Valg af beklædning til gavle
Fra : Hans Martin Hansen

Dato : 13-10-02 16:28

Hej gruppe

Vores hus er også kommet i reparationsalderen (alm. 1-plans parcelhus fra
1979) - det skal have fornyet tagets vindskeder og gavle.

De gamle gavle er de almindelige profilerede krydsfinerplader, og man kunne
selvfølgelig bare få sat noget lignende op igen. Man kunne også finde på
noget andet og lidt mere spændende - hvis man kunne finde på noget.....

Vi går for tiden rundt og ser på byens andre huse for at stjæle den bedste
ide, men måske har nogen herinde en bedre ??

På forhånd tak og venlig hilsen
Hans

Fra : Jens Kildegård

Dato : 13-10-02 20:12

> [...]
> selvfølgelig bare få sat noget lignende op igen. Man kunne også finde på
> noget andet og lidt mere spændende - hvis man kunne finde på noget.....

Mulighederne er mange, men de mest nærliggende er nok stadig og lave de i
træ.
F.eks. som en bræddebeklædning eller eternit med pyntelister.

Mvh.
JK

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 13-10-02 22:19

Jeg er p.t. ved at udskifte vores gavle. Jeg har valgt californisk cedertræ
(western red cedar). Det har min tømmerhandler anbefalet. Jeg har betalt
430,- kr. pr. kvadratmeter, men så er der også 50 års garanti. Det er næsten
100% knastfrit, let at save og sømme i, men det kræver rustfri søm, da det
indeholder nogle syrer, der vil opløse almindelige søm i løbet af få år. Det
er gyldenbrunt varierende fra helt lyst (som bøgetræ) til mørkebrunt (som
mahogni). Det bliver sølvgråt med tiden, med mindre man behandler det med
cerdetræsolie. Det har jeg gjort.
Leif Høxbroe

Hans Martin Hansen <hmhZ@post5.tele.dk> skrev i en

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 13-10-02 22:31

Hej Hans,
Jeg har forsøgt, at sende dig et billede af den gavl, der er færdig, men din
e-mail adresse virker ikke.
Leif

Fra : CARSTEN KROGHSBO

Dato : 16-10-02 20:48

Jeg har brugt cedartræ fordi det er utroligt flot. Jeg var endda nok
en af de første og åhhh husk for guds skyld svampedræber i den olie
træet skal have. Ellers bliver det helt sort i det danske klima.

med venlig hilsen

Carsten Kroghsbo

Fra : Lars

Dato : 14-10-02 08:22

"Hans Martin Hansen" <hmhZ@post5.tele.dk> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Vi går for tiden rundt og ser på byens andre huse for at stjæle den bedste
> ide, men måske har nogen herinde en bedre ??

Vi har "patineret zink" på vores gavl over carporten. Det ser godt ud og er
næsten totalt vedligeholdelsesfrit.

Du kan se hvordan det ser ud her:
http://home19.inet.tele.dk/valsted/PICT0087.JPG

/Lars