/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
At blive skrivet på andelboligbevis
Fra : Nicki


Dato : 12-10-02 23:40

Hej,

Jeg er en ung handicappe fyr på 24, jeg bor hos min mor & far da jeg skal ha
hjælp til nogle ting...

Vi bor i et rækkehus som vi har boet i over 21 år, og der er ting som er
bygge om til mig....

Bolige er blivet til andelsbolig for nolge år tilbage, nu er der så snak om
at, man ville kunne købe ens
andelsbolig, så det bliver en ejerbolige hvis man vil det.... Så vil jeg
høre om der er nolge som ved
om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min mor &
far da jeg bor hjemme ???...

For de vil ikke købe det som ejer, men de vil godt lade mig det som ejer, så
jeg har en bolig når
de engang er væk.. Men så skal jeg stå på andelsbeviset, for at kunne købe
det som ejer ikke.. ???

Jeg skal bor sammen med dem, selve om jeg ville blive ejer af bolig...

Mvh
Nicki@e-privat.dk




 
 
Jan (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 13-10-02 01:33

Nicki wrote:
> Hej,
>
> Jeg er en ung handicappe fyr på 24, jeg bor hos min mor & far da jeg
> skal ha hjælp til nogle ting...
>
> Vi bor i et rækkehus som vi har boet i over 21 år, og der er ting som
> er bygge om til mig....
>
> Bolige er blivet til andelsbolig for nolge år tilbage, nu er der så
> snak om at, man ville kunne købe ens
> andelsbolig, så det bliver en ejerbolige hvis man vil det.... Så vil
> jeg høre om der er nolge som ved
> om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min
> mor & far da jeg bor hjemme ???...
>
> For de vil ikke købe det som ejer, men de vil godt lade mig det som
> ejer, så jeg har en bolig når
> de engang er væk.. Men så skal jeg stå på andelsbeviset, for at kunne
> købe det som ejer ikke.. ???
>
> Jeg skal bor sammen med dem, selve om jeg ville blive ejer af bolig...

Hvorfor ikke bare lade dine forældre købe det og så kan de jo sælge det til
dig bagefter?

Mvh
Jan



MAndersen (13-10-2002)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 13-10-02 08:15


"Jan" <news@datakram.dk> skrev i en meddelelse
news:3da8bf36$0$3390$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nicki wrote:
> > Hej,
> >
> > Jeg er en ung handicappe fyr på 24, jeg bor hos min mor & far da jeg
> > skal ha hjælp til nogle ting...
> >
> > Vi bor i et rækkehus som vi har boet i over 21 år, og der er ting som
> > er bygge om til mig....
> >
> > Bolige er blivet til andelsbolig for nolge år tilbage, nu er der så
> > snak om at, man ville kunne købe ens
> > andelsbolig, så det bliver en ejerbolige hvis man vil det.... Så vil
> > jeg høre om der er nolge som ved
> > om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min
> > mor & far da jeg bor hjemme ???...
> >
> > For de vil ikke købe det som ejer, men de vil godt lade mig det som
> > ejer, så jeg har en bolig når
> > de engang er væk.. Men så skal jeg stå på andelsbeviset, for at kunne
> > købe det som ejer ikke.. ???
> >
> > Jeg skal bor sammen med dem, selve om jeg ville blive ejer af bolig...
>
> Hvorfor ikke bare lade dine forældre købe det og så kan de jo sælge det
til
> dig bagefter?
>
> Mvh
> Jan
>
Jeg tror ikke hans forældre vil købe det som det fremgår i 3. afsnit.

Jeg mener tidl. at have læst at slægtlinge i lige linie, børn, forældre etc.
har første
ret på at købe ?

mvh
MAndersen



Lars (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 13-10-02 08:41


"Nicki" <Nicki@e-privat.dk> wrote in message
news:aoa8d0$1p98$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hej,
>

> Bolige er blivet til andelsbolig for nolge år tilbage, nu er der så snak
om
> at, man ville kunne købe ens
> andelsbolig, så det bliver en ejerbolige hvis man vil det.... Så vil jeg
> høre om der er nolge som ved
> om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min mor &
> far da jeg bor hjemme ???...
>

Ikke at jeg ved noget om det, men kan et andesboligbevis ikke gå i arv?

/Lars




Peder Porse (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 13-10-02 08:58

Nicki wrote:
> Hej,


Det, man taler om at sælge, er ikke andelsboliger, men almene boliger..

Jeg opfatter det sådan, at lejligheden, du bor i, ligger i en privat
andelsboligforening (du skriver at den blev til andelsbolig for nogle
år siden -det må være ved at lejerne har udnyttet deres overtagelsesret
i en salgssituation).

Salg af en andelsbolig vil vel kræve at andelsboligforeningen opløses,
ejendommen sælges og udstykkes i ejerlejligheder.

Men hvis du med andelsboligbeviset mener medlemsbeviset i et alment
boligselskab, der af og til kalder sig andelsboligforeninger, så må det
vente til en evt. lov er gennemført.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge
8660 Skanderborg.
Tlf 86577305 - 21407355 (mobil)
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det rigtig dejligt.


Inger Pedersen (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 13-10-02 09:31


"Nicki" <Nicki@e-privat.dk> skrev i en meddelelse

> klip

> Bolige er blivet til andelsbolig for nolge år tilbage, nu er der så snak
om
> at, man ville kunne købe ens
> andelsbolig, så det bliver en ejerbolige hvis man vil det.... Så vil jeg
> høre om der er nolge som ved
> om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min mor &
> far da jeg bor hjemme ???...
>

Forstår jeg det rigtigt? At der er tale om, at Andelsboligforeningen skal
opløses, og at andelshaverne så selv kan købe boligen?
Står dine forældres navn på andelsbeviset nu?
Hvis det er tilfældet, kan du ikke uden videre købe huset - men dine
forældre kan evt. overdrage andelsbeviset til dig, hvorefter du kan købe
boligen.
Du vil i de fleste andelsboligforeninger stå forrest i køen, da du både har
boet i huset i lang tid og er søn.
Du må se i jeres vedtægter eller spørge bestyrelsen.
Men der skal flere konkrete oplysninger til for at vurdere, om det
overhovedet er en god ide for dig at bo i ejerbolig: beliggenhed, dine
forældres alder, økonomi, etc.
Har du ikke en sagsbehandler at drøfte det med?

Hilsen Inger





Nicki (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Nicki


Dato : 13-10-02 11:02

Nej, andelsboligforeninger bliver ikke opløses lige nu, men med tide vil
denjo nok blive det...
Dem som er på andel nu, kan godt for bliv det, men så den dag de vil sælge
ders andel, så blive
det så til en ejerbolig...

Ja, begge mine forældres navne stå på andelsbeviset nu.. Ville de kunne
overdrage andelsbeviset
til mig unden at jeg give dem nolge penge ??.. Er det lovlig ???..

For så vil jeg købe den som ejer, da sige at de er for gamle til at ville
købe den...

Beliggenhed i Kbh...

Mvh
Nicki

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3da92f43$0$32622$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Nicki" <Nicki@e-privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> > klip
>
> > Bolige er blivet til andelsbolig for nolge år tilbage, nu er der så snak
> om
> > at, man ville kunne købe ens
> > andelsbolig, så det bliver en ejerbolige hvis man vil det.... Så vil jeg
> > høre om der er nolge som ved
> > om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min mor
&
> > far da jeg bor hjemme ???...
> >
>
> Forstår jeg det rigtigt? At der er tale om, at Andelsboligforeningen skal
> opløses, og at andelshaverne så selv kan købe boligen?
> Står dine forældres navn på andelsbeviset nu?
> Hvis det er tilfældet, kan du ikke uden videre købe huset - men dine
> forældre kan evt. overdrage andelsbeviset til dig, hvorefter du kan købe
> boligen.
> Du vil i de fleste andelsboligforeninger stå forrest i køen, da du både
har
> boet i huset i lang tid og er søn.
> Du må se i jeres vedtægter eller spørge bestyrelsen.
> Men der skal flere konkrete oplysninger til for at vurdere, om det
> overhovedet er en god ide for dig at bo i ejerbolig: beliggenhed, dine
> forældres alder, økonomi, etc.
> Har du ikke en sagsbehandler at drøfte det med?
>
> Hilsen Inger
>
>
>
>



Inger Pedersen (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 13-10-02 12:29


"Nicki" <Nicki@e-privat.dk> skrev i en meddelelse
news:aobgd0$2qu1$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Nej, andelsboligforeninger bliver ikke opløses lige nu, men med tide vil
> denjo nok blive det...
> Dem som er på andel nu, kan godt for bliv det, men så den dag de vil sælge
> ders andel, så blive
> det så til en ejerbolig...

Det lyder for mig som en temmelig mystisk måde at gøre det på, og jeg kan
ikke forstå, det kan være lovligt.
Er det en andelsboligforening med offentlig rentestøtte?
Er det vedtaget på generalforsamlingen, eller er det bare en ide, der
"flyver rundt"?
Er jeres forening medlem af ABF (Andelsboligernes Fællesrepræsentation? Her
kan I hente oplysning og rådgivning.

>
> Ja, begge mine forældres navne stå på andelsbeviset nu.. Ville de kunne
> overdrage andelsbeviset
> til mig unden at jeg give dem nolge penge ??.. Er det lovlig ???..

Det er lovligt (hvis der ikke er nogle helt specielle vedtægter i jeres
forening) at overdrage andelsbeviset til dig uden penge.
Jeres generalforsamling fastsætter en max-pris - men ikke en mindste-pris.
Men du skal vel så betale gaveafgift af beløbet?
Bl.a. for at få det afklaret bør du drøfte det med din sagsbehandler.

>
> For så vil jeg købe den som ejer, da sige at de er for gamle til at ville
> købe den...
>
> Beliggenhed i Kbh...

OK - jeg tænkte mere på forhold, som har betydning den dag, dine forældre
ikke er der mere: boligens størrelse, adgangsforhold, afstand og
transportmuligheder til forretninger og aktiviteter, forpligtelser i forhold
til have, etc. - for ikke at tale om, hvorvidt du overhovedet har råd til at
bo der alene.
Kort sagt: ER det lige den bolig, du ville have brug for, den dag, du er
alene?
Det er vigtigt, du drøfter disse ting meget grundigt med din sagsbehandler,
før du forpligter dig på køb af andelen.

Hilsen Inger




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste