Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sandkorn ødelagde glas
Fra : Niels

Dato : 13-10-02 09:49

Et lille sandkorn har ramt glaset på min Coolpix. Dækkes den slags af
garanti?

Fra : pan2

Dato : 13-10-02 10:45

http://www.kandu.dk/

Fra : Langgaard

Dato : 13-10-02 11:35

Hej

Du ved jo bedst selv hvad garanti du har tegnet på dit udstyr. Vi andre ved
det ikke.
Så du må nok se i øjnene at der her er tale om noget der ikke kan "findes på
nettet", og i stedet må du til manuelt at læse det garantibevis du fik med
udstyret.

Men din indboforsikring har nok en indbygget rejsegodsforsikring, der dækker
tab/bortkomst i udlandet. Min kammerat fik erstattet Hasselblad for 35,000,-
som var tabt fra en turbåd i Norge. Selskabet stod uforstående overfor hans
krav, men de måtte punge ud

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels

Dato : 13-10-02 13:21

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> [...]

> nettet", og i stedet må du til manuelt at læse det garantibevis du fik med

Jeg har ikke tegnet en speciel forsikring. Jeg har kun den garanti, som
loven forpligter sælger til at give (kameraet er tre måneder gammelt). Men
omfatter den skade ved sandkorn der blæser op på glaset og ødelægger det?
Jeg mener normalt kun, at garanti dækker decideret fabrikationsfejl, og det
er dette jo ikke.

Jeg regner ærlig talt med at jeg selv må punge ud, men spørger her i gruppen
for om nogen her har fået dækket den slags skader af garantien, der følger
med kameraet. Jeg synes ærlig talt det er lidt af en rip-off at skulle
betale 1200,- kr. for et lille beskyttende glas, som vel max. kan have
kostet 20 kr. at producere - det er ikke selve linsen vi taler om her.

Fra : GiWeo

Dato : 13-10-02 16:30

Hejsa

>Jeg har ikke tegnet en speciel forsikring. Jeg har kun den garanti,

Ikke garanti - REKLAMATIONSRET !!

> [...]
>Jeg mener normalt kun, at garanti dækker decideret fabrikationsfejl, og det

Og det gør den !

> [...]
>betale 1200,- kr. for et lille beskyttende glas, som vel max. kan have
>kostet 20 kr. at producere - det er ikke selve linsen vi taler om her.

Desværre - det bliver for egen pengepung

--

Lars Engelhardt - Hillerød - Denmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links, Politiscanner og PMR-446 walkie på

Fra : Digit

Dato : 13-10-02 18:15

»GiWeo« lavede et kragehop, og skrev:

| Hejsa

| Ikke garanti - REKLAMATIONSRET !!

Ja, men en "garanti-lignende" situation. Derfor betegnelsen 'garanti'.

| Og det gør den !

Næppe. En linse ridset som følge af brug kan ikke betegnes som en
fabrikationsfejl, medmindre Niels hævder at denne ridse var tilstede ved køb
(eller i det mindste sandsynliggører det). Ved ikke om det er utopi, men
Niels har vel intet at tabe.

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Niels

Dato : 13-10-02 19:10

"Digit" <no@no.no> wrote in message news:aoc9so$hpt$1@tux.netsite.dk...
> [...]

køb
> (eller i det mindste sandsynliggører det). Ved ikke om det er utopi, men

Tak for rådet. Den går desværre ikke, da jeg har været nede at forklare
situationen. Gider heller ikke have en dårlig relation til dealeren, da de
altid er behjælpelige, når jeg kommer. Jeg synes bare Nikon ripper folk off
ved at kræve 1200,- for sådan et glas.

Hermed et godt råd til alle: Køb et UV-filter til at beskytte kameraet,
specielt i blæst eller når du vil skyde tæt ved jorden...

Fra : Langgaard

Dato : 13-10-02 19:18

Hej

Køb dig en modlysblænde, så væder jeg to kolde på at du ikke kan se ridsen
på dine billeder !

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-02 20:15

Langgaard wrote:

> Køb dig en modlysblænde, så væder jeg to kolde på at du ikke
> kan se ridsen på dine billeder !

De "to kolde" ka' du li' så godt gå på posthuset i morgen og
sende, for du har tabt det væddemål på forhånd, digicam's korte
brændvidde gør at ridsen men garanti vil optræde som en fejl på
alle billeder.

For at sætte det lidt i perspektiv, så kan jeg fortælle, at jeg
for et års tid siden tog nogle billeder af skumsprøjtet i
brændingen, og jeg var ikke opmærksom på, at der var sprøjtet en
enkelt dråbe på objektivet, som var tørret ind til en saltskjold.

Men alle de efterfølgende billeder fra samme dag havde en skygge
fra saltskjolden, nogle kunne rethucheres andre måtte kasseres.

Saltskjolden kunne nemt fjernes med en pudseklud, men eksemplet
viser, at man skal være mere flittig og omhyggelig med pudsning
af objektivet på digicams.

Den ultimative test af om et digicam's objektivet er rent, gøres
ved at ta' et billede af en lys ensfarvet flade f.eks. en lys blå
skyfri himmel, og så se om der er skygger eller misfarvninger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mikael

Dato : 13-10-02 20:27

Du kan eventuelt forsøge dig med dig med 'Displex display polish' fra
t.hansen-gruppen. det er egentlig et produkt til lcd skærme på
mobiltelefoner. Hvis optikken alligevel er ødelagt, skader det vel ikke at
prøve. http://www.thansen-gruppen.dk/products.asp?c=95152108&n=283057977#xy

Mikael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-02 20:51

Mikael wrote:

> Du kan eventuelt forsøge dig med dig med 'Displex display
> polish' fra t.hansen-gruppen. det er egentlig et produkt til
> lcd skærme på mobiltelefoner. Hvis optikken alligevel er
> ødelagt, skader det vel ikke at prøve.

Det er da et meget dårligt råd, det vil blot slibe coatingen af
frontlinsen, og sætte sig rundt i kanten, så de dele der
indfatter objektivet også skal skifte ved en evt. reparation.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mikael

Dato : 13-10-02 22:18

Hvis man læser mit svar står der: Hvis optikken alligevel er ødelagt,
skader det vel ikke at prøve.

Så dårligt råd og dårligt råd?

Mikael