Andet multimedie
PDF - størrelsesforhold passer ikke
Fra : KNL DtP

Dato : 13-10-02 17:52

Hej!

Jeg sad lige og opmålte sådan en CD-label og tegnede cirklerne meget nøjagtigt op i
CorelDRAW! 9. Herefter eksporterede jeg hele herligheden som PDF, og udskrev den på
en Canon LBP-660 laserprinter fra Acrobat Reader 5.

Til min store ærgelse så jeg hurtigt, at målene var gået helt fløjten. Det er som om
grafikken bliver noget mindre, når den kommer ud - samtidig med at den bliver
forskubbet.

Spørgsmålet er nu hvor går det galt?

- Når jeg laver PDF-filen i corel?
- Når jeg printer fra AR? (i Acrobat Reader skriver den at formatet er 210,3x297 mm)
- Når det bliver smidt ud til printeren?

btw. Opmålingen er helt nøjagtig - den label'en jeg målte, udskrev jeg også på.
CorelDRAW! er sat op med A4 og millimeter. Papiret sad meget nøjagtigt i printeren.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 13-10-02 18:18

On Sun, 13 Oct 2002 18:51:38 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>CorelDRAW! 9. Herefter eksporterede jeg hele herligheden som PDF, og udskrev den på
>en Canon LBP-660 laserprinter fra Acrobat Reader 5.

Der er en indstilling når man printer i Acrobat til at tilpasse til
papiret. Hvis det er slået til, kan du ikke regne med størrelsen.

Kurt Brixen

Fra : KNL DtP

Dato : 13-10-02 18:31

"Kurt Brixen" <no_spam_to_brixen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en indstilling når man printer i Acrobat til at tilpasse til
> papiret. Hvis det er slået til, kan du ikke regne med størrelsen.

Indrømmet - den stod til "tilpas store sider til papirets størrelse" og "auto-roter
og -centrer sider" - dette gav en zoom på 99,7%

.... prøvede lige at se min originale og så den med tilpas slået fra - der er en del
forskel, men det forklarer ikke hele forskydningen. Størrelsesforholdet er rimeligt
ok.

Prøvede og at tilpasse den originale version i coreldraw og så printe den - helt
perfekt! Bare trælst hvis jeg ikke kan regne med at det bliver det samme

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-10-02 18:19

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
210,3x297 mm)
> - Når det bliver smidt ud til printeren?

Godt spørgsmål...
Acrobat Reader vil gerne påtage sig, at tilpasse dokumentet til
papirstørrelsen i printeren (eller den papirstørrelse der er defineret i
printeropsætningen) Jeg tror endda det er slået til som default. Hvis du i
øvrigt har en defaultindstilling af readeren kan den også have valgt
letter-format på papiret, og så har du balladen.

Ellers kan du da prøve at udskrive direkte fra CorelDraw for at se hvordan
det går. er den også gal her, er det nok printeren der er lidt skæv i det.
Jeg kender overhovedet ikke din printermodel, men det kan tænkes.

/Per

Fra : KNL DtP

Dato : 13-10-02 18:35

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> Acrobat Reader vil gerne påtage sig, at tilpasse dokumentet til
> papirstørrelsen i printeren (eller den papirstørrelse der er defineret i
> printeropsætningen) Jeg tror endda det er slået til som default.

Har prøvet til og fra - det giver en del af fejlen - men ikke det hele.

>Hvis du i
> øvrigt har en defaultindstilling af readeren kan den også have valgt
> letter-format på papiret, og så har du balladen.

Den skulle stå til A4

> Ellers kan du da prøve at udskrive direkte fra CorelDraw for at se hvordan
> det går. er den også gal her, er det nok printeren der er lidt skæv i det.
> Jeg kender overhovedet ikke din printermodel, men det kan tænkes.

Problemet er, at printeren er koblet til en anden computer på netværket. Printeren
vil ikke køre under XP, så den anden computer kører 98. Derfor skal jeg printe ALT
til en ps-fil destile det til PDF - eller ekspotere det direkte til PDF, smide det
over på den anden computer via netværket, åbne det på den anden computer og printe.
Hammer surt! Canon erkender at 660'eren ikke virker under XP og ønsker heller ikke at
afhjælpe problemet

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Digit

Dato : 13-10-02 18:18

»KNL DtP« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]
| fløjten. Det er som om grafikken bliver noget mindre, når den kommer
| ud - samtidig med at den bliver forskubbet.

Printskalering eventuelt? Det forklarer selvfølgelig ikke misplaceringen...

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : KNL DtP

Dato : 13-10-02 18:23

"Digit" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:aoca1b$hs1$1@tux.netsite.dk...

> Printskalering eventuelt? Det forklarer selvfølgelig ikke misplaceringen...

Nope - den står til 100%

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 14-10-02 09:37

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
er som om
> grafikken bliver noget mindre, når den kommer ud - samtidig med at den

Det er svjv. et typisk problem med CorelDraw og PDF!
Det skulle være løst i seneste udgave (11 er det vist)

Der også tit problemer med fonte fra Corel til PDF!

/ Steffen

Fra : KNL DtP

Dato : 14-10-02 09:55

Hej igen!

Jeg lege lige med det her til morgen igen, og fandt løsningen!

Under udskriv er der tre justeringsmuligheder:

- Tilpas store sider til papirets størrelse
- Tilpas små sider til papirets størrelse
- Auto centrer og roter

Som default er den første vist klikket til - men det giver et zoomforhold på 99,8%
eller sådan noget. Her går målestoksforholdet fløjten. Hvis man klikker den fra, og
klikker de to andre fra, så passer målene og placeringen på siden perfekt.

Satte en CD-label i, printede en side ud, hvor der kun er en tynd linje, som angiver
hvor labelen slutter - den passede perfekt. Så hvis 'tilpas til små sider' og 'auto
centrer og roter' er slået til, så er alting i den skønneste orden.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henrik Torp

Dato : 14-10-02 10:21

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]
> [...]
[...]
> Så hvis 'tilpas til små sider' og 'auto
> centrer og roter' er slået til, så er alting i den skønneste orden.

Dit svar er vist selvmodsigende. Skal "de to andre" være slået til eller
fra?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : KNL DtP

Dato : 14-10-02 15:13

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Dit svar er vist selvmodsigende.

Sorry

Laver lige en illustreret version:

[ ] Tilpas store sider til papirets størrelse
[ X ] Tilpas små sider til papirets størrelse
[ X ] Auto centrer og roter

.... så kører det!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henrik Torp

Dato : 14-10-02 21:53

> [...]
>
> Laver lige en illustreret version:
>
> [ ] Tilpas store sider til papirets størrelse
> [ X ] Tilpas små sider til papirets størrelse

Ok. Så mangler jeg kun en logisk forklaring på, hvorfor disse skal
afkrydses.

Din tegning i CorelDraw var måske mindre end a4, og pdf-filen indeholder
måske så en side, der er mindre end A4 ??

Venlig hilsen
Henrik

Fra : KNL DtP

Dato : 15-10-02 09:34

> Din tegning i CorelDraw var måske mindre end a4, og pdf-filen indeholder
> måske så en side, der er mindre end A4 ??

Jeg har sat Corel op til at køre med A4 (210x297 mm) - jeg prøvede også at printe en
fake PS-printer (udskriv til fil), og så destile den med Adobes Destiler. Samme
resultat som den fra Corel.

.... det er ret underligt!

--
MVH