikke frostfrit er jo et vidt begreb: er det en utæt carport eller en
>murstensbygning?

Ja...! Det er et lille uisoleret værksted for enden af carporten.
Loftet er beklædt med brædder, hvor man i mellemrummene kan se op til
nogle halvgennemsigtige bølgeplader

Sidste år mente jeg at kunne opbevare kartofler derude, men...
Frosne kartofler er ikke liiiiiige det bedste ..
Mit bryggers er for varmt og det lille værksted er for koldt, så det
med at købe en sæk er ikke nogen god ide.

Nu kikker jeg så bekymret på min flotte fuksia.
Måske skal den dø udenfor

>Evt. kan du yderligere isolere med nogle gamle tæpper, eller hvad du nu har,
>hvis frosten strammer til.
Ja.. det kunne jeg selvfølgelig prøve.
I værkstesdet står ogso en kummefryser der ikke er i brug, endda end
af de gode med tyk isolering... men hvis jeg kommer en fuksia deri
kommer der jo ikke luft til, og det duer vel heller ikke.

>Men er det koldt nok længe nok, fryser alt, også selv om det er pakket
>aldrig så godt ned.
Ja... jeg er bange for at du har ret.
.... og den der med flamingokasser er ikke en erstatning for en god
kælder.

Hilsen
Gerda

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-10-02 20:09

"gerda" <g.nicolaisen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

klip

> I værkstesdet står ogso en kummefryser der ikke er i brug, endda end
> af de gode med tyk isolering... men hvis jeg kommer en fuksia deri
> kommer der jo ikke luft til, og det duer vel heller ikke.

Det ligner meget det, jeg har. I gode vintre går det - i hårde vintre fryser
skidtet.
Jamen hvad med at arkivere fuchsiaerne i spagnum i flamingo og så sætte dem
i fryseren?
Lukke lågene, efterhånden som det bliver koldere?
Så skal det altså fryse meget, før de går til.
Hvis det fryser, skal de vel ikke have luft (jeg går ud fra, bladene ER
visnet?)

> kælder.

Nej - ikke alene, men de hjælper.
Plejer du at have en kælder? Så er det svært at vænne sig af med den.
Held og lykke med fuchsiaerne

Hilsen Inger

Fra : gerda

Dato : 14-10-02 21:09

Hej Inger.

>Jamen hvad med at arkivere fuchsiaerne i spagnum i flamingo og så sætte dem
>i fryseren?
Jeg vil tænke over det med fryseren...
>Hvis det fryser, skal de vel ikke have luft (jeg går ud fra, bladene ER
>visnet?)

Nej... bladene er IKKE visnet endnu, og der er stadig blomster på min
fuksia.

>Plejer du at have en kælder? Så er det svært at vænne sig af med den.
Nej. Jeg plejer ikke at have kælder, men jeg husker at min mor bar
alle sine pelargonier, begonier, fuksier m.m. i kælderen hvert
efterår. Her stod de så visnede og hun gik og "snakkede" lidt med dem
vinteren over.
Om foråret kom de så frem i det fri igen. Hun var iøvrigt god til det
der med at lave nye planter med stiklinger, hvad jeg aldrig rigtig har
fået lært mig.

Vi har kun boet i vores hus her i Randers i 2 år og har for øjeblikket
et større projekt igang med at fjerne et kæmpe trykimprægneret hegn.
I stedet skal der plantes en ligusterhæk. Vi har fundet nogle gode
kraftige planter med mange grene 100-120 cm høje til 100 kr. for 4
stk. Vi har tænkt os at få en mand til at lave en god 35 cm dyb rende
med en rendegraver, så vil vi selv prøve at plante hækken. De 160
planter kan vel bare sættes ned med 25 cm afstand og dækkes med lidt
jord, så sørger Vorherre vel for resten.
Nå... Dette havde ikke meget med flamingokasser at gøre, vel ) ??

Hilsen
Gerda

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-10-02 08:08

"gerda" skrev
> Nej... bladene er IKKE visnet endnu, og der er stadig blomster på min
> fuksia.

Jeg så tilfældigvis en svensk udsendelse med
en fuchia-expert, som viste hvordan han
overvintrede sine planter.
Han fjernede all blade og blomster, klippede
planten ned til lige over et blad"knæ" (?)
(ligesom med roser), tog dem ud af potten og
fjernede ca. halvdelen af jorden bl. a. for at
sortere evt. snyltere fra.
Han lagde planterne langs husmuren
i en bunke tørt løv og dækkede dem med yderligere
løv. Op til en meter afhængig af temperaturen.
Han dækkede det hele til med plastic for at holde
det tørt og undgå kompostering.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Helle Skoett

Dato : 15-10-02 23:52

> [...]
> Vil sådan en kasse være god nok til fuksia og andre sarte vækster,
> hvis den anbringes i et ikke frostfrit rum ?

Hej Gerda.
Svaret med at lægge din fuchsia ind langs husmuren med masser af blade og
plastic over er absolut brugbart.
Du kan også grave et hul i jorden, sætte fuchsiaen ned, dække godt med tørre
blade, lægge et lag plastic over og noget gran eller andet, der holder hele
dynen på plads. Har du drivhus graver du planten op sidst på vinteren og
sætter den ind i drivhuset. Hvis ikke, venter du yderligere et par uger, og
sætter den ud i haven.
Hullet i jkorden virker upåklageligt, hvis du graver 50-70 cm ned og dækker
med et tykt lag blade.
Men HAR du drivhus, kan du bare sætte den derind og dække den godt til.
Sidste vinter lavede jeg en lille hule af flamingoplader, som jeg dækkede
med flere lag fiberdug. Det virkede rigtig godt - jeg havde ikke engang
klippet planterne tilbage, og de stod med grønne blade hele vinteren. (Jeg
kikkede til dem en gang om måneden.) De ryger derud igen inden weekenden.
Ellers er der mange gode råd på www.dfs-fuchsia.dk og masser af link til
andre klubber - bla. i Sverige, hvor du kan læse meget mere om
husmursovervintringen.

--
jordnær hilsen
helle s