30 års fødselsdag
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 12-10-02 20:02

Godaften

Jeg ved jeg er i RIGTIG god tid, men selvom min kæreste først bliver 30 i
januar, er jeg så småt begyndt at forberede mig.

Vi har besluttet os for at invitere folk til en form for åbenhus, men selvom
det "bare" er åbenhus skal de jo ha' både lidt vådt og tørt.

Er der nogen der har idéer til hvad man kunne servere? Meget gerne ting der
kan forberedes dagen i forvejen.

på forhånd tak

Bolette

PS det er nok hverken første eller sidste gang jeg skriver for at få hjælp
til den fødselsdag, det skulle jo gerne være en god dag for min kæreste

Fra : LHS

Dato : 12-10-02 23:32

Hej

Hvad kan din kæreste lide ?

Er han til kaviar og russisk vodka, øl og snaps og snaps og sild eller fine
italienske vine med kaninsteg ?

mvh

lhs

ps. snaps bør skrives 2 gange

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 13-10-02 17:46

Hej Ihs

LHS <shane@get2net.dk> skrev i en
> Hvad kan din kæreste lide ?

Jaaaaa ser du, det er så der problemet kan opstå, for han er bestemt ikke
alt spisende men traditionel mad er han da til, så jeg tænkte man kunne
lave noget i den retning, bare med lidt variation.

> Er han til kaviar og russisk vodka, øl og snaps og snaps og sild

Bestemt nej, eller dvs, kaviar kunne nu godt gå an.

> eller fine italienske vine med kaninsteg ?

Nej heller ikke det, og en anden side af den sag, bliver der ikke lavet
kaninsteg her i huset, det er i mod mine principper.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Tina Nilsson

Dato : 13-10-02 11:43

Hej Bolette,

Sådan et åbent hus arrangement er jo sådan at folk kommer dumpende hen ad
vejen, så jeg vil foreslå dig at lave det som tapas. De fleste ting kan
laves i forevejen og er bedst hvis de er godt tempereret.

Ellers er der jo pølse ost og rødvin-tingen som for det meste bringer
lykke...
Men der er jo også italiensk tema eller spansk tema ...? Det kommer jo an på
hvad han kan lide.....

Tina

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 13-10-02 17:50

Hej Tina

Tina Nilsson <tina_nilsson@subdimension.com> skrev i en

> Sådan et åbent hus arrangement er jo sådan at folk kommer dumpende hen ad
> vejen, så jeg vil foreslå dig at lave det som tapas. De fleste ting kan
> laves i forevejen og er bedst hvis de er godt tempereret.

Måske spørger jeg dumt, men hvad betyder TAPAS.....?

> Men der er jo også italiensk tema

Ja, det kunne måske være en mulighed, italiensk er han da til sådanne
nogenlunde

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-10-02 21:19

> [...]

> til den fødselsdag, det skulle jo gerne være en god dag for min kæreste

Er han stenbuk eller vandbærer ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 24-11-02 22:33

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har idéer til hvad man kunne servere? Meget gerne ting
der
> kan forberedes dagen i forvejen.

Jeg klippe-klistrer lige lidt fra en opskrift jeg skrev i en anden tråd.
Mængderne må du lige prøve dig lidt frem med. Retten skulle efter sigende
hedde parmigiana og den kan fint laves dagen i forvejen indtil der hvor den
skal bages. På selve dagen skal den så bare en tur i ovnen på 200 grader i
en halv times tid.

Et par auberginer skæres i ca. 2mm tykke skiver på langs (de skal ikke
skrælles!!!!). De lægges lagvis i et fad med rigeligt (og jeg mener
_rigeligt_) salt mellem skiverne (saltet trækker væden ud). Efter en halv
times tid eller sårn skylles skiverne helt fri for salt og duppes tørre.
Olivenolie, krydderier, salt og balsamicoeddike piskes sammen og
aubergineskiverne trækkes gennem marinaden. Herefter lægges de tilbage i
fadet hvor de lige skal have lov til at ligge en halv times tid eller
sår'n....den halve time kan passende bruges til at tilberede en god
tomatsovs - gerne med godt med hvidløg + lidt peberfrugt.

Steg auberginerne for fuld gadaffi på en pande (det oser og ryger og
sprutter, så har man mulighed for at gøre det udendørs er det slet ikke så
tosset en idé at gøre det dér) i et minut eller to på hver side (de skal
selvfølgelig ikke nå at blive sorte).

Læg de stegte aubergineskiver i lag med tomatsauce og revet ost, slut af med
tomatsauce + et drys partisanost, dæk med staniol, høvl det i en 180-200
grader varm ovn i en 30 minutters tid.

Du kan jo også lave noget farseret (f.eks. med hakket lam) kalkunbryst en
dag eller to i forvejen og så servere det koldt.

Tachiki (eller hvordan man nu staver det) er vist også et sikkert hit,
hum(m?)us ligeså.

Tun/ris-salat? Kogte, kolde ris med vilde blandet med en gang tun,
peberfrugt og andet grønt?

Brødstænger + selvfølgelig det "sædvanlige" grønne i stænger: gulerødder,
agurk, peberfrugt. Gulerødderne kan skrælles dagen i forvejen og skal så
bare stå dækket med koldt vand.

Et "fersk" kalkunbryst skal jo principielt stort set bare hives ud af
indpakningen og så smides i ovnen med lidt gulerødder + peberfrugt + løg +
væde i en lille times tid ved en 200 graders penge. Det meste af forarbejdet
med grøntsagerne kan laves dagen i forvejen.

Håber du har fået lidt inspiration.

Mvh Mads