Skåne den 12. oktober 2002
Fra : Erik Agertoft

Dato : 13-10-02 11:37

De fleste af mine obs fra en Skånetur den 12. oktober 2002 ligger på
min hjemmeside her:
http://home24.inet.tele.dk/agni/andre/skaane_20021012.htm

Jeg har også nævnt lokaliteterne og den rækkefølge, vi passerede dem
i.

Er der nogen, der kan anbefale andre gode lokaliteter eller en anden
rute, som er velegnet til en efterårs- eller vintertur efter ørne m.m.
i Skåne?

Venlig hilsen
Erik

Fra : Paul Nilsson

Dato : 13-10-02 19:40

Hej Erik:
Ikke meget kan tilføjes til din lange gode liste- det er da vist alle de
gode steder. Men her er lidt mere som jeg og andre har haft
"Ørne Held" med:

Baldringe: mellem Fyledalen og Krageholm. Fra kirken (kanon langkik) og
småvejene til og fra.
Ellestad søen, småvejene rundt om søen.

og selvfølgelig Vinter ørnested nr. 1 om vinteren (nov-febr): Tosteberga:
det ligger lidt længere væk: Kør af E 22 til Kristianstad og videre mod
Bromølla, før Bromølla, drej th mod Trolle-Ljungby og følg vejen til
Tostaberga Boder (havnen) eller Tostaberga Enge. begge steder fint hav kig,
op til en halv snes havørne igang eller på stenene.

mvh...Paul Nilsson

Erik Agertoft <agentoft@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mniiqu8ei94g5ckm02t4nkccbnb72c1j6j@4ax.com...

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 14-10-02 17:00

Erik Agertoft wrote:
> Er der nogen, der kan anbefale andre gode lokaliteter eller en anden
> rute, som er velegnet til en efterårs- eller vintertur efter ørne m.m.
> i Skåne?
Jeg vil tilføje:
1) Näsbyholms Ängar
Passer fint på vejen videre fra Börringesjön/Havgårdssjön.
Kør ad grusvejen fra Tärnö mod hovedbygningen.
http://www.skof.se/lok/lok75.htm
2) Sövdesjön NV ved "hønseriet". Kør mod Sövde og sving til højre i et
skovbryn ind mod en rød murstensbygning (æggepakkeri). Parkér overfor og
følg veje og stier ned mod søen og rundt i området.
3) Krageholmssjöns østre side via Årsjö. Læs mere her:
http://www.skof.se/lok/lok89.htm
4) Ellestadsjön er også en kendt lokalitet, men de sidste gange jeg har
været forbi, har jeg ikke set noget.
5) Björkesåkrasjön har jeg været forbi på DOF-ørnetur for små ti år siden.
Vi besøgte da det nordvestlige hjørne, hvor vi så et antal havørne. Det er
noget udenfor den almindelige tur.
http://www.skof.se/lok/lok72.htm

Min rute er nogenlunde sådan: Börringesjön - Havgårdssjön - Näsbyholms
Ängar - Sövdesjön ved Frihult - Ellastadsjön (ad grusveje nordom) -
Krageholmssjön ved Årsjö - Fyledalen ved Teglværket - Fyledalen ved Lyckås.
Oftest kører jeg ikke rundt om Krankesjön og Vombsjön, da turen ellers
bliver for lang - man må jo vælge.

Københavns lokalblad Pica havde i nr. 4 december 1994 en artikel "Ørn over
land", som er den bedste beskrivelse af en ørnetur i klassisk københavner
DOF forstand, jeg har set.

mvh Gorm

--
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Paul Nilsson

Dato : 16-10-02 22:08

Der blev set Kongeørn og Duehøg samtidigt på Næsbyholm sidste weekend,( på
"alleen op mod skoven´s P)
mvh....Paul

Gorm Vognsen Jensen <REMOVEgorm@vognsen-jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3daae9a0$0$3368$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...