linolie maling - indendørs...
Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 25-02-01 22:26

Vi har fået malet vores overetage med linoliemaling fra Damson. Maleren
rystede på hovedet og trak og rullede til han blev helt blå i hovedet (Og
brugte masser af maling) uden at kunne få det jævnt. Han var meget lidt
stolt af sit arbejde ... Men det tørrede for ham - vups - og tørt var det.

Nu har jeg selv med resterne lige malet en par kanter. Det har taget en krig
.... Og mange lag og grimt er det - så jeg er ikke stolt af mit arbejde ...
Tror pokker at plastmaling blev så populært så hurtigt? Eller???

Jeg havde ventet at malingen ville være sværere at håndtere, men at den
ville lyntørre havde jeg ikke troet /forstået.. Er denne Damson maling
unormal? Eller hur?

mvh.
Gitte Tj.

Fra : DMD-Køge

Dato : 02-03-01 11:01

Lad mig starte med at slå fast, rene linolieprodukter optager ilt for
hærdning, danner linoxid og er gennem hærdet, hvis der er strøget meget
tyndt over 2-3 døgn. Et produkt der "lyntørre" har intet med linoliemaling
at gøre. Hvis et vandigt produkt er tilsat linolie er det en temprafarve,
men det bliver aldrig en linoliemaling.

Bjarke Wolf

DMD-Køge
www.dmd-koege.dk

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 09-03-01 17:32

Tak for svaret!

Det var jo egentlig også min forventning til linoliemalinger - På spanden
hedder det altså linolie maling Hvad det så end er. Men det med
hærdningen er "godt nok" for det tager en hel del dage før det "Sidder
fast" - så det kan tørres uden af "drysse" / gå af. - lidt kridt agtigt til
at begynde med...

Gad vide hvad det er vi har på vores vægge?

Er der så andre RIGTIGE linolie malings produkter, som virker?

mvh
Gitte Tj.

Fra : DMD-Køge

Dato : 12-03-01 15:01

> [...]
> at begynde med...
>
> Gad vide hvad det er vi har på vores vægge?
>
> Er der så andre RIGTIGE linolie malings produkter, som virker?

Det er næsten som rejesalat med max 2 rejer, resten pasta. På spanden står
der Damson LinolieMaling (det hedder firmaet), under billedet med træerne
står der Vægge/inde. Det er så her jeg mener at kunderne vildledes.

Jeg kan ikke råde dig til at benytte, de rene linolieprodukter til vægge
eller lofter, med mindre de er af træ. Plastprodukter tilsat linolie kaldes
emulsionsfarver. Ikke alle emulsionsfarver bruger linolie som oliebinder.
Produktet bruges oftest som facademaling.

Faktisk bliver selv den ringeste væg/loftmaling, væsentlig bedre hæftende
tilsat koldpresset linolie.

Vil du derimod, lave nogle tempera/kompositionsfarver til indendørs vægge,
kan du gå ind på Raadvad Centreres hjemmeside (www.raadvad.dk), og hente
opskrifterne der. Priser pr. liter, vil være ca 60-70 % billigere, end købt
færdig blandet.

Planstyrelsen har også nogle gode opskrifter.

Med venlig hilsen
DMD-Køge

Bjarke Wolf

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 09-03-01 20:19

"DMD-Køge" wrote:

> [...]
> at gøre. Hvis et vandigt produkt er tilsat linolie er det en temprafarve,

Hej DMD,

Kan du/I fortælle lidt om egenskaberne ved linoliemaling?
Langt oftest bruges jo vandbaseret plastik-maling indendøre.
Hvordan er linoliemaling mht. indeklima og holdbarhed?

Kan det hænge fast på træ, som er behandlet med ren linolie?

--Johan

Fra : DMD-Køge

Dato : 12-03-01 15:55

> [...]
> Hvordan er linoliemaling mht. indeklima og holdbarhed?
>
> Kan det hænge fast på træ, som er behandlet med ren linolie?

Rene linolieprodukter er fantastiske til at bevarer træværk fra at
nedbrydes. Det gælder såvel nyt som gammelt træværk inden- såvel som
udendørs. Dog skal man være opmærksom på at linolien vil patinere i alle
farvenuancerer med et gulligt skær. Det er især synligt på pastelfarver
(lysefarver. Produktet kan ligeledes forsvares anvendt som vægefarve, i
forbindelse med restauringsopgaver. At bruge produktet til vægge indendørs
kan naturligvis lade sig gøre, hvis man kan acceptere en glans 50-70 på sine
vægge.

Ønskers "natur-malinger", skal man måske hellere vænge
tempera/kompositionsmalinger. Malinger hvor bildemidlet er f.eks. hudlim,
kasin, æg, øl osv. tilsat linolie.

En ren linoliemaling her ingen problemer med indeklimaet, kik dog altid på
Mal-koden på spanden, eller få udleveret datablade på de indkøbte produkter.

Linolien er et meget fortrukken bindemiddel, idet det hæfter på næsten alle
overflader. Det være sig plastmaling, oliealkyder, træ, metal, glas osv. Når
linolien harskner (hærder), er det en kædeproces, der til en start går
langsom, men derefter går hurtigere og hurtigere. Processen involverer frie
radikaler, der muliggør, at fedtsyremolekylerne kan krydsbindes, hvorved der
dannes et netværk, der vil minde om en lak/film.

Håber det var svar nok.

Med venlig hilsen
DMD-Køge

Bjarke Wolf

www.dmd-koege.dk <http://www.dmd-koege.dk>

www.wolfs.dk <http://www.wolfs.dk>

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-03-01 03:50

Tak for svaret.

Men ny viden avler nye spørgsmål, sååh... :)

"DMD-Køge" wrote:

> udendørs. Dog skal man være opmærksom på at linolien vil patinere i alle
> farvenuancerer med et gulligt skær.

Patinerer farverne jævnt, eller afhænger det af, hvor meget (UV?) lys
malingen får?

> forbindelse med restauringsopgaver. At bruge produktet til vægge indendørs
> kan naturligvis lade sig gøre, hvis man kan acceptere en glans 50-70 på sine
> vægge.

Ja, det kommer jo nok til skinne lidt. Fås de ikke med noget matterende
iblandet?

> Ønskers "natur-malinger", skal man måske hellere vænge
> tempera/kompositionsmalinger. Malinger hvor bildemidlet er f.eks. hudlim,
> kasin, æg, øl osv. tilsat linolie.

Kan det passe at jeg har læst/hørt et sted at nogle af disse
"alternative" malingtyper kan have uheldige bivirkninger, fordi de kan
fremme bakterievækst?

Men det var ganske rigtigt linoliens miljøegenskaber jeg syntes var
interessant, da der ingen afgasning er svjv. Vil en ren linoliemaling
egentlig bestå af andet end linolie og farvepigmenter? Ved du evt. om
fortyndingsmidler som f.eks. terpentin eller fortynder fordamper helt i
løbet af nogle få dage, eller om de vil fortsætte med at afgasse over en
lang periode.

> [...]
> radikaler, der muliggør, at fedtsyremolekylerne kan krydsbindes, hvorved der
> dannes et netværk, der vil minde om en lak/film.

Er det det samme som at linolien oxideres?
Vil hærdningen afgasse stoffer?

Med miljøvenlige hilsener,
Johan

Fra : DMD-Køge

Dato : 13-03-01 12:57

> Patinerer farverne jævnt, eller afhænger det af, hvor meget (UV?) lys
> malingen får?

Når en linoliemaling patinerer, er det pga manglende UV-lys. Det betyder at
overflader, hvor der er dagslys ikke vil patinerer. F.eks i lysninger,
vinduesrammer ect.
Stilles en potteplante eller en anden genstand i vindueskammen, vil der
fremkomme en "skygge" i linolien, hvor genstanden har været stillet. Over et
par dage vil "skyggen" forsvinde, hvis den bliver belyst. Samme gør sig
gældende med hvidmalet havemøbler, der har henstået i skygge vinteren over.
De vil være nærmest gule, når de tages frem vil de stille og roligt blive
hvide igen.

> Ja, det kommer jo nok til skinne lidt. Fås de ikke med noget matterende
> iblandet?

En matering af linolien kan opnås ved at tilsætte f.eks. kridt, et produkt
der ikke bruges til udvendigt brug. Ligeledes kan olien tilsættes vand eller
terpentin. Ingen af disse "tilsætninger" er dog noget jeg vil anbefale.

> Kan det passe at jeg har læst/hørt et sted at nogle af disse
> "alternative" malingtyper kan have uheldige bivirkninger, fordi de kan
> fremme bakterievækst?

Alle organiske materialer kan under uheldige omstændigheder rådne og derved
danne formaldehyd ved bakteriedannelse. Ganske almindelige vægmalinger kan
dog også saktens rådne. At deropstår disse problemer er dog også ganske
sjælden.

> [...]
> fortyndingsmidler som f.eks. terpentin eller fortynder fordamper helt i
> løbet af nogle få dage, eller om de vil fortsætte med at afgasse over en

Som skrevet, er det en dårlig idé, at tilsætte terpentin til et produkt der
ikke behøver opløsningsmidler. Vand kan emulgeres ind i produktet, men vil
fremstå blank, hvor der bliver slidt på væggen. Et rent linolieprodukt, er
fyldstoffer bundet med linolie. kvaliteten af olien er her af største
vigtighed.
Jeg har ingen fordampningtest, hvor linolie er fortyndet med terpentin, da
jeg ikke kan se fornuften med opløsningsmidler i denne forbindelse, men
generelt vil flygtige stoffer kunne spores i en lang periode efter
påstrygningen. Dette gælder også vandbaserede produkter.

> Er det det samme som at linolien oxideres?
> Vil hærdningen afgasse stoffer?

Ja det er en del af processen.

Bjarke Wolf

DMD-Køge
www.dmd-koege.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-03-01 18:31

"DMD-Køge" wrote:

> De vil være nærmest gule, når de tages frem vil de stille og roligt blive
> hvide igen.

Det var sjovt! :)

> Ja det er en del af processen.

Både oxidering og afgasning?

Hvor giftig og langvarig er afgasningen? Er det "frie radikaler" der
udsendes?

Så mht. indeklima og miljø er det måske lige så fornuftigt at vælge en
plastik-maling med god varedeklaration og uden (alt for mange...)
flygtige stoffer?

--Johan

Fra : DMD-Køge

Dato : 14-03-01 10:08

> [...]
>
> Så mht. indeklima og miljø er det måske lige så fornuftigt at vælge en
> plastik-maling med god varedeklaration og uden (alt for mange...)

Ovenstående hænger lidt sammen, så jeg vil prøve at besvarer med et samlet
indlæg. Afgasningen af den rene linolie er ufarlig, men tilsættes f.eks.
Fransk terpentin, citrusolie eller andre vegetabilske terpentiner vil denne
afgasning være mindre miljøvenlig end f.eks mineralsk terpentin. Men som
sagt tidligere, kan jeg ikke anbefale at "ødelægge" en god linoliefarve med
disse flygtige stoffer.

Linolien kommer fra hørfrø, der daglige spises i forskellige brødarter.
Linolien består af triglycerider, der er glycerol foresteret med en række
fedtsyrer. et er fedtsyrerne i triglyceridmolekylerene der giver linolien
dens egenskaber.

Linolien består af:: 5% palmitinsyre, 4% stearinsyre, 22% oliesyre, 16%
linolsyre samt 52% linolensyre.

Fedtsyrernes harskning er afhængig af deres umættethed (antallet af
dobbeltbindinger), temperatur, lysforhold og oxygentilgængelighed. Harskning
er den proces, hvor fedtsyre optager oxygenmolekyle og omdannes til et
fedtsyrehydroperoxid. Jo mere umættet en fedtsyre er, desto mere er den
udsat for denne proces. Stearinsyre er en mættet fedtsyre, mens oliesyre er
dens tilsvarende monoumættede fedtsyre ( 1 dobbeltbinding, linolsyre den
di-umættede fedtsyre (2 dobbeltbindinger) og linolensyre den tri-umættede
fedtsyre ( 3 dobbeltbindinger). Mættede fedtsyrer harsker uendeligt
langsomt, mens harskningshastigheden for tri-umættede er ca 20 gange højer
end for den monoumættede, og hastigheden for den di-umættede er ca. 10 gange
højere end den monomættede. Det linoliens høje indhold af tri-umættede
fedtsyrer der gør den egnet som f.eks træbeskyttelse.

Jo flere dobbeltbindinger, desto flere muligheder for af danne
krydsbindinger. Under processen dannes der en række ufarlige flygtige
forbindelser, der er karakteristiske for harsk fedt. Et lavt indhold af
disse flygtige forblindelser er absolut en kvalitetsparameter, idet
indholdet er lavere, jo mere nypresset olien er. Altså man kan bedre lugte
"linolien" når det er gået en tid. ( 12-24 timer efter påstrygning.)

Når man påstryger et tyndt lag, akn man være sikker på, at der fuld
tilgængelighed af oxygen igennem hele olien, Omvendt vil linolien næsten
ikke hærde.

Der er derfor intet til hindre, at bruge en ren linole maling til vægge
indendørs, men det vil jeg ikke anbefale. En god temperafarve eller
kompositionsfarve er også et godt alternativ, hvis man selv vil lave sin
farve.

En plastmaling kan derfor sagtens forsvares at bruge.

Bjarke Wolf

DMD-Køge
www.dmd-koege.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 15-03-01 01:06

Mange tak for det grundige svar!
Jeg har lært lidt idag :)

"DMD-Køge" wrote:

> Linolien består af:: 5% palmitinsyre, 4% stearinsyre, 22% oliesyre, 16%
> linolsyre samt 52% linolensyre.

Og en grundings-olie vil så have en lidt anden sammensætning, hvilket
igen forklarer at den er (endnu) bedre til at trænge ind i træet end ren
linolie?

> Når man påstryger et tyndt lag, akn man være sikker på, at der fuld
> tilgængelighed af oxygen igennem hele olien, Omvendt vil linolien næsten
> ikke hærde.

Altså hvis man smører for tykt et lag linolie(maling) på, vil det ikke
hærde som det skal?

--Johan

Fra : DMD-Køge

Dato : 15-03-01 09:32

> Og en grundings-olie vil så have en lidt anden sammensætning, hvilket
> igen forklarer at den er (endnu) bedre til at trænge ind i træet end ren
> linolie?

Korrekt

> Altså hvis man smører for tykt et lag linolie(maling) på, vil det ikke
> hærde som det skal?

I sin proces ved harskningen, udvider linolien si med 15-20%. Det betyder at
overfladen, hvis påført i for en tyk film, vil rynke (Elefanthud), samtidig
vil linoliemalingen ikke hærde op.

Bjarke Wolf

DMD-Køge
www.dmd-koege.dk