Æv da osse
Fra : Jon Larsen

Dato : 12-10-02 15:52

Med chancen for at det er sendt en gang før .-(

Nu har jeg så gennemgået alle de ting jeg skrev.... og den vil stadig ikke
starte... ((
Batteriet er ved at være tomt, så skal have fat i et bilbatteri...

Der var ikke vand i svømmerhusene... nålene hang alle i samme højde.. der
var gnist ved alle fire tændrørsledninger, dyserne blev renset.. choker blev
gennemgået, der er bensin på tanken, olietrykket er der, Ved ikke hvad det
mere kan være... andet end om det skulle være en sikring... men hvis den er
sprunget.. køre starteren vel ikke rundt... sådan mener jeg det var sidst
den gik i udu...

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-10-02 16:12

Jon Larsen wrote:

> [...]
> sprunget.. køre starteren vel ikke rundt... sådan mener jeg det var sidst

Sikken da noget skidemøg. Men som selv skriver er batteriet ved at være fladt.
Smæk du bare startkabler på fra en bil med et godt opladet batteri. Fuld gas og
tryk på start knappen. Den er sikkert godt druknet efterhånden.

Ib Jakobsen

Fra : Jon Larsen

Dato : 12-10-02 16:17

Hvad skal kompressionen i øvrigt være på sådan en fætter...????????
Har nu fået en mistanke om for lidt kompression...

Fra : Jon Larsen

Dato : 12-10-02 21:49

"> Hvad skal kompressionen i øvrigt være på sådan en fætter...????????
> Har nu fået en mistanke om for lidt kompression...
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ups... kompressionen skal være 12,5 : 1.. men hvad vil det sige ??? at 1
enhed gasblanding komprimeres 12,5 gang ????? og i så fald.. hvordan ser man
det på en komp. tester ????

Fra : Asger Steffensen

Dato : 13-10-02 15:41

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ups... kompressionen skal være 12,5 : 1.. men hvad vil det sige ??? at 1
> enhed gasblanding komprimeres 12,5 gang ????? og i så fald.. hvordan ser

Først: Hvis alt det du har testet er i orden, tror jeg du kan klare dig med
noret mere startstrøm. Hvis du kan få liv i den med startkabler fra en bil,
så har du beviset. Hvis du så lader bartteriet helt op, og den stadig ikke
kan starte selv, så køb en nyt batteri.

Dernæst: En kompressionsmåler viser dig ganske enkelt hvad kompressionen er.
Hvis den viser fx. 10,5, mangler du så 2 i at motoren er helt frisk.
Kompressionsgraden angiver populært sagt forskellen i cylindervolumen når
stemplet er i bund og i top.
Når kompressionen falder, skyldes det gerne at motoren er slidt, derfor kan
der slippe gas forbi stempler og/eller ud ved ventilerne. => mindre power.

Asger
ZX-10 (kompression 11,5:1)

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-10-02 17:12

> [...]
bil,
> så har du beviset. Hvis du så lader bartteriet helt op, og den stadig ikke
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Idag har jeg sat et bilbatteri til, men den vil bare ikke starte... rørene
lugter meget af benzin når jeg skruer dem ud efter et par forsøg... ikke
engang startgassen vil den antænde.... BAtteriet er nu 6 dage gammelt så det
er helt sikkert ikke det....
Jeg aner simpelthen ikke hvad der er galt... hvis den får bensin ( det kan
jeg jo lugte den gør ) og der er gnist på rørene ( tjekkede jeg da jeg idag
satte bilbatteriet til, og det sprang store fede blå gnister i
boostergabet ) så skal den fa.... også kunne starte,, medmindre al
gasblandingen suser ud gennem et stort hul i kompressionsslaget... så er det
enten ventiler ellers er der røget en pakning...

Lad os nu sige at kompressionen er faldet "lidt" burde den så ikke kunne
bare antyde at den antænder gasblandingen ???? Jege mener... der skal da et
temmeligt stort hul til før komp. er tæt ved ingenting.. når jeg skubber den
i 1.st 2nd. eller 3.rd gear.. er det som at skubbe en 40 tons betonklods...

Men den kørte jo inden jeg pillede tændrørene ud.. og den var lige startet 2
sek inden den døde helt efter jeg satte rørene i igen.....

Jeg aner ikke mine levende råd... så det ser ud til den må en tur til
mekkeren når jeg engang får råd.... Det er bare surt hvis sæsonen skal
slutte på denne måde

Som sagt før.. hvis folk har lyst og tid til at give en hånd... så har jeg
øl og vand på køl,, men kan ikke tilbyde et overdækket sted at stå og rode
Det er også svært at beskrive symptomerne helt nøjagtigt i skrift.. de
skal næsten ses/høres..

MVH
Jon Larsen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 13-10-02 17:57

> [...]
den
> i 1.st 2nd. eller 3.rd gear.. er det som at skubbe en 40 tons

Lyder ret mystisk.
Jeg tror ikke umiddelbart at det er et kompressionsproblem. Jeg lånte engang
en bil af en kammerat. Den var så slidt at den ikke kunne starte selv, men
kørte fint hvis den blev trukket i gang. Når man prøvede at starte normalt,
tændte den på en enkelt cylinder, men det var ikke nok til at slå resten i
gang. Har du prøvet at løbe den igang?

Har du målt gabet på tændrørene? Hvis gabet er for stort bliver gnisten kold
og tænder ikke.

Asger
ZX-10

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-10-02 18:12

> [...]
normalt,
> tændte den på en enkelt cylinder, men det var ikke nok til at slå resten i
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Har prøvet at løbe den igang.. det resulterede bare i at jeg var ved at
hoste lungerne op Det virkede ikke.. batteriet var helt nyt og fuldt
opladet da problemet begyndte...... .Har dog ikke direkte målt på gabet..
men vil da prøve at kigge på det.... Jeg tror heller ikke det er
kompressionen, især ikke hvis den er så svær at løbe med i de første 2 - 3
gear......

Og så lige et svar til Ib.. jeg kan ikke komme til at skrue dem i med
fingren hurtigt da de sidder nedsænket i topstykket.. kan kun komme til med
en rørnøgle....

MVH.
Jon Larsen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 13-10-02 18:59

> Og så lige et svar til Ib.. jeg kan ikke komme til at skrue dem i med
> fingren hurtigt da de sidder nedsænket i topstykket.. kan kun komme til
med
> en rørnøgle....

Pas nu endelig på: Gevindet i den slags alu-topstykker er forbandet sårbart,
og får du først skruet skævt har vi balladen, med ødelagt gevind,
afmontering af top, helicoil, etc., etc...

Jeg plejer at bruge en gummislage der passer ned over den øverste del af
tændrøret. Med den kan du skrue de første omgange, til du er sikker på at
gevindet har fat. Hvis den går skævt vil slangen blot "krølle" og du skader
ikke gevindet. Den slags mærker du nemlig ikke hvis du bruger en nøgle. Men
brug ikke en slange der er for stram, så kan du ikke trække den af igen, når
nøglen skal på.
Og sørg for at smøre gevindet med kobberfedt, molycote pasta eller lignende.

Asger
ZX-10

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-10-02 18:02

Jon Larsen wrote:

> [...]
> satte bilbatteriet til, og det sprang store fede blå gnister i
> boostergabet ) så skal den fa.... også kunne starte,,

At der er fin gnist når du har rørene ude er ingen rettesnor. Det ændrer sig
meget når det kommer tryk på. Og har du stået med de nye tændrør og et sløvt
batteri, så har du sikkert druknet dem. Du kan prøve at "redde" dem ved at varme
dem op med en varmepistol. Giv dem bare en ordentlig tur. Så du syder når du
spytter på dem. Hurtigt i med dem. Måske kun på cyl. 1 og 2. bare godt i med
fingrene. De må ikke tabe ret meget varme. Så skal den starte.

> medmindre al
> gasblandingen suser ud gennem et stort hul i kompressionsslaget... så er det
> enten ventiler ellers er der røget en pakning...

Den køwer a et.

Ib Jakobsen

Fra : Mads Stetter

Dato : 13-10-02 18:16

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> fingrene. De må ikke tabe ret meget varme. Så skal den starte.

Jeg fik et rigtig godt trick med druknede tændrør inde ved den lokale
Mc-pusher (Special MC, under limfjordsbroen)
Tag dine tændrør og stil dem i cellouse-fortynder i et par timer, børst dem
rene med en stålbørste! (Altså, det er kun den ene ende af røret der skal
stå i blød... og det er IKKE toppen!

Jeg sparede lige over 400,- på den konto.. Troede nemlig mine rør var døde
og stod inde i butikken og skulle til at købe nye! Men så fik jeg bare dette
råd helt gratis i stedet for at kunne sælge mig tændrør for en lille 500
laps, det er vist det man kalder service! (Thumps Up

Nå, men prøv det lige... Min skrusuki ville INTET, men da jeg lige havde
renset mine NGK-rør med denne metode, sprang den i gang ved første tryk på
knappen!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter (de't let'h)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-10-02 20:02

Mads Stetter wrote:

> [...]
> rene med en stålbørste! (Altså, det er kun den ene ende af røret der skal

I gamle dage, nej man bruger det faktisk også i dag, havde man en tester som man
kunne sætte tændrøret i. Og teste det under tryk. Det gnistrede måske fint i det
fri. Men når trykket steg, så sprang gnisten måske oppe i tændrøret.

> Nå, men prøv det lige... Min skrusuki ville INTET, men da jeg lige havde
> renset mine NGK-rør med denne metode, sprang den i gang ved første tryk på
> knappen!

Problemet er at mange tændrør er så små i gevindet, at der ikke skal meget til
at gnisten springer forkert.

Ib Jakobsen

Fra : Peter J

Dato : 13-10-02 19:35

> [...]
> øl og vand på køl,, men kan ikke tilbyde et overdækket sted at stå og rode
> Det er også svært at beskrive symptomerne helt nøjagtigt i skrift.. de

Du har vel ikke byttet om på tændrørshætterne ??

Det kunne jo godt være problemet !

Peter
CBR 1000 F

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-10-02 19:39

> [...]
> øl og vand på køl,, men kan ikke tilbyde et overdækket sted at stå og rode
> Det er også svært at beskrive symptomerne helt nøjagtigt i skrift.. de

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jaaahhhhhh.... Nu tog den sine første åndedrag..... med dør hurtigt
igen..... Tror jeg prøve at blæse varm luft i filterkassen når jeg får tid
igen.... Den er altså ikke helt død dendnu....