/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CZ 180 - oser for meget
Fra : Kim Olsen


Dato : 12-10-02 13:25

Hej

Jeg har lige købt en CZ 180 årg. 1998. Totakter med olieblander.
Den oser simpelt hen for meget, og jeg regner med at det må være
olieblanderens justering der står forkert. Kunne det være andet?

Kan en fortælle mig hvordan man grundindstiller olieblanderen - eller er det
det mekanikerjob?

Kim Olsen



 
 
CL (12-10-2002)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 12-10-02 16:48


> Hej kim hvis det ikke er fuldsyntetisk du bruger så skift til det da det
ryger en hel del mindre end mineralsk olie.
H
Carsten




Ole Larsen (12-10-2002)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 12-10-02 16:46


"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse news:3da81457$0$72200$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har lige købt en CZ 180 årg. 1998. Totakter med olieblander.
> Den oser simpelt hen for meget, og jeg regner med at det må være
> olieblanderens justering der står forkert. Kunne det være andet?
>
> Kan en fortælle mig hvordan man grundindstiller olieblanderen - eller er det
> det mekanikerjob?
>
> Kim Olsen
>
Det kunne evt. også være for fed luft/benzinblanding - er er osen blå eller sort ?
blå TYDER på for fedt olie, sort på det andet, men der kan også være tale om alm. slid

Ole


Kim Olsen (12-10-2002)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 12-10-02 17:36

Hej

Røgen er nærmest grålig med tendens til at blive hængende lidt i luften.
Faktisk som røgen når man starter en bil med choker en kold morgen.

Totakteren er luftkølet, og der er god kompression.

hilsen
Kim Olsen

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:qvXp9.97950$Qk5.4338636@news010.worldonline.dk...

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3da81457$0$72200$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har lige købt en CZ 180 årg. 1998. Totakter med olieblander.
> Den oser simpelt hen for meget, og jeg regner med at det må være
> olieblanderens justering der står forkert. Kunne det være andet?
>
> Kan en fortælle mig hvordan man grundindstiller olieblanderen - eller er
det
> det mekanikerjob?
>
> Kim Olsen
>
Det kunne evt. også være for fed luft/benzinblanding - er er osen blå eller
sort ?
blå TYDER på for fedt olie, sort på det andet, men der kan også være tale om
alm. slid

Ole




Kim Olsen (12-10-2002)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 12-10-02 17:45

Er det nu også rigtigt at en slidt totakter oser mere ??

Jeg troede at en slidt firtakter oser fordi at motorolien kan presse forbi
stemplet (stempelringene) og blive brændt af sammen med benzinen.

Men en totakter har jo ingen olie i krumtaphuset.

Jeg er ikke fagmand - jeg spørger bare...

Hilsen

Kim

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:qvXp9.97950$Qk5.4338636@news010.worldonline.dk...

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3da81457$0$72200$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har lige købt en CZ 180 årg. 1998. Totakter med olieblander.
> Den oser simpelt hen for meget, og jeg regner med at det må være
> olieblanderens justering der står forkert. Kunne det være andet?
>
> Kan en fortælle mig hvordan man grundindstiller olieblanderen - eller er
det
> det mekanikerjob?
>
> Kim Olsen
>
Det kunne evt. også være for fed luft/benzinblanding - er er osen blå eller
sort ?
blå TYDER på for fedt olie, sort på det andet, men der kan også være tale om
alm. slid

Ole




Hans Joergensen (12-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 12-10-02 17:53

Kim Olsen wrote:
> Er det nu også rigtigt at en slidt totakter oser mere ??
> Jeg troede at en slidt firtakter oser fordi at motorolien kan presse forbi
> stemplet (stempelringene) og blive brændt af sammen med benzinen.
> Men en totakter har jo ingen olie i krumtaphuset.
> Jeg er ikke fagmand - jeg spørger bare...

Hvis tætningerne på krumtappen er dårlige, kan der strømme
olie fra gear-kassen ind i krumtap-huset, og det vil give en
del røg alt efter hvor slemt det er..

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Kim Olsen (12-10-2002)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 12-10-02 18:23

Ok - det kunne måske være det.

Er det en større omgang eller "bare" en pakdåse??


> Hvis tætningerne på krumtappen er dårlige, kan der strømme
> olie fra gear-kassen ind i krumtap-huset, og det vil give en
> del røg alt efter hvor slemt det er..
>
> --
> Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
> Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk



Hans Joergensen (12-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 12-10-02 20:21

Kim Olsen wrote:
> Ok - det kunne måske være det.
> Er det en større omgang eller "bare" en pakdåse??

Skal jeg ikke kunne sige ... jeg kender ikke CZ's motor..

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Poul Mariegaard Kris~ (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Poul Mariegaard Kris~


Dato : 13-10-02 00:18


"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> wrote in message
news:3da85a49$0$72248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ok - det kunne måske være det.
>
> Er det en større omgang eller "bare" en pakdåse??
>
>

Det er 'bare' ... som regel!!! Specielt da det er en een-cylinderet, kan det
måske klares ved at tage 'siderne' af motoren. De kan så 'fiskes' ud, og nye
sættes i.

..... Hvis det altså lige er det, der er galt!?

Er det når den er kold? ... for så er det ikke unormalt.
Hvilken olie bruger du? Syntetisk ryger ikke meget!

På pumpen er der oftest nogle mærker, som skal passe til fuld gas o.s.v.,
hvis ikke den kun er omdrejningsbestemt.
Man skal dog ike pille på må og få!

/Hekto



Kim Olsen (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 13-10-02 10:04

Tak for alle forslagene

Jeg tror jeg lader en mekaniker justere - der er jo ikke meget ved at få
justeret den til for lidt olie.

Ved I for øvrigt hvor nærtagene synshallen er med for meget røg fra en
totakter - man kan vel ikke CO2 måle såden en ??

Kim Olsen
"Poul Mariegaard Kristensen" <p.mariegaard@post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:aoa9ev$nk4$1@sunsite.dk...
>
> "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> wrote in message
> news:3da85a49$0$72248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Ok - det kunne måske være det.
> >
> > Er det en større omgang eller "bare" en pakdåse??
> >
> >
>
> Det er 'bare' ... som regel!!! Specielt da det er en een-cylinderet, kan
det
> måske klares ved at tage 'siderne' af motoren. De kan så 'fiskes' ud, og
nye
> sættes i.
>
> .... Hvis det altså lige er det, der er galt!?
>
> Er det når den er kold? ... for så er det ikke unormalt.
> Hvilken olie bruger du? Syntetisk ryger ikke meget!
>
> På pumpen er der oftest nogle mærker, som skal passe til fuld gas o.s.v.,
> hvis ikke den kun er omdrejningsbestemt.
> Man skal dog ike pille på må og få!
>
> /Hekto
>
>



Hekto (13-10-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-10-02 11:21


Jeg ved ikke hvor meget røg der er 'tilladt'. Det er nok en skønssag.
CO2'en kan sikkert godt måles; men tallet vil sikkert være sky-højt!
I tomgang ryger det meste af benzinen lige ud igennem udstødningen.
Skylletiderne er jo optimeret til et langt højere omdrejningstal, og
udstødningen er ikke afstemt til at 'pumpe' det tilbage i cylinderen,
ved tomgang.


--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk
LS650 m. 1-in-1 - Kawasaki KR1 Green, Mean Machine m. 2-in-2 og KIPS -
Peugeot SF100(Kan købes!)

Jes Vestervang (15-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 15-10-02 17:32

Hekto wrote:

>
> Jeg ved ikke hvor meget røg der er 'tilladt'. Det er nok en skønssag.
> CO2'en kan sikkert godt måles; men tallet vil sikkert være sky-højt!
>
Er det mon egentlig ikke CO du mener. Det er det der kommer ud af en
ufuldstændig forbrænding (der mangler ilt, altså en O).
Måske ikke så vigtigt, men forskellen er jo ret stor.
--
mvh Jes Vestervang - der har lært forbrændingsteori hos cf
FZS600

Buck (14-10-2002)
Kommentar
Fra : Buck


Dato : 14-10-02 20:35

Hmm.. Jeg ville nu godt se det apparat der kan måle CO2 alle de steder der
ryger ud af en CZ 180

--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01
"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3da936d3$0$32626$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for alle forslagene
>
> Jeg tror jeg lader en mekaniker justere - der er jo ikke meget ved at få
> justeret den til for lidt olie.
>
> Ved I for øvrigt hvor nærtagene synshallen er med for meget røg fra en
> totakter - man kan vel ikke CO2 måle såden en ??
>
> Kim Olsen
> "Poul Mariegaard Kristensen" <p.mariegaard@post.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:aoa9ev$nk4$1@sunsite.dk...
> >
> > "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> wrote in message
> > news:3da85a49$0$72248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Ok - det kunne måske være det.
> > >
> > > Er det en større omgang eller "bare" en pakdåse??
> > >
> > >
> >
> > Det er 'bare' ... som regel!!! Specielt da det er en een-cylinderet, kan
> det
> > måske klares ved at tage 'siderne' af motoren. De kan så 'fiskes' ud, og
> nye
> > sættes i.
> >
> > .... Hvis det altså lige er det, der er galt!?
> >
> > Er det når den er kold? ... for så er det ikke unormalt.
> > Hvilken olie bruger du? Syntetisk ryger ikke meget!
> >
> > På pumpen er der oftest nogle mærker, som skal passe til fuld gas
o.s.v.,
> > hvis ikke den kun er omdrejningsbestemt.
> > Man skal dog ike pille på må og få!
> >
> > /Hekto
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste