[vb.net] Rotation af et punkt??
Fra : Peter Jensen

Dato : 12-10-02 13:37

Hej!
I vb.net har jeg brug for at rotere et punkt, som tegnes i en picturebox.
Dog kan jeg tilsyneladende ikke få formlen rigtig. Det vedlagte eksempel
skulle gerne tegne punkter fra 0 til 90 grader i en cirkel, men istedet
bliver punkterne fordelt hele cirklen rundt. Hvad gør jeg galt?

Private Sub PictureBox1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As
System.EventArgs) Handles PictureBox1.Click

Dim g As Graphics = PictureBox1.CreateGraphics

Dim stjerner As New Pen(Color.Blue)

Dim x, y, X1, Y1, X0, Y0, Rotation

For Rotation = 0 To 45

'Rotér

X1 = 150 : Y1 = 45 ' Punktet der roteres

X0 = 150 : Y0 = 150 ' Centrum for rotation

x = System.Math.Cos(Rotation) * (X1 - X0) - System.Math.Sin(Rotation) *
(Y1 - Y0) + X0

y = System.Math.Sin(Rotation) * (X1 - X0) + System.Math.Cos(Rotation) *
(Y1 - Y0) + Y0

g.DrawEllipse(stjerner, CInt(x), CInt(y), 2, 2)

Next

End Sub

På forhånd tusinde tak.

/Peter

Fra : Jørgen Holdt

Dato : 16-10-02 16:13

Jeg ved ikke om dette kan bruges til noget.

Den Tegner en cirkel i en form i de antal Degrees du vil fra 1 til 360
grader

Private Sub Command1_Click()
ScaleMode = 3 ' Set scale to pixels.
CX = ScaleWidth / 2 ' Set X position.