STC - race report agtig notits
Fra : Claus Rittig

Dato : 13-10-02 23:31

Dav rødder.

Hoooold da kæft hvor er jeg brugt lige nu!
Jeg er lige blevet færdig med at læsse alt mit lort af traileren, fra
weekend'ens Søderjysk Terræn Cross, jeg mangler bare lige at vaske 4
kubikmeter jord af mit tøj og min motorcykel, men det bliver sgu i morgen.

Sikke en tur.
Vi tog afsted igår (lørdag) for at have god tid til en god middag dernede og
lidt grænsehandel og den slags. Vi ville køre fra Aalborg kl. 14, for det
tager lidt tid at køre til grænsen med en trailer. Så skulle der være god
tid til det hele. Men vi off-rødder er ikke just født med store evner udi
logistik, så det gik galt. Helt galt. Jeg skulle hente Lars Henrik, og så
skulle vi køre sydpå. Poul Pik skulle hente Allan inde i midtbyen, og så
skulle vi mødes hos Niels i Bjerringbro og samle ham op. Dan var allerede
kørt derned med familien om fredagen. På motorvejen lidt syd for Aalborg da
vi har fået god fart i kareten (Jeg kom jo naturligvis lidt for sent
hjemmefra) siger Lars Henrik pludselig "Der er Poul!". Jeg spejder ud i
horisonten, for jeg havde ikke regnet med at vi ville indhente Poul og Allan
SÅ hurtigt. Men så siger Lars Henrik "Nej, i det andet spor - han kørte
nordpå". ?!? Ja, Poul Pik bliver jo ikke kaldt for Poul Stifinder, og det er
der helt klart en grund til...
Ret hurtigt måtte vi på McD, for jeg bliver jo heller ikke kaldt Claus
Planlægger, så jeg havde ikke nået at få frokost. Ind at æde. Mens vi så
sidder der og guffer discount-burgere, føler Poul at han bør dele sin
bekymring over sine let slidte forhjulslejer med os. Vi overbeviste ham om
at en smule slør i forhjulet ikke ville slå ham ihjel i søndagens løb. Den
konsensus holdt lige indtil vi skulle videre. Mens vi var ved at stige ind i
bilerne, var der en der lige rykkede i Pouls forhjul... PANIK! Det kunne
nærmest bevæges så meget at dækket kunne røre gaffelbenene. Men vi kalder
ham jo heller ikke Poul Velforberedt. Så Poul og Allan måtte ræse retur til
Aalborg for at mobilisere et låne-forhjul fra Lindholt's motorcykel ophug.
(De fleste af Lindholt's motorcykler er helt eller delvist ophugget, til
stor glæde for den øvrige nordjyske off-road vognpark.)

Såæh, vi kom lidt for sent ned til Pein-drengen. At vi kørte totalt vild i
forsøget på at finde Casa Pein havde ikke det fjerneste at gøre med at jeg
tog den forkerte motorvejsfrakørsel. Vi havde enormt travlt, men Pein har
lavet et lille endurospor i sin baghave, så ... Nåja, det tog lidt tid.

Klampen i bund mod grænsen. Vi fandt på mirakuløs vis vores
bed-and-breakfast-uden-breakfast og fik os installeret - med lidt besvær,
for udlejer boede i nærheden, men hendes telefon virkede ikke. Det gjorde
lyset i ejendommen heller ikke, så det blev en ... interessant oplevelse at
bo der. Jeg kom til at køre Peins bagage over, så den var syltet ind i
undervognsbehandling, men efter en shoppingtur og en god stor whisky var
livet nu alligevel dejligt, selvom der er ualmindelig meget mørkt ude på
landet, når elektriciteten kun virker pletvis. (Lyst kom og gik vel 20 gange
på de par timer vi kunne holde hinanden vågne med gode løgnehistorier.)

Idag skulle vi så køre race. STC (Sønderjysk Terræn Cross) er et 2 timer + 1
omgang langt enduro i særdeles spændende og udfordrende terræn, så vi var
pænt oppe på dupperne. Vi var:
Rittig - KTM 380 (enduro)
Poul Pik - Yamaha 200 (enduro)
Pein - Yamaha 125 (off-road/enduro)
Allan - Suzuki 125 (motocross)
Desperate Dan - KTM 380 (motocross)
Lars Henrik - Yamaha 200 (enduro)
Vi var lige så heldige med vejret som med alt andet på denne tur - regn hele
dagen! Racet var kanon! Sporet var svært, men hammer sjovt. Der var stejle
opkørsler, stejle nedkørsler, fede hop, dybe huller, glatte rødder, lange
spor, sten, væltede træer, dybe mudderhuller og alt hvad hjertet begærer.
Og dagen bød på masser af styrt og fastkørte cykler, sikke en herlig dag!
Okay, jeg har stadig en del problemer med ryggen, og så er en 380cc KTM lidt
af et bæst at køre på så tekniske og snævre spor, så jeg havde ikke
åndsevner til at holde øje med de andre, jeg fik hilst på Allan en enkelt
gang, men det var også det hele. Vi havde ikke medtaget pit-crew i vore
organisatoriske overvejelser, så man skulle selv tanke cyklen og sig selv -
det er altså ikke optimalt.

Da jeg fik den ternede klud efter 7 omgange, syntes jeg det var gået over al
forventning. Jeg havde regnet med at udgå ret hurtigt med rygsmerter, men
ryggen holdt fint. Jeg havde kun et enkelt styrt hele dagen (for meget fart
på i en lang, blød kurve, snittede et træ og mistede kontrollen over cyklen.
Kun materiel skade.) og jeg slap helt for at køre fast i mudderhullerne, men
nu er man jo også en gammel erfaren rotte efterhånden.
Jeg blev nr. 68 af over 300 startende. Helt fint med mig. Da jeg kom ned til
de andre, var nyhederne helt i tråd med resten af turen: Lars Henrik var
blevet knock-out'et af et træ (som også stjal hans koblingsgreb) og var
udgået. Pein havde udviklet et seriøst motorproblem og var udgået.
Debuttanten Allan havde gennemført (4 omgange) i fin stil, Poul var (også
med 7 omgange) var bedste mand på dagen - hvor god, finder vi aldrig ud af,
for arrangøren VMC havde sædvanen tro nosset i resultatberegningen og
"glemt" en af hans omgange. Dan var blevet nr. 101 med 6 omgange - det var
hans første løb siden han totalskadede KTM'en under Grand National.

Sikke en dejlig weekend! Lidt malurt skal der nu lige med: VMC havde sat
tilmeldingsgebyret op til 250kr (mod nomalt 175kr) og 400kr for
eftertilmelding - i anledning af deres 10 års jubilæum. Vi havde derfor
forventet at der ville være gjort lidt ekstra for kørerne i år. Men det var
der ikke. Og der var som sædvanlig fejl i resultaterne. Denne gang tog de
sørme konsekvensen og uddelte præmierne UDEN først at offentliggøre
resultatlister, og sked dermed på den i reglementet fastsatte protesttid,
som kunne have rettet nogle af fejlene.
Hvor er det synd at et af årets bedste løb skal efterlade så mange med så
dårlig en oplevelse, når nu så mange gode mennesker har gjort så stort og
flot et forarbejde, for at kunne skabe basis for et fantastisk arrangement.

Nå, der var jo pissekoldt og det regnede, så vi ville hjemad. Så gik Lars
Henriks skulder af led, og vi måtte på besøg hos samaritterne. Dem skal vi
åbenbart besøge hvert år, men de er nu også flinke.

Nu burde jeg skrive noget morsomt, men min hjerne er gået på vågeblus for
flere timer siden, så det må i have til gode. Hvis nogle af jer skulle få
lyst til at tage del i oplevelserne, så kan jeg kun opfordre til at gå i
krig med sagerne - det er VIRKELIG god underholdning, og så får man både
motion og masser af frisk luft

Godnat!
Rittig
--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.

Fra : RpR

Dato : 14-10-02 00:30

Hvor foregik det? På nybøl banen?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-10-02 15:53

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> Hvor foregik det? På nybøl banen?

Bane? Sig mig, har du strammet slipset for meget, knægt?
I øvelsesterrænet ved ... hed den Sødalslejren? Et meget kuperet terræn med
skov og enge. Mest skov. Især en enkelt stejl og lang opkørsel var hele
turen værd, hullet ad helvede til, med store sten og blottede rødder. Hvis
jeg havde været tilskuer, så ville jeg have stået der! (Der var vist ret
mange opfindsomme styrt). Okay, et par af plørehullerne var også
publikumsmagneter, men det er de jo altid.

Rittig

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-10-02 22:15

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in

> Bane? Sig mig, har du strammet slipset for meget, kn$B(Bgt?

*lol*

> I $B(Bvelsesterr$B(Bnet ved ... hed den S$B(Bdalslejren? Et meget kuperet

S$B(Bg$B(Brd-lejren er vist den korrekte betegnelse. Noget hjemmev$B(Brns noget
mener jeg?

/l.

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-10-02 23:04

"Lars Knudsen" <lkn@dangaard.dk> skrev i en meddelelse

> Sgrd-lejren er vist den korrekte betegnelse. Noget hjemmevrns noget
> mener jeg?

Jah, det skal nok passe. Der var gronkladte weekendkrigere for hver 20 meter
vi korte.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 14-10-02 16:49

"RpR" skrev ...
> Hvor foregik det? På nybøl banen?

[Rittig]

Der er vist ingen permanente baner der passer den beskrivelse.

Det foregik i det militære øvelsesterræn ved Søgårdlejren. Sporet var 11
km. langt.
Der var egentlig ikke nogen rigtig stejl nedkørsel, men det var nok godt
det samme, for der var vist flere af kørerne der ikke ville kunne finde
ud af sådan een.

/Pein
(med utæt toppakning eller sådan noget. Og mit eneste styrt kostede lige
kvartkåben og en omdrejningstæller inkl. advarselslamper)

Fra : RpR

Dato : 14-10-02 17:19

> Det foregik i det militære øvelsesterræn ved Søgårdlejren. Sporet var 11
> km. langt.

Hmm, nu ved jeg ikke lige hvor det ligger henne, men hvis det ligger
nogenlunde tæt på Sønderborg er det da en skam jeg ikke var der =)
Ville da ikke undgå en chance for at se Rittig blive sovset ind fra top til

Fra : Squish

Dato : 14-10-02 18:21

> [...]
> nogenlunde tæt på Sønderborg er det da en skam jeg ikke var der =)
> Ville da ikke undgå en chance for at se Rittig blive sovset ind fra top

snip..

Søgård: Ca. 30 Km. fra Sønderborg- bedre kendt som "Sønderjyllands Røvhul" i
militære kredse!

Mvh. Squish

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-10-02 23:03

> [...]
> nogenlunde tæt på Sønderborg er det da en skam jeg ikke var der =)
> Ville da ikke undgå en chance for at se Rittig blive sovset ind fra top

Du ville ikke have kunnet skelne mig fra alle de andre.

Rittig
(Ren igen)

Fra : RpR

Dato : 15-10-02 13:38

> Du ville ikke have kunnet skelne mig fra alle de andre.

Kan man ikke bare skule efter ham der ligger 20m bag de andre?

Fra : Søren Lindholt

Dato : 15-10-02 14:17

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3dac0c45$0$7000$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Kan man ikke bare skule efter ham der ligger 20m bag de andre?

Det sikreste var nok at lede efter en der skumler og messer for sig selv
"Jeg GIDER ikke køre i regnvejr - Jeg GIDER ikke køre i regnvejr - Jeg
GIDER ikke køre i regnvejr - Jeg GIDER ikke køre i regnvejr "
--
Søren

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-10-02 15:49

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Njah, alt andet lige, så må der jo have været over 230 bag mig.

> Det sikreste var nok at lede efter en der skumler og messer for sig selv
> "Jeg GIDER ikke køre i regnvejr - Jeg GIDER ikke køre i regnvejr - Jeg
> GIDER ikke køre i regnvejr - Jeg GIDER ikke køre i regnvejr "

Se, DEN metode holder til gengæld vand! Jeg HADER at køre i regnvejr.

Rittig
(Vandskræk i middelsvær grad)

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 14-10-02 09:00

> Dav rødder.
-klip en masse syge historier-

Lyder til i har det sjovt :) Det er vist godt der findes lidt mudderhuller,
hvor i kan gå amok.. Kunne blive noget af en oplevelse hvis i kørte sådan i
trafikken :)

> Godnat!
> Rittig
> --
> Football, tennis and golf, requires only one ball,
> racing requires two.
/THomas

Fra : Søren Lindholt

Dato : 14-10-02 09:04

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3da9f382$1$3707$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Dav rødder.
>
> Hoooold da kæft hvor er jeg brugt lige nu og så får man både
> motion og masser af frisk luft

Jeg sagde det jo. Godt jeg ikke kom med derned. Jeg måtte henslæbe
weekenden i poolafdelingen i et luksussommerhus... uorden...
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : BoS

Dato : 14-10-02 15:18

Kan man købe aktier i det der Ipren foretagende? For så skal jeg sgu på
Børsen inde de lukker!
God historie endnu engang!

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-10-02 16:13

"BoS" <elskak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan man købe aktier i det der Ipren foretagende? For så skal jeg sgu på
> Børsen inde de lukker!

Ipren. Menneskets bedste ven.
Det minder mig om... Der var engang en der spurgte mig (mens han sad med
hånden nede i skålen med M&Ms) "Nå? Er der nu også hvide i poserne?"

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 14-10-02 15:35

Rart at høre i havde en tur hvor alt gik som sædvanlig

Det var godt jeg ikke var med

Det eneste ræs jeg fik kørt var 2x 1 min krumptab ræs hjemme i garagen. Men
det skal ikke vare længe før 426'eren skal luftes igen. (den er bare så pæn
og ren lige nu)

Mads Lund
www.motortosse.dk
YZ426 - Breaking bones and throwing stones

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-10-02 16:14

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse

> Rart at høre i havde en tur hvor alt gik som sædvanlig
> Det var godt jeg ikke var med

Du ville have kedet dig ihjel

Rittig

Fra : Pein

Dato : 14-10-02 20:49

"Claus Rittig" skrev ...
> Såæh, vi kom lidt for sent ned til Pein-drengen. At vi kørte totalt
vild
> i forsøget på at finde Casa Pein havde ikke det fjerneste at gøre
> med at jeg tog den forkerte motorvejsfrakørsel.

Hvor drejede I da fra?

> Da jeg fik den ternede klud efter 7 omgange, syntes jeg det var
> gået over al forventning. Jeg havde regnet med at udgå ret
> hurtigt med rygsmerter, men ryggen holdt fint.

7 omgange var endda i den pæne ende. Jeg kunne nemt have nået 5,
muligvis endda 6, men jeg kunne umuligt være kommet op på 7 omgange.
Også i betragtning af at Danmarks nok bedste endurokører fik 8 omg., så
er 7 jo helt fint.

> og jeg slap helt for at køre fast i mudderhullerne, men
> nu er man jo også en gammel erfaren rotte efterhånden.

Ja det er fedest at have fået lidt erfaring. Jeg havde heller ingen
problemer med mudderhullerne, men det var der da ellers mange andre der
havde.

> Lars Henrik var blevet knock-out'et af et træ (som også stjal
> hans koblingsgreb) og var udgået.

Ja det var synd, for vi lå lidt og kæmpede. Han var kommet forbi mig, og
det kunne jeg ikke helt gøre noget ved, men der var jo den mulighed at
han ville lave en fejl. Det gjorde han så i et sandet sving, og jeg
smuttede forbi igen. Det var så i hans kamp for at indhente mig igen, at
han tog et træ lidt for hårdt.

> Pein havde udviklet et seriøst motorproblem og var udgået.

Der er vel gået en toppakning. Men jeg fik da 4 omgange i fin tid,
selvom den 4. omgang gik lidt langsomt og forsigtigt, med
temperaturmåleren helt ude i bund i det røde felt over 9 km.
Og en pause på nogle minutter, fordi motoren stoppede og skulle køle
lidt før den kunne starte igen. Med en røvfuld af travle folk bagved,
der måtte kringle sig udenom, da den absolut skulle gå i stå et sted
sporet var _meget_ smalt, heh heh. Det er jo hvad der kan ske.

> Debuttanten Allan havde gennemført (4 omgange) i fin stil,

Han kørte nu 5 omg. Han kom i pit efter sin 4. omg. ca. 10 minutter
efter jeg var kommet ind efter min 4. omgang, og havde besluttet mig for
at stoppe (eller maskinen havde besluttet det for mig). Han var frisk,
fik en dunkfuld benz og tog en omgang mere.

> [...]
> jeg kun opfordre til at gå i krig med sagerne - det er VIRKELIG
> god underholdning, og så får man både motion og masser af

Jep. Jeg havde af een eller anden grund egentlig ikke lyst til at køre
denne weekend. Men det var en sjov tur, og selvom det var koldt,
regnvejr og jeg udgik, så synes jeg alligevel det var fedt.
Jeg har det bedre efter turen end før.

Og selvom arrangørerne var (er?) nogle kludremikler, så skal vi da køre
STC igen næste år, ikk'?
Jeg glæder mig allerede.

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-10-02 23:15

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor drejede I da fra?

Det aner jeg ikke, men Lars Henrik brokkede sig ihvertfald.

> [...]
> muligvis endda 6, men jeg kunne umuligt være kommet op på 7 omgange.
> Også i betragtning af at Danmarks nok bedste endurokører fik 8 omg., så

Joh, jeg er skam ikke utilfreds. Jeg var slet ikke med i starten, for jeg
regnede med at udgå, og start-feltet så alt for overbefolket ud, så jeg
ville bare luske afsted når alle andre var kørt, og ikke løbe nogen risiko
for at kollidere med nogen. Der var da også to der blev viklet ind i
hinanden, og slog vejrmøller midt i myldret. Så kørte jeg lidt forsigtigt i
starten for at se hvad ryggen kunne holde til, men da den ikke gjorde ondt,
fandt jeg ind i en god rytme og fik lidt fart på. Bagefter ærgrer man sig så
over at man ikke var med i starten, og ikke fyrede til den hele vejen, det
kunne jo nok have givet nogle placeringer. Nå pyt, jeg fik hvad jeg kom
efter. (Jord i hovedet).

> Ja det er fedest at have fået lidt erfaring. Jeg havde heller ingen
> problemer med mudderhullerne, men det var der da ellers mange andre der
> havde.

Ja, specielt den Yamaha der stod lodret og halvt under vand da jeg kom forbi
på sidste omgang så spøjs ud.

> [...]
> at stoppe (eller maskinen havde besluttet det for mig). Han var frisk,
> fik en dunkfuld benz og tog en omgang mere.

Det var huleme godt skuldret! Det er jo ikke just noget let løb, og han er
ikke verdens mest erfarne kører, men han har dælme gejsten!

> Jeg har det bedre efter turen end før.

Det har jeg også. Hele mit kadaver gør ondt, og jeg er øm i muskler jeg ikke
engang anede jeg havde, men det er på en dejlig måde. Det er faktisk rart at
være øm på den måde. Jeg tror jeg er enduro-junkie.

> Og selvom arrangørerne var (er?) nogle kludremikler, så skal vi da køre
> STC igen næste år, ikk'?
> Jeg glæder mig allerede.

Lige nu gider jeg ikke engang KIGGE på en motorcykel. Men hvis de ellers
sænker prisen til et rimeligt niveau, så er jeg med igen næste år. Det er
jeg nok alligevel, men så vil jeg altså have lov at brokke mig.

Rittig