Etageadskillelse, gulv, lyddæmpning
Fra : Steffen Sørensen

Dato : 25-02-01 21:50

Jeg er ved at lave (børne)værelser på 1. sal (over stue). MEN gode råd og
erfaringer søges. Bjælkelaget er nyt (ca. 3 år) bjælker 100x200mm med en
afstand på ca. 55 cm fra center til center. Loftet over stuen er 1 lag 13mm
gipsplade på 21 mm forskalling. Mellem bjælker er der fyldt 200 mm
(Rockwool) isolering. Lige nu er der pokkers lydt når man går på 1. salen -
på de udlagte plader.
Min ide for at dæmpe trinlyd, musik! m.m. er at udlægge f.eks. 22 mm
spånpl., ovenpå evt. bruge selvnivellerende gulvspartel, så 19 mm
gipsgulvplader og til slut et eller andet svømmende lamineret gulv á la
fyrretræs"planke"gulv.
SPØRGSMÅL:

a) kan man skrue/sømme spånpladerne til bjælkerne selv om de varierer fra
0 - 5 måske 10 mm fra bjælke til bjælke pga. vridning, krumning osv.?

b) skal der primes med et eller andet inden gulvspartel eller binder det
godt nok til træ?

c) skal der udlægges noget mellem gulvspartel gips og/eller gips færdigt
gulv?

d) vil dette virke efter hensigten eller er det blot en masse arbejde +
penge uden ordentligt resultat (lyddæmpning) sammenlignet med alternativ
løsning; opretning vha reglar og gulvbrædder 25x145 eller lign.?

e) vil der være risiko for at gulvet vil "knage" når man går på det? og
hvis, hvordan undgås dette.?

Steffen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 26-02-01 15:08

"Steffen Sørensen" wrote:

> [...]
> spånpl., ovenpå evt. bruge selvnivellerende gulvspartel, så 19 mm
> gipsgulvplader og til slut et eller andet svømmende lamineret gulv á la

Pladerne vil sikkert dæmpe lidt, da gulvet bliver tungere. Mellem
spånplade og gips kan du lægge et dæmpende lag af speciel Rockwool,
polystyren eller Platon "buleplast". Laget over og under bør være jævnt,
så det dæmpende lag ikke trykkes hårdt sammen nogle få steder. Det
skulle være en fordel, hvis det nederste lag er perforeret; så kan der
trykkes lidt luft ud af de huller når det dæmpende lag trykkes sammen
når nogen går på gulvet.
Det er muligt at der skal gulvfilt imellem nogle steder.

Jeg vil også mene at det er bedst, hvis isoleringen ikke fylder alle 20
cm mellem loft og gulv; 2-5 cm luft er bedre.

Endelig kan du sænke loftet med et elastisk ophæng, såkaldte lydbøjler.
(Eller give loftet separate bjælker mellem de eksisterende bjælker, så
loft og gulv ikke hænger sammen.
Men det bliver jo noget mere omfattende.

Vær opmærksom på, at spånplader afgiver formaldehyd, så hvis der ellers
ikke er brugt spånplader i huset skulle du måske overveje krydsfiner i
stedet.

> d) vil dette virke efter hensigten eller er det blot en masse arbejde +
> penge uden ordentligt resultat (lyddæmpning) sammenlignet med alternativ
> løsning; opretning vha reglar og gulvbrædder 25x145 eller lign.?

Jeg ville vælge et flydende gulv med dæmpende mellemlag.

> e) vil der være risiko for at gulvet vil "knage" når man går på det? og
> hvis, hvordan undgås dette.?

Ved at skrue og lime nederste lag forsvarligt til bjælkerne, så de ikke
kan bevæge sig i forhold til hinanden.
Der hvor plader ligger løst ovenpå hinanden og netop skal tillades
bevægelser, vil filt modvirke knirk.

Men hvor godt resultatet bliver afhænger meget af, hvor langt gulvet
spænder over. Langt spænd = gulv der gynger = loft der gynger.

--Johan

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 28-02-01 21:57

tak for svaret - jeg har stadig et par spørgsmål især vedr.
spånpl/formaldehyd

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A9A633A.1D76AF30@cpk.auc.dk...

> [...]
> spånplade og gips kan du lægge et dæmpende lag af speciel Rockwool,
> polystyren eller Platon "buleplast". Laget over og under bør være jævnt,

Jeg har endnu ikke undersøgt hvad de har i byggemarkedet, men jeg har også
hørt om celleplast - mon det er lige så godt? jeg vil helst ikke tage
formeget af "rumhøjden.

> [...]
>
> Vær opmærksom på, at spånplader afgiver formaldehyd, så hvis der ellers
> ikke er brugt spånplader i huset skulle du måske overveje krydsfiner i

Der er en "klog" sælger der påstod/påstår at spånplader ikke mere afgiver
formaldehyd, det troede jeg heller ikke de gjorde - gør de det? hvad med
krydsfiner det er trods alt også limet plade? - Kan det tænkes der er
forskel på kvaliteten af spånpl. dvs. nogle plader kan afgive formaldehyd=
billige plader andre plader gør ikke=dyre plader? Jeg har set plader til ca.
60,- kr/plade (620x2420mm), gulvspånpl. kender jeg ikke prisen på, men vil
da helt klart ikke vælge spånplader hvis disse (stadig) afgives formaldehyd.

-- Steffen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 28-02-01 23:38

"Steffen Sørensen" wrote:

> Jeg har endnu ikke undersøgt hvad de har i byggemarkedet, men jeg har også
> hørt om celleplast - mon det er lige så godt? jeg vil helst ikke tage
> formeget af "rumhøjden.

Jeg ved ikke lige, hvad det er.
Vær opmærksom på, om de afgasser stoffer. PE-plast og PP-plast skulle
ikke afgasse stoffer.

> [...]
> krydsfiner det er trods alt også limet plade? - Kan det tænkes der er
> forskel på kvaliteten af spånpl. dvs. nogle plader kan afgive formaldehyd=

Kravene til formaldehyd er blevet skærpet i forhold til tidligere, men
om der findes spånplader helt uden formaldehydlim, ved jeg ikke, men der
er sikkert forskel på, hvor meget forskellige plader afgasser. Der
kommer også nye produkter til. Spørg ham den kloge sælger om en fuld
varedeklaration, så du kan se, hvilke stoffer der er puttet i pladen.
Eller en eller anden cerfificering mht. afgasning og indeklima.
Træplader er (endnu) ikke omfattet af det danske indeklimamærke
(http://www.teknologisk.dk/dim )
Se evt også:
http://www.trae.net/leksikon/ART405.HTM
Der er ganske rigtigt lim i krydsfiner, men tilsyneladende uden
formaldehyd. Til gengæld er der så fenoler i :( Hvor store mængder, og
hvor skadelige de er, ved jeg ikke. Men den generelle opfattelse synes
at være at krydsfiner er sundere end spånplader. (Hvad man så kan bruge
en generel opfattelse til...
(Fiber-)gips-plader fås også som undergulv. Der er i hvertfald ingen lim
i!
Der fås også træfiberplader helt uden tilsætningsstoffer. Det er
simpelthen træfibre presset sammen under højt tryk. Se evt
http://www.hbc-as.dk/traefiber.htm

Desværre er informationer om indeklima ikke særligt synlige i f.eks. et
byggemarked. Det kan godt være lidt irriterende, at man selv skal
opstøve informationer forskellige steder.
Eet websted med ajourført info om alt vedr. byggeri og indeklima, det
ville være rart. (også gerne med info om påvirkning af det ydre miljø og
livscyklus-analyser)

--Johan