Dele til RD 350 YVPS
Fra : Bernhard

Dato : 14-10-02 09:16

Hej NG,

Var ude og prøvekøre en RD 350 YVPS - den sparker squ røv!

Er der nogen der har erfaring med hvor svært/let det er at få dele til denne?

Hvad skal jeg kigge særligt efter (udover mislyde fra motor)?

Wheeler - som “kom til” at lave en tøse-wheelie i søndags

Fra : Allan Nielsen

Dato : 14-10-02 09:57

> [...]
>
> Hvad skal jeg kigge særligt efter (udover mislyde fra motor)?
>
> Wheeler - som “kom til” at lave en tøse-wheelie i søndags

Hej Wheeler
Dele til RDeren er ikke noget problem, de kan både fås originalt og
uoriginale, jeg købte selv en ekstra cykel til stumper, og det viste sig at
den hurtigt tjente sig selv hjem. LC i Rønnede ligger også inde med en del
brugte dele, så der godt betale sig at ringe og høre hvad han skal have for
det forskellige.

Det du skal kigge særligt efter på en RDer er om selve YVPSerne lægger olie
nogen steder? Det sker normalt i venstre side eller mellem cylinderne,
Stumper til renovering af YVPS koster ca. 800-1000 kr pr side.

En anden ting der er rar at vide er hvor langt den er gået siden sidste
stempel/YVPS/cylinder-renovering, den slags har en begrænset levetid,
Samtidigt skal du huske at finde ud af hvor meget cylinderne er boret op,
jeg har mødt et par cykler der kørte på sidste boring.

Når du skal pille toppen af dyret så husk for alt i verden at sætte en
original toppakning i, de uoriginale ligner på en prik, men min RDer
begyndte at koge med den uorginale...jeg kender en enkel mere der havde det
samme problem.

Hvis den ellers lyder sund., så hop du bare på sådan en, det er køreglæde
for alle pengene!

mvh
Allan Nielsen
ex RD350 1985
nu RF600R 1997
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=107

Fra : Hekto

Dato : 14-10-02 10:27

In article <b841f08a.0210140016.202e210e@posting.google.com>,
bernhard_wheeler@hotmail.com says...
> [...]
>

> Hvad skal jeg kigge særligt efter (udover mislyde fra motor)?
>

> Wheeler - som &#8220;kom til&#8221; at lave en tøse-wheelie i søndags

Som Allan siger, så kan dele sagtens fås!

Ud over YVPS'en er der nogle andre småting, som f.eks. pakdåsen i
venstre side. Ryger udstødningen mere i den ene side end i den anden,
er det muligt at pakdåsen er utæt, og skal skiftes. Det er enkelt hvis
det er en af de yderste; men dem imellem cylindrene koster penge!

Slid er også en del af festen! Min RD'er havde kørt over 60.000, og
var tilsyneladende ikke boret op. Det siges at stempler holder ca.
15.000 og cylinder og krumtap det dobbelte. Prisen for renovering,
svarer nogenlunde til udskiftning af knaster på en 4T.

Mange af chassis-delene er 'standard Yamaha' for den periode.
Du skal være opmærksom på affjedringen bagtil. Hvis den er slidt, skal
der nye lejer og bøsninger i. Det er enkelt at skifte dem; men de
koster alligevel lidt.

Check www.rd350lc.de så kan du bevæge dig videre ud i verden derfra.
Der findes masser af info på nettet!
Der findes også en 'købsvejledning' til brugte RD'ere!

Der er ingen tvivl om, at en RD'er er noget af det der giver 'most
bang, for the buck'!!!
Den er hamrende sjov, og kan sagtens følge med, selv om
køreegenskaberne ikke er helt up to date. Det sidste afhænger jo
alligevel af, om man tør bruge dem fuldt ud. På små snoede veje, er
der mange timers sjov ... ihvertfald imellem besøgene på
tankstationen. Den sluger altså lidt benzin, og 2T-olie!
10-12 km literen, og 400-800km på en liter olie, der helst skal være
af bedste slags!

Jeg skiftede min RD'er ud med noget mere 'hardcore' 2T. Mindre motor,
samme antal HK, lavere vægt og alu-stel. Jeg glæder mig allerede til
det bliver sommer igen!

Du vil muligvis høre syrlige kommentarer om røgen og lugten .... fra
dem bagved! (gleeeem det Poul! ... du vil altid befinde dig i 2T-
duften!)

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 14-10-02 10:42

"Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> wrote in message
> Var ude og prøvekøre en RD 350 YVPS - den sparker squ røv!

Ja den er klart sjov til prisen.

> Er der nogen der har erfaring med hvor svært/let det er at få dele til
denne?

Hmm ikke så svært, men hvis der er tale om sliddele er de ofte slidt...
Jeg har f.eks. købt et ridset topstykke, en helt død krumtap og en gearaksel
med koblingsskål til 500,- i DBA.
Topstykket kører jeg med nu, efter det er blevet planet.
Krumtappen kører jeg delvist med, da den er brugt til reservedele.
Koblingsskålen kører jeg også med. Selv om den er slidt var den bedre en den
jeg havde.

> Hvad skal jeg kigge særligt efter (udover mislyde fra motor)?
Hmm, det er lidt svært.
Du kan se en guide her:
http://home0.inet.tele.dk/pbekkerh/

Desuden har jeg lige klippet hvad jeg tidligere har svaret her i gruppen.
Nu har jeg haft cyklen lidt længere og kender den bedre. Hvad jeg skrev
tidligere er dog stadig rigtigt....
Hvis du får brug for hjælp må du endelig sige til.
Jeg kan også tage med ud og kigge, hvis det er i nærheden af KBH.

<klip fra gammet indlæg>

Jeg måtte slippe 12.000 men har lavet næste alt på den...

En lille liste:

4 lejer + plejlstænger til krumtappen (ca. 1.000,-)

2 stempler (1.700,-)

Opboring og honing af begge cylindre

planslebet topstykke da en nisse havde taget det af med en skruetrækker

O-ringe + Pakdåser til YPVS (ca. 300.-)

Nye koblingsfjedre + plader (ca. 500.-)

Nye pakdåser og bøs til forgaflen (ca. 300.-)

Hjemmelavet bøs, aksler + nye pakdåser + montering af smørenipler i
bagtøjet.

2 nye skiver, da de skal være >4,5mm til syn (2.000,- org koster 3.000,-)

Der er sikker meget mere, men der er hvad jeg lige kan huske. Priserne er
taget fra hukommelsen og meget er købt i Tyskland.

Som du kan se er der lavet hvad der kan laves på motoren. Det var ikke
meningen at der skulle laves så meget, men det er utrolig svært at
høre/mærke om der er noget galt på en testtur. Man kan sige at jeg har været
uheldig, men man skal nok ikke regne med at være heldigere. Mange af tingene
er blevet lavet fordi vi nu var i gang, og de var tæt på at være for slidte
til at jeg ville samle det hele for blot at skulle i gang igen næste vinter.

Problemet med dem er at de har et par svage punkter, hvor det værste ofte
blive endnu svagere af dårlig smørelse, nemlig krumtappen.... Regn med den
er færdig, og bliv glad hvis den ikke er... Du kan ikke bruge km-tallet
til noget her, er den kørt bare kort tid med dårlig smøring er den færdig.

Check om YPVS'en er tæt. Der bliver kastet en del skidt op mellem
cylinderen, det virker som glimrende slibemiddel når YPVS'en kører...
Mærk efter om den er ren og tør mellem cylinderne lige over udstødningerne.
Sørg også for at motoren virker, du kan høre den når du giver tænding. Her
var jeg heldig at der ikke skulle drejes nogle nye dele, men jeg måtte købe
to nye kabler, da de var rustet fast (ca. 400,-).

Koblingsskålen og det bøs den kører på kan også blive ret slidt, men hvis
alt føles godt når du kører og den ikke larme for meget fra koblingen skulle
den være ok.

Hvis der er slør i bagtøjet kan du regne med at der er en del rust og der
skal laves nye bøs. De org. er i nylon, og når det ikke bliver smurt ruster
akslerne og bøs'ne er færdige.

Desuden er der naturligvis skiftet alle pakninger. Jeg her købet et Vesrah
pakningssæt til ca. 2-300,-. Det er egentlig ok, men toppakningen sutter.
Når jeg giver fuld skrue skyder den kølvand ud over mine bukser... Min
bror havde i sin tid samme problem, efter at have skiftet til org. pakning
forsvandt det for ham. Jeg har en Vesrah mere jeg lige vil prøve i kombo med
noget flydende pakning, men ellers må jeg smide de 300 en org koster.

Regn med at alt hvad du bliver nød til at købe org. er tyveri, det er det
naturligvis til alle MC, men her er det værre. Skal du bruge nye skiver for
at klare et syn, kan du leje mine på dagsbasis..

Hvis dette ikke har afskrækket dig kan du godt forberede dig på den FEDE
oplevelse. Mellem 7.500 og 10.000 o/min er det som at sidde på en raket.
Folk tror det er en knallert der siger som en fiskekutter når du holder i
lyskrydsene, men når du giver fuld hane er du væk og de står tilbage i en
blå sky og tænker "hvad fanden var det?" "Er det skjult kamera"

140 kg og 63 Hk til den pris, det kan ikke slås. Jeg giver 3200 i ansvar,
uden selvrisiko, og har ingen anciennitet, så det er vel også ok.

Håber du kan bruge det til noget, hvis det giver anledning til flere
spørgsmål må du endelig skrive.

Jens

Den onde RD 350

Fra : Per Emborg

Dato : 14-10-02 17:24

Det med at at den skyder kølevand ud er fordi at på den uorginale toppakning
sidder der nogen stålringe omkring cyl hullerne og støtteboltene som ikke
kan presses sammen mod de orginales kobberringe
og alt det andet der er skrevet om RDeren passer bare på en prik :))

X-Eleven
Per Emborg
Som solgte sin RD 3,75 i en brandert :(((

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 14-10-02 18:34

"Per Emborg" <mail@kvikkerten.dk> wrote in message
> [...]
> sidder der nogen stålringe omkring cyl hullerne og støtteboltene som ikke
> kan presses sammen mod de orginales kobberringe

Hmm, det er nu ikke min erfaring. På Vesrahs pakning(son den ser ud nu, den
har ændret sig inden for de sidste par år, men virker stadig ikke), er der
ganske rigtigt nogle ringe omkring 4 af bolthullerne, men det ser nu ikke ud
til der er problemer med at presse pakningen sammen.
Håber det her giver mening....
Både med de org. og med Vesrahs er pakningen lavet af tre lag, og før
montering ser de ud på følgende både(ind mod cylindervægen):
/
-
\
Efter brug ser den org. stadig sådan ud, dvs. øverste lag presser op mod
topstykket og nederste ned mod cylinderen.
Vesrah er efter brug helt flad, sådan:
-
-
-
Der er altså ikke noget der fjedrer nogen steder hen.
Det virker på mig som om materialet er for dårligt/forkert, designet er
ellers næsten identisk.

> og alt det andet der er skrevet om RDeren passer bare på en prik :))

Tak.

> Som solgte sin RD 3,75 i en brandert :(((

Hmm, ja det var jo ikke så smart. Men nok bedre end hvis du havde givet dig
til at køre på den....