Java
Fra : Michael Petersen

Dato : 25-02-01 21:11

Hej

Ved nogen hvorfor flere java-websites ikke fungerer på Mac - hverken i
Netscape eller Explorer. Eksempelvis har Sonofons nye site lukket af for
Macbrugere fordi de åbenbart bruger noget Java som Mac ikke vil arbejde med.
Efter henvendelse til Sonofon, fik jeg den tåbelige besked at Macbrugere
udgør 5 % og de kunne jo ikke tilfredstille alle! Har oplevet fænomenet
andre steder - eks. www.conscius.dk

Hilsen Michael

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-02-01 22:09

In article <B6BF2571.1323%michael@cybersites.dk>,
Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> Ved nogen hvorfor flere java-websites ikke fungerer på Mac - hverken i
> Netscape eller Explorer.

Fordi Java understøttelsen på klassisk Mac OS er elendig.

> Efter henvendelse til Sonofon, fik jeg den tåbelige besked at Macbrugere
> udgør 5 % og de kunne jo ikke tilfredstille alle!

Det er vel ret forståeligt. Hvis de ikke kan se en forretning i det,
hvorfor skulle de så gøre det?

//Peter Gersmann

Fra : Jakob Færch

Dato : 25-02-01 22:27

In article <moof-194D7E.22084625022001@news01.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof@nospam.mail.tele.dk> wrote:

> Fordi Java understøttelsen på klassisk Mac OS er elendig.

Lige præcis i Sonofons tilfælde er det nu ikke fordi MacOS's JavaVM er
elendig (selvom den _er_ elendig). Det er, fordi Sonofon så vidt jeg kan
se bruger nogle ikke-standard Java-klasser, som ikke findes i MRJ.

> Det er vel ret forståeligt. Hvis de ikke kan se en forretning i det,
> hvorfor skulle de så gøre det?

Tja - hvorfor skal man dog følge standarder, når det er hurtigere at
lade være?

Sonofon-eksemplet (http://www.sonofon.dk/) er ret godt, synes jeg som
inkarneret standard-rytter; udviklerne har sikkert siddet på en NT-box
og set at alt var godt. De fulgte godt nok ikke Java-standarden, men
hvad søren - det så jo fint ud på deres maskiner.
Da de var færdige, måtte de jo hellere teste det - de havde jo ikke helt
fulgt standarden, så bare lige for at være sikre. Så de lånte en eller
anden sælgers elendige Win98-maskine og så, at alt var godt.

Nu var det bare sådan, at de havde glemt, at der var noget der hed
standarder - og at der er noget, der hedder Windows 2000; sidst jeg
kiggede på Sonofon med en Windows 2000-Explorer, hang browseren så snart
den prøvede på at loade Sonofons lille dumme Java-navigations-applet[1].
Så vidt jeg kan se, er det stadig sådan.

Og så kan man jo spørge sig selv, hvor mange operativ-systemer der skal
nægte at køre Sonofon's fejlbehæftede Java, før de tager sig sammen og
ændrer det. Men måske har de bare råd til at miste kunder....

/Jakob

[1] Og jeg prøvede faktisk på to forskellige Windows
2000-installationer, fordi jeg troede der var noget galt med den første.

Fra : nnnn

Dato : 26-02-01 10:58

Jakob Færch wrote:

> Lige præcis i Sonofons tilfælde er det nu ikke fordi MacOS's JavaVM er
> elendig (selvom den _er_ elendig). Det er, fordi Sonofon så vidt jeg kan
> se bruger nogle ikke-standard Java-klasser, som ikke findes i MRJ.

Som ovenfor skrevet - problemet er her Sonofon : Opera, Netscape 6 ...
på windows(!) fungerer ikke på sonofon.dk. Der bliver ikke detekteret
korrekt om javascript og java er tilstede ....

Derudover er MRJ ikke så håbløs - fungerer rimeligt stabilt ....

Fra : MCVF

Dato : 27-02-01 06:30

Denne JAVA diskussion er vist ved at køre lidt af sporet. Sagen er den
at JAVA på MacOS9 ER SYLTET PUNKTUM. I vores firma har vi store
problemer med at få tingene til at køre på Mac, alene af den årsag at
alle anstændige platforme understøtter JAVA 1.2 standarden, undtaget
Mac'en, som kun understøtter JAVA 1.1.8. Derfor vil man ofte støde på
JAVA ting der IKKE køre under MacOS9 (Om dette er tilfældet i SONOFON
casen, ved jeg dog ikke). Al udvikling af JAVA hos Apple er kastet ind
på MacOSX, hvilket betyder at vi må lide indtil denne er released og at
der sikket også er blevet udgivet et par "release fixes" (I bedste fald
virker JAVA som det skal om et år). Her i biksen har vi været meget
fortørnede af Apples nedprioritering af JAVA i MacOS9, som har medført
en hel del misforståelser i stil med "I følger ikke standarden osv.",
når sagen netop er at det er Apple, der IKKE ER UP TO DATE.
Jeg sidder nu med en Mac OG en NT BOX, for at kunne udføre mit arbejde
som JAVA udvikler, selvom jeg ville ønske jeg kunne nøjes med min Mac.
Jeg kører med en forældet compiler, for at få luset kode ud der følger
JAVA 1.2. Får konstant support opkald om ting der ikke fungerer på
Mac'en OSV. Og alt dette fordi JAVA STINKER på MacOS9.

M.v.h
Mikael Flensborg
Java Udvikler/Mac Udvikler/Mac Bruger. (Og nu også NT bruger...PIV).

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 26-02-01 11:38

Jakob Færch <jakobf@fjern-dette.daimi.au.dk> wrote:

>Lige præcis i Sonofons tilfælde er det nu ikke fordi MacOS's JavaVM er
>elendig (selvom den _er_ elendig). Det er, fordi Sonofon så vidt jeg kan
>se bruger nogle ikke-standard Java-klasser, som ikke findes i MRJ.

Hej,
Nu har jeg lige udviklet noget 3d Objektfoto i JAVA til omtalte sider
og er selvfølgelig yderst opmærksom på eventuelle problemer der kan
opstå ved brug hos forskellige brugere. Det er rigtigt at Sonofon.dk
ikke køre særligt stabilt under Mac, slet ikke under IE 5.0 og 4,5 der
begge bruger MRJ og normalt klare JavaAppletter ganske fint, men
mærkeligt nok kører Navigationsappletten under Netscape 4.76. Jeg
mener ellers at både IE og Netscape begge bruger den samme MRJ. Den
har jeg luret meget på ;) men ikke kunne fremprovokere noget entydigt
mellem de to browsere.

> [...]
>nægte at køre Sonofon's fejlbehæftede Java, før de tager sig sammen og
>ændrer det. Men måske har de bare råd til at miste kunder....

Det er vist en dobbelt negativ løsning for begge parter, både for
Sonofon som sælger og brugeren som køber. Desværre ;)

Birger B.

Fra : Jakob Færch

Dato : 26-02-01 12:05

In article <cv9k9tkj00ple9rnujah9njr079s797i6s@4ax.com>,
Birger Borgwardt <birger@webfoto-interaktiv.dk> wrote:

> [...]
> mener ellers at både IE og Netscape begge bruger den samme MRJ. Den
> har jeg luret meget på ;) men ikke kunne fremprovokere noget entydigt

Det er et stykke tid siden jeg har brugt Netscape, men jeg kan da huske,
at de netop en overgang brugte deres egen virtuelle Java-maskine.

Den exception jeg får, hvis jeg prøver at køre applet'en på forsiden af
www.sonofon.dk er en ClassNotFound, som handler om en eller anden
klasse, der hedder noget med Netscape og Javascript.
Så det er måske ikke så underligt, at lortet virker i Netscape men ikke
i Apple MRJ.

/Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-01 19:15

Jakob Færch <jakobf@fjern-dette.daimi.au.dk> wrote:

> Det er et stykke tid siden jeg har brugt Netscape, men jeg kan da huske,
> at de netop en overgang brugte deres egen virtuelle Java-maskine.

Version 6 ognyere bruger MRJ, ældre versioner bruger netscapes egen.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 26-02-01 20:42

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

>Version 6 ognyere bruger MRJ, ældre versioner bruger netscapes egen.

Se det forklare jo mit indlæg. Det havde jeg glemt, efter jeg også
tester i version 6. Endnu et par timer, der er spildt ;)

--
MvH.
Birger Borgwardt.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 26-02-01 20:15

> [...]

> elendig (selvom den _er_ elendig). Det er, fordi Sonofon så vidt jeg kan
> se bruger nogle ikke-standard Java-klasser, som ikke findes i MRJ.

Rolig nu, efter som det ikke er Sonofons java der bruges, men den du har
installeret på din maskine, så kan der være i hvert fald tre årsager:

1) Sonofon bruger noget specifikt for Microsoft JVM.
Det nægter jeg simplethen at tro på Anyway, det virker
ellers fint med IE under VirtualPC, meeeen jeg tror ikke på det.

2) Sonofon bruger javascript til at tilgå metoder i deres Applet.
Ser man på sidens source virker det ved første blik sådan. Det
er af samme årsag flere netbanker ikke virker på Mac. Det mener jeg ikke
er Sonofons skyld, men hhv. Apple og browser producenterne.

3) Der er en reel fejl i deres side/applet.
Det virker også fornuftigt, da siden tjekker efter om min
netscape på mac'en kan bruge java, og konstatere at det kan den ikke,
hvilket vi alle ved ikke passer.

Det skal tilgengæld siges, at det og møde java sider som ikke virker på
mac, er blevet alt for almindeligt (dog ikke så store sites som
Sonofon), og det er kun at pege fingre af Apple, de har i flere år
syltet java udviklingen, således vi er over 2 år bagefter nu. Mac OS X
skulle dog ifølge Apple ændre dette, men p.t. ser deres JVM deri også
forfærdelig ud.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Jakob Færch

Dato : 26-02-01 23:38

In article <1epgctg.1h4ze5613fhlbkN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Jonasen) wrote:

> [...]
> Det nægter jeg simplethen at tro på Anyway, det virker
> ellers fint med IE under VirtualPC, meeeen jeg tror ikke på det.

Næ - jeg tror ikke på 1) heller. Som jeg har skrevet før, så dør IE5 i
Windows 2000 også på http://www.sonofon.dk

Jeg ved desværre ikke så meget om Java - og det ærgrer mig efterhånden
alt for tit.

Men det ser snarere ud til, at Sonofon bruger noget specielt fra
_Netscapes_ JVM, hvor spøjst det end lyder. Mine "Java Messages" i IE5
ser sådan ud:
java.lang.ClassNotFoundException: netscape.javascript.JSObject
at [klip]
at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(ClassLoader.java)
[klip]

> [...]
> er af samme årsag flere netbanker ikke virker på Mac. Det mener jeg ikke
> er Sonofons skyld, men hhv. Apple og browser producenterne.

Som det ses ovenfor, har Sonofon klart gang i at tilgå deres Applet via
JavaScript - det understøttes også af, at først vises sonofon.dk fint
med navigations-applet og alting, og så bliver jeg redirected til en
side der fortæller mig, at min browser ikke understøtter Java

Jeg tror bestemt ikke, at netscape.javascript.JSObject er med i Java
sprogdefinitionen. Om det så er en ekstern klasse, som OS9 og Win2k's
JVM'er ikke kan finde ud af at hente, eller hvad der er galt, er jeg
ikke lige kompetent nok til at gennemskue.

> [...]
> syltet java udviklingen, således vi er over 2 år bagefter nu. Mac OS X
> skulle dog ifølge Apple ændre dette, men p.t. ser deres JVM deri også

Jeg har ikke selv set den nye Java2 i MacOS X, men jeg har da kun hørt
godt om den.

Min holdning til Apple's MRJ som den ser ud i OS9 er, at den er syltet,
hvilket betyder at den rent performance-mæssigt er lidt
lommeregner-agtig. Men den understøtter da så vidt jeg ved
Java-standarden nogenlunde okay.

/Jakob

Fra : Jan Jonasen

Dato : 27-02-01 20:13

> [...]

> at [klip]
> at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(ClassLoader.java)

public static native netscape.javascript.JSObject
getWindow(java.applet.Applet)

Sådan ser den ud, og findes i <netscape mappe>:Essential
files:Java:Lib:java40.jar som er en del af Navigators egen VM. Det kan
evt. være noget navigator bruger internt for at få sparket gang i en
Applet, men jeg tror godt, man kan være sikker på ikke at finde den i IE

Som en anden også siger, Java og Apple er ikke gode venner. Nu kan vi
endda gå og glæde os til alle de dejlige NS* klasser i Mac OS X, så
fantastiske at de ikke engang nedarver eller følger konventionerne fra
SUNs GUI klasser