Elektroniske måleapperater
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-10-02 10:00

Hej,

Nogen i gruppen som kender til eletroniske målere til PH, KH og temp? Havde
tænkt mig at købe nogle måleapperater som kunne side permanent i mit
akvarie(helt præcis mit filter), og som kunne vise målinger 24/7. Man kan få
nogle små elektroniske testere som kan måle de værdier jeg ønsker, men der
skal foretages målinger løbende, da batterierne i dem ellers sikkert hurtig
går kolde.

De "proffe" måleapperater jeg har set på koster en halv bondegård, men jeg
ved ikke om det er fordi sådan isenkram simpelthen generalt er dyrt, eller
fordi der står en "smart" akvarie mærke på dem. Når jeg skriver dyrt mener
jeg over kr. 4000 for en ph/temp måler inkl. sonde.

Mon ikke det kan gøres billigere?*

Jeg har ikke brug for ngoet der kan regulere værdier i akvariet, men bare en
lille "alarm central" som man kan overvåge og sige til hvis det går helt
gal.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Eva Hagen

Dato : 13-10-02 12:03

Hej Thomas

Jeg kender ikke til apparatur der kan sidde i filtret. Men jeg kender til
den verden idet jeg er laborant. Der findes et utal af pH-metre på markedet.

Jeg kan sige så meget at hvis du skal have et pH-meter der kan måle i vand
og en elektrode der ikke selv skal være i risiko for at indtage vand så
kikker du nemt på 4000 kr.

Andre pH-metre er billigere......... men så har elektroden hul i den øverste
3 del, og der må under ingen omstændigheder komme vand i denne enhed.
Yderligere skal du være indstillet på at rense elektroden med jævne
mellemrum. Samt påfylde elektroden med kaliumchlorid opløsning (købt til
formålet). Den slags pH-metre er meget billigere cirka 2000-3000 ialt
inklusive elektrode. Der vil således ikke stå noget fansy akvarie mærke på
siden af dette, idet det er et ganske almindeligt pH-meter beregnet til at
måle i vandige opløsninger i et laboratorie. Men teknikken er den samme. Du
løber altså så vidt min laboratorie viden siger mig, ikke nogen unødig
risiko ved at købe et laboratorie pH-meter istedet for.

Det du skal overveje, er så vidt jeg kan se, hvor meget arbejde du vil have
med dit pH-meter. Der findes elektroder der er helt lukkede. Det betyder at
du ikke skal rense det indvendigt eller påfylde den, og at du kan vaske den
med en tandbørste under rindende vand uden risiko for at ødelægge
elektroden. Disse elektroder koster mere fordi de er vanskeligere at lave.
Det er som regel elektrodens pris der gør forskellen.

Om det er sådanne apparaturer du har set på ved jeg ikke. Men det kan om
nødvendigt gøres billigere, det afhænger af hvad du har af måleplads og hvad
du vil have af arbejde med det.

Er det noget der har interesse skal jeg gerne undersøge priser for dig. Men
det kræver at du skriver meget specifikt hvad du forestiller dig og har af
ønsker, samt den plads disse apparaturer må fylde. Det samme med
sonden/elektrodens størrelse, idet de fleste elektroder er lange rør.

Venlig hilsen Rovpige

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-10-02 18:35

> Jeg kender ikke til apparatur der kan sidde i filtret. Men jeg kender til
> den verden idet jeg er laborant. Der findes et utal af pH-metre på
markedet.

Ordet filter i saltvands sammenhæng, er ikke lig med en Eheim spandepumpe.
Vi bruger store akvarier under selve akvariet hvori vi har fisk, koreller
osv.

Det som var planen, var en lille computer, som kunne vise de værdier jeg
skulle vide hele tiden. Sådanne computere findes, men de ksoter nok tæt på
kr. 10.000,- for et helt sæt der kan det hele.

Generalt er laboratorie udstyr meget dyrere end akvarie udstyr, da lab.
udstyr VIRKELIG skal virke. Hvor fedt at det at lave en DNA analyse med en
Eheim spanepumpe. Just kidding, men du fatter vel pointentet. Har
undersøgt priser på pumper til lab. brug, og de koster ofte det 10(!!!)
dobbelte af gode akvariepumper.

Hvis du kunne finde prisen på en god elektronisk pH og KH måler(det er vel
umuligt at teste nitrat/nitrit, når man ikke kan præcisere "bodymass" af
vandet?), som man lige hurtig kan "dyppe i vandet" og få et hurtigt præcis
resultat, ville der være perfekt. Du kunne evt. maile på g4@mail.dk med en
pris.

Man kan få nogle ok elektroniske pH målere med en margin på 0.1 til under
kr. 1000,- Ville dog helst have en "alt-i-en" måler, men det kommer nok ikke
på tale før jeg vinder i lotto, eller får solgt min lever.

Mht. rensining, så havde jeg tænkt mig at rense måleren efter hvert test,
såfremt jeg ikke kunne få en permanent måler.

Godt nok er "tetra" målekits meget billigere, men også aldeles upræcise. Men
igen. Pris = det du får.

> [...]
> elektroden. Disse elektroder koster mere fordi de er vanskeligere at lave.
> Det er som regel elektrodens pris der gør forskellen.

Jeg stiller ikke store krav. Bare den er præcis og let at
bruge/vedligeholde.

> Om det er sådanne apparaturer du har set på ved jeg ikke. Men det kan om
> nødvendigt gøres billigere, det afhænger af hvad du har af måleplads og
hvad
> du vil have af arbejde med det.

Min måleplads er min stue på ca. 25m2, så en måler der fylder det samme som
en 40-fods container er nok udelukket

Ja tak.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-10-02 14:09

Thomas Schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aobcn2$mkn$1@sunsite.dk...
> [...]
en
> lille "alarm central" som man kan overvåge og sige til hvis det går helt

Jeg ved ikke lige hvad du mener med smart mærke, men IKS kan du få til det
meste, incl. vist nok at ringe dig op på mobilen,
hvis noget går galt.
IKS har den meget store fordel, at du kan sætte nye ting på stort set hele
tiden, og få den til at styre både pumper og lamper, plus en masse andre
ting. IKS er dyrt, men da vi nu selv har kastet os ud i nok den dyreste
del af akvariehobbyen, er vi jo selv skyld i at pengene løber MEGET hurtigt
ud af kassen.
Decocean i Glostrup sælger IKS'en til lige over 2000 kr.

Carsten

PS: jeg har ikke selv en IKS for det har jeg slet ikke råd til *s*

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-10-02 18:38

> [...]
>

> Carsten
>
> PS: jeg har ikke selv en IKS for det har jeg slet ikke råd til *s*

I know I know. Men det er nu en dejlig hobby.

Har lige sat et 130L på benene(indtil jeg får mit nye akva), og det er
allerede løbet op i små kr. 10.000,- !!!! Har også købt det meste fra nyt,
men jeg er nu engang den type som ikke gider nøjes med aquaclear, når jeg
kan få tunze.

Det ender nok med at jeg køber en håndholdt måler, som jeg kan tage prøver
med i ny og næ.

Tak for hjælpen.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Henrik Lohse

Dato : 13-10-02 16:31

> [...]

en
> lille "alarm central" som man kan overvåge og sige til hvis det går helt

Hej Thomas

Prøv at kigge på www.zajac.de
Han har en ph/temp måler til ca. kr. 1000,-. En ph elektrode til ca. kr.
350,-.
Jeg kører selv med denne og er yderst tilfreds.

Mvh
Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-10-02 17:48

Henrik Lohse <henrik.lohse@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ykgq9.69$8V5.1428@news.get2net.dk...

> [...]
> 350,-.
> Jeg kører selv med denne og er yderst tilfreds.

Jeg har ikke lige den, men Ph/redox måleren.og er udemærket tilfreds med
den. Det bliver dog lidt af en række instrumenter at have hængende på
væggen, når der er flere ting der skal
kontrolleres.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber