Er dobbelt sidede DVD´ere begyndt at blive~
Fra : Per.K

Dato : 13-10-02 19:40

Jeg er igang med at samle ind på alt hvad at Laurel & Hardy har lavet, som
nu
bliver udgivet på DVD, alle var ellers enkelt sidede indtil jeg så købte
en der både indeholder filmene Be Big & Laughing Gravy, den er dobbelt
sidet.
Den indeholder menuer på 5 sprog, film på 5 sprog og en hyvlans masse ekstra
materiale også.
Det er måske begyndt at blive meget alm. med dobbelt sidede DVD´ere ? , for
jeg har aldrig stødt på sådan en før.

Venligst Per

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 13-10-02 19:57

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 13-10-02 21:45

"Ulrik Jensen" <ulrik@qcom.dk> wrote in message
On Sun, 13 Oct 2002, Per.K wrote:
[snip]
> Det er måske begyndt at blive meget alm. med dobbelt sidede DVD´ere ? ,
for
> jeg har aldrig stødt på sådan en før.
[snap]

Starship troopers - man skal vende skiven undervejs... Og så ka' jeg ikke
liiige huske men der er flere med f.eks. 4:3 på den ene side og 16:9 på den
anden...

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-10-02 08:02

"H3nrik V! [2670]" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> escribió

> [...]
jeg ikke
> liiige huske men der er flere med f.eks. 4:3 på den ene side og

Der er masser af eksempler paa begge dele. Armageddon, The Rock,
Face/off er alle udkommet i en version flipper. Af film der har 4/3
paa den ene side og 16/9 paa den anden kan jeg huske Gattaca og min
R1 af The Spanish Prisoner.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Møller

Dato : 14-10-02 11:14

"H3nrik V! [2670]" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:aocm11$ajp$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Starship troopers - man skal vende skiven undervejs... Og så ka' jeg ikke
> liiige huske men der er flere med f.eks. 4:3 på den ene side og 16:9 på

Den skal da ikke vendes undervejs. Har selv filmen og på den ene side er 4:3
versionen og på den anden side er 16:9 versionen. Altså skal man ikke vende
filmen undervejs, men bestemme sig fra starten hvilken version man vil se.

Jeg tænker så på LOTR og TITANIC som er nogle mosnter lange film - Hvis man
kun har filmen hvor mange minutter med 5.1 lyd kan der så være på en dvd
skive uden at man skal vende den?

Martin

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-10-02 11:20

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> escribió

> [...]
ikke vende
> filmen undervejs, men bestemme sig fra starten hvilken version man

Der findes flere forskellige DVD-udgivelser af filmen, en af dem (har
den selv) er en flipper.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 17-10-02 13:57

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
vende
> filmen undervejs, men bestemme sig fra starten hvilken version man vil se.

Nope... Jeg citerer lige fra coveret: TWO-SIDED FORMAT: At the end of side A
please turn over the disc.

Fra : Morten DH

Dato : 17-10-02 15:29

> [...]

> vende
>
> Nope... Jeg citerer lige fra coveret: TWO-SIDED FORMAT: At the end of side

Rolig drenge - der findes faktisk 2 forskellige udgaver af Starship Troopers
i reg. 2 DK - den gamle var en flipper som skulle vendes midvejs

Fra : Morten DH

Dato : 14-10-02 12:13

"Per.K" <persen1@NOWAY!yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ekstra
> materiale også.
> Det er måske begyndt at blive meget alm. med dobbelt sidede DVD´ere ? ,

Der er 2 forskellige former for dobbeltsidede DVD'ere, der findes både dual
side - single layer og dual side - dual layer DVD'er.
DS-SL skiverne er typisk ældre udgivelser hvor filmen er spredt på 2 sider
(en såkaldt flipper) fordi man ikke rigtig rummede at bruge 2 lag (mange
tidlige reg. 2 udgivelser) - andre eksempler er fx. MGM's udgivelser hvor
man finder en anamorphic letterbox udgivelse på den ene side og en 4:3
pan/scan udgave på den anden.
DS-DL (DVD-18) er mere sjældne og der er ikke mange udgivelser i det format
endnu (som jeg kender til) T2 - ultimate editon er en af dem (selvom den
også blev udgivet som 2 disc udgave) - dette skyldes problemer med at presse
disse skiver, teknikken er vist ikke helt stabil endnu og de steder der kan
lave disse har problemer med kapasiteten - bl.a. derfor blev T2 udgivet i
begge formater... Det er den type DVD med størst kapacitet ifølge DVD
specifikationerne; men de fleste udgivelser der kræver som meget plads
vælger man ofte at udgive på 2 disc i stedet...

Endelig er der hybrider med dual layer på den ene side og single layer på
den anden; men dem er der svjv ikke ret mange af...

Fra : Per.K

Dato : 14-10-02 16:56

> [...]
>
> Endelig er der hybrider med dual layer på den ene side og single layer på
> den anden; men dem er der svjv ikke ret mange af...

Jeg prøvede lige at kigge lidt efter på min, på den står der at det er en
DVD-10
hvad det så end vil sige.

Venligst Per

Fra : HKJ

Dato : 14-10-02 17:07

"Per.K" <persen1@NOWAY!yahoo.com> wrote in message
> Jeg prøvede lige at kigge lidt efter på min, på den står der at det er en
> DVD-10
> hvad det så end vil sige.

To sider, med et lag per side.

En side kan enten være DVD-5 (et lag) eller DVD-9 (to lag).

To sider kan så være sat sammen af to enkel lag (DVD-10), eller to
dobbeltsidet (DVD-18), eller en enkelt og en dobblet (DVD-14).

Men hvis du vil vide alt (eller næsten alt) om DVD så ser her:
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html