Alm motorolie på højtydende mc
Fra : Søren N

Dato : 13-10-02 22:44

Hej NG
Kan man bare bruge wn alm SAE 0/40w / SAE 5/40w fuldsyntetisk olie eller sae
10/40w mineralsk motorolie på en motorcykel med integreret gearkasse?? Som
kawasaki zx10 / gpx750??
Jeg kan ikke se nogen steder på noget af det olie jeg har købt til
motorcyklen at der skulle være noget specielt til gearkasse... tværtimod
opfylder den sae10w/40 olie jeg købte i netto til 90 kr de samme + flere
krav end den silkolene olie jeg gav 190 kr for...
--
M.v.h
Søren Nistrup

Fra : Asger Steffensen

Dato : 14-10-02 17:15

"Søren N" <2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opfylder den sae10w/40 olie jeg købte i netto til 90 kr de samme + flere
> krav end den silkolene olie jeg gav 190 kr for...
I den originale owner's manual til min ZX-10 står der under Engine Oil:
Grade: SF or SG class.
Viscosity: SAE 10W40, 10W50, 20W40 or 20W50.

Jeg har selv kørt med 10W40, 10W50, 20W50 og lige nu med 5W50, fra
producenter som Motul, Shell, Silkolene og Bel-Ray. Der har aldrig været
problemer (haft cyklen i godt 3 år), dog kan den nuværende Bel-Ray 5W50
fuldsyntetiske godt lade koblingen glide en anelese når den _virkelig_ får
høvl, men det er ikke et problem (og jeg kan iøvrigt ikke på nogen måde
bevise at det skyldes olien!).
Næste gang bliver det nok en halvsyntetisk, da det burde være rigeligt
(kører kun på fuldsyntetisk nu fordi den anden var udsolgt den gang jeg var
ude at handle .

Døm selv.

Asger
ZX-10

Fra : Søren N

Dato : 14-10-02 18:00

Hej NG
Jeg var ude i A-Z idag og kigge på olier..
Jeg kunne kun finde Dukhams QXR 10W/40 som havde
Api SG(kiggede ikke efter SF!) betengnelsen
Men har det den så stor betydning eller er det bare en minimal forskel på
med eller uden API SG/SF??
M.v.h
Søren Nistrup

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 15-10-02 08:21

Forskellen ligger blandt andet i gearkasseadditiverne. Hvilket du måske
kommer til at mærke, når motorcyklen efter flere måneders vinterhi skal
startes op første gang i foråret. Med bilolie kan du risikere, at koblingen
hænger og ikke vil koble ud. MC-olie sikrer max. friktion. Hold dig til den.

John de Summer-Brason

Fra : Asger Steffensen

Dato : 15-10-02 17:17

"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
koblingen
> hænger og ikke vil koble ud. MC-olie sikrer max. friktion. Hold dig til

Hmmm, ja måske, men det kan også sagtens ske med MC olier. Det har i hvert
fald altid været sådan med min(e) at når motoren er helt kold hænger
koblingen, hvilket medfører et gedigent *klonk* når første gear lægges ind.
Det er muligt at gearkasseadditiver er gode, men det er nok snarere for at
reducere sliddet på tandhjulene i gearkassen at de er der...

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 20-10-02 16:13

>.............. tværtimod opfylder den sae10w/40 olie jeg købte i netto
til 90 kr de
> samme + flere krav end den silkolene olie jeg gav 190 kr for...

Head on the nail!! :-|

Hold dog øje med indholdet af friktions (wear) nedsættende additiver,
som
de senere olier kan indeholder - Dem er motorcyklens oliebads-kobling
ikke så glad for!

--
Armand.

Fra : lape82@hotmail.com

Dato : 21-10-02 14:57

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:<aouhoh$2967$15@news.cybercity.dk>...
> [...]
> som
> de senere olier kan indeholder - Dem er motorcyklens oliebads-kobling

Vil oliebads-koblingen bare glide, eller vil olien ødelægge klblingen??
Lasse
xs 400

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-02 16:10

> Vil oliebads-koblingen bare glide, eller vil olien ødelægge klblingen??

Den kan risikere at glide, men for det meste vil et olieskift til en bedre
olie løse problemet igen. Jeg har dog hørt om enkelte gange, hvor det har
været nødvendigt at skifte koblingspladerne for at få en funktionel kobling
igen.

signing off.. Martin Sørensen