IMAC vs CDR
Fra : Martin Folmann

Dato : 25-02-01 21:08

Jeg har en Imac - DV Graphite - der helt klart nægter at snakke sammen med
en eksternt brænder.
Jeg har fået en Lacie CDRW - USB - & når jeg starter Toast m.v. - anerkender
den ikke brænderens eksistens.

Brænderen virker fint som CD rom drev - det kører - helt uden nogen driver
installation, men .... jeg kan ikke brænde.

Jeg kører OS 9.0 - ved ikke ret meget om MAC - er bare irriteret ...

Er der nogen der kan hjælpe ...?

Pleeeez

Mxx

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 26-02-01 10:49

mbf@post4.tele.dk,Ny-Internet writes:
>Er der nogen der kan hjælpe ...?

Har du prøvet at frakoble brænderen & tilslutte den igen, mens du har
computeren tændt? Det lyder bizart, men prøv engang. Hvis toast herefter
kan finde brænderen, kan problemet (ifølge Lacie) løses med en
firmwareopdatering til brænderen.
I det hele taget vil jeg på det varmeste anbefale Lacies support-afd (den
ligger vist i Sverige). En af deres teknikere så tilfældigt et af mine
egne råb om hjælp på Mediamacs forum og kontaktede mig med en løsning på
problemet.

<citat>
Det problem du har kan du sansynligtvis afhjælpe hvis du har Silverliing
Pro
6.3.2.
Det afhænger dog af nøjagtigt hvilken USB Brænder du har.
Du kan forsøge at opdaterer FirmWaren på din brænder ved hjælp af
Silverling
Pro. Dette vil oftest afhjælpe dette problem med "blå skærm" ved genstart.
Med venlig hilsen
Dennis
LaCie Nordic Support
</citat>

Næste problem er så, at opdateringen kun kan foretages fra en maskine med
os 8.6, da senere versioner "spærrer" for Lacies egen driver, der er
nødvendig for at firmwaren kan opdateres. Men måske kender du nogen med en
8.6-maskine? Eller en pc med USB-port?

Mvh Ben

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-02-01 14:50

Martin Folmann <mbf@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> installation, men .... jeg kan ikke brænde.
>
> Jeg kører OS 9.0 - ved ikke ret meget om MAC - er bare irriteret ...

Hej Martin

Hvilken USB port bruger du ? Jeg ved at der har været bøvl med printere,
og hvor på iMac'en man tilslutter dem. Prøv at skifte lidt mellem porten
på keyboardet samt dem i maskinen.

Hvis du bruger OS 9.0, så er der en software opdate funktion i control
panels - prøv lige at bruge den !

Når du nu er Mac bruger, så snyder du dig selv gevaldigt ved at bruge
Outlook Express som nyhedsklient. Det findes et kongeprogram til Mac som
hedder MacSoup og det er langt bedre end noget andet.

http://www.snafu.de/~stk

--
Ciao Jesper