Knoldbegonier - deling af dem
Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-10-02 15:04

Jeg har nogle knoldbegonier, som er blevet så store, at de nok
burde deles.

Er det årstiden for deling nu? Og skal sårfladen evt. behandles
med et eller andet?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-02 16:24

On Sat, 12 Oct 2002 16:04:25 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> wrote:

>Jeg har nogle knoldbegonier, som er blevet så store, at de nok
>burde deles.
>
>Er det årstiden for deling nu? Og skal sårfladen evt. behandles
>med et eller andet?

Nej, de skal endelig først deles til foråret. En snitflade nu vil meget
nemt blive inficeret af råd og svamp. Til foråret når planten samtidig
begynder at gro kan den bedre kæmpe mod sådanne ting.

Jeg plejer ikke at bruge noget sårbehandling, men jeg havde en onkel
engang, som altid dybbede snitfladen i kridt. Og hans knoldbegonier var
_rigtig_ flotte.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-10-02 20:24

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]

> Jeg plejer ikke at bruge noget sårbehandling, men jeg havde en onkel
> engang, som altid dybbede snitfladen i kridt. Og hans knoldbegonier var

Det var vist godt, jeg fik spurgt. Det var lige før jeg havde delt
mine knoldbegonier nu. Så jeg venter til foråret.

Knoldene er pænt store - sådan ca. 15-20 cm. Kan de med fordel
deles i 3-4 stk. - eller er det *for* meget af det gode?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-02 22:33

On Sat, 12 Oct 2002 21:23:39 +0200, Svend Erik Bertelsen

> [...]
>
>Knoldene er pænt store - sådan ca. 15-20 cm. Kan de med fordel
>deles i 3-4 stk. - eller er det *for* meget af det gode?

Det vil jeg tro de kan. Det kommer jo også lidt an på om der er så mange
skud på dem. Der skal jo helst komme mindst et skud fra hver knold efter
delingen.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 13-10-02 06:29

Mads Lie Jensen skrev:

> Det vil jeg tro de kan. Det kommer jo også lidt an på om der er så mange
> skud på dem. Der skal jo helst komme mindst et skud fra hver knold efter
> delingen.

Det var meget fint Mads. Jeg takker for dine svar.

--
Venlig hilsen
Svend Erik