cirkeltræning
Fra : Rollike

Dato : 12-10-02 13:02

I forbindelse med opstart af vores nye livsstilsklub er jeg stødt på
begrabet cirkeltræning... er der nogen af jer der kender det? og evt. et
sted på nettet hvor man kan læse mere om det?

Det skulle vist være rigtig godt for os overvægtige!

Jeg er på udkig efter ideer, erfaringer til cirkeltræning og nogle tegninger
af øvelserne ville være helt perfekt *S*

På forhånd tak
Mette

--
Ny landsdækkende livsstilsklub har
sat sine første rødder i Frederikshavn!

Fra : cilotte

Dato : 12-10-02 14:00

"Rollike" skrev d. 12-10-02 13:02 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg er på udkig efter ideer, erfaringer til cirkeltræning og nogle
tegninger
> af øvelserne ville være helt perfekt *S*

Cirkeltræning ? Jeg vil da tro det er det samme som at stå med en
hulahopring,bare her har man ingen. Og det at bruge en hulahopring det
giver da en slanker talje,så det er bare om at komme igang. Held og
lykke.

Hilsen Cilotte.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jean

Dato : 12-10-02 13:57

Rollike skrev:
> I forbindelse med opstart af vores nye livsstilsklub er jeg stødt på
> begrabet cirkeltræning... er der nogen af jer der kender det? og evt. et
> sted på nettet hvor man kan læse mere om det?

Prøv og søg på www.google.com , jeg fandt følgende:

http://makeashorterlink.com/?K32721612 (klik og vent)

Mvh Jean

--
Vil du købe billige mobiltelefoner,
så er Wanna-save.com svaret!

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 12-10-02 21:39

Jean skrev:

>Prøv og søg på www.google.com , jeg fandt følgende:
>
>http://makeashorterlink.com/?K32721612 (klik og vent)

Jeg husker cirkeltræning fra min militærtid for 30 år siden - det var
ikke de samme øvelser som beskrevet i ovenstående link, men ellers
mener jeg beskrivelsen er god nok. Vi havde blandt andet engelhop,
mavebøjninger, øvelser i rib og andet stads i vort program :-/

Jeg søgte på "cirkeltræning" i Google groups og fandt et enkelt indlæg
som kort berører cirkeltræning:
<http://groups.google.com/groups?selm=85v39h$eok$1@news.net.uni-c.dk>

Jørgen L. Sørensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-10-02 14:35

"Jørgen L Sørensen" wrote:

> Jeg husker cirkeltræning fra min militærtid for 30 år siden - det var
> ikke de samme øvelser som beskrevet i ovenstående link,

Tja, jeg kan ikke huske rækkefølgen og antallet af de enkelte øvelser
(og for så vidt heller ikke dem alle), men her er hvad jeg kan huske:
Suppler eller ret mig, hvis jeg husker forkert.

- Kropshævninger (løfte kroppen i armene på ribber. man skal løfte fra
strakt arm til hovedet er over hænderne. Man må naturligvis ikke hjælpe
med fødderne)
- Mavebøjninger (Lig på ryggen. Placer fødderne så knæetleddet danner en
ret vinkel. Læg hænderne under hovedet. Løft nu hovedet, så albuerne
rører ved knæene)
- Armstrækninger (Lig på maven. Læg hænderne i cirka bryst højde helt
ind til kroppen. Løft kroppen indtil armene er strakte ).
- reaktionsøvelser (Udgangsstillingen: Man ligger på ryggen. Øvelsen:
Man skal ende med at ligge på maven, samt at fødder og hoved "bytter
plads". Betingelse: Øvelsen skal gøres hurtigt. Hænderne må ikke løftes
fra gulvet)
- Englehop (man går ned i knæ. Hænderne rører ved gulvet. højre ben er
et "halvt skridt" foran det andet. Man springer lodret op. Løft hænderne
over hovedet. Når man lander, så har fødderne byttet stilling.)
- Ryghævninger (lig på maven. Læg hænderne under Hovedet. Løft hovedet
en 5-10 centimenter.
- Knæbøjninger begge sider (øvelsen for venstre knæ: Stå med højre side
til ribben. Placer højre på ribben i taljehøjde. Løft højre ben bagud
eller bag om venstre ben. Gå nu ned i knæ indtil knæleddet næsten danner
en ret vinkel. Øvelsen for højre knæ: Gør det omvendte)

De enkelte øvelser skal gentages 5-10 gange.
BronzeCirklen gentages 3 gange indenfor 12 minutter. Det lyder af meget
tid, men det er det ikke!
I løbet af gennemførslen må man ikke få hjælp ude fra til at huske
rækkefølgen og antallet af den enkelte øvelser. Kun til kontrol af om
øvelserne udføres korrekt (fx hvis man ikke laver armstrækningerne
korrekt, så laver man armstrækninger indtil man har , samt tiden ikke
overskrides.

Grunden til at den hedder bronzecirklen er, at den også findes i en sølv
og guld udgave. Øvelserne er de samme. Tilgengæld strammes tidskravet
samt antallet af i de enkelte øvelser øges.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 16-10-02 00:45

Carsten Riis skrev:

>Tja, jeg kan ikke huske rækkefølgen og antallet af de enkelte øvelser
>(og for så vidt heller ikke dem alle), men her er hvad jeg kan huske:
>Suppler eller ret mig, hvis jeg husker forkert.

[klip en masse "kedelige" øvelser"]

det lyder meget rigtigt - der var i hvert fald en del der vakte minder
:-/

(det skal lige bemærkes at gymnastik var det fag jeg var mest stiv i
dengang jeg gik i skole

Jørgen L. Sørensen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 13-10-02 20:54

"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> wrote in message
> I forbindelse med opstart af vores nye livsstilsklub er jeg stødt på
> begrabet cirkeltræning...

Cirkeltræning er blot et samlet begreb for forskellige former for træning,
der har det til fælles, at man laver en række øvelse af kortere varighed
efter hinanden - for så at gentage dem flere gange.

Et eksempel er, som det allerede er nævnt, forsvarets bronzecirkel - men for
så vidt kan øvelserne vælges vilkårligt, og man kan således også lave
cirkeltræning med vægte, ved at lave forskellige vægttræningsøvelser efter
hinanden.

Som det sikkert kan læses af ovenstående, så kan cirkeltræning varieres i
det uendelige, så at sige, at det per definintion er godt for overvægtige,
det kan man ikke - det afhænger helt af hvilke øvelser man putter i. F.eks.
vil jeg sige at forsvarets cirkeløvelse er noget skidt, da den bl.a.
involvere englehop, reaktionsøvelser, der er meget hårde for knæene - og
armhævninger, som er umulige for svært overvægtige.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Rollike

Dato : 15-10-02 07:09

> [...]
>
> Jeg er på udkig efter ideer, erfaringer til cirkeltræning og nogle
tegninger
> af øvelserne ville være helt perfekt *S*

Tak for jeres svar... Nu er jeg da blevet lidt klogere.
Jeg kan forstå at vi bare skal gå i gang med nogle blide øvelser til at
starte med. Når folk så har tabt sig og er kommet i bedre form kan man jo
udvide øvelserne til at være lidt mere krævende.

1000 tak for hjælpen
Mette

--
Lige nu er er endnu en livsstilsklub på vej til at åbne!
DIFI, Ebbeltoftkurcenter og Ubberup højskole er gået i tæt samarbejde om

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-10-02 05:09

Rollike wrote:

> Tak for jeres svar... Nu er jeg da blevet lidt klogere.
> Jeg kan forstå at vi bare skal gå i gang med nogle blide øvelser til at
> starte med.

Det er altid godt, at starte blidt, når man ikke har dyrket motion i
lang tid.

Der er flere årsager som jeg vil dele op i fysisk og psykisk:

Fysisk: En blid start giver grundlaget for en vis
grundkondition/-styrke, som man kan bygge videre med. Det betyder, at
man mindsker risikoen for overbelastningsskader (der i værste fald kan
være invaliderende --->>> som ofte så sætter en stopper for motionen).
Psykisk: En blid start giver små succesoplevelser (og det er noget man
har brug for som "nybegynder"). En start med fx guldcirklen giver ikke
andet end skuffelser og fornemmelsen af, at det kan være ligegyldigt
(som så igen sætter en stoppe for lysten til at gå i gang med motion.

> Når folk så har tabt sig og er kommet i bedre form kan man jo
> udvide øvelserne til at være lidt mere krævende.

Jep.

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 22-10-02 09:09

"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan man jo
> udvide øvelserne til at være lidt mere krævende.

Indsætter et træningsprogram, jeg har lavet specielt til
hjemmetræning, for nogle af mine klienter

Gymnastik - Program.

Varighed ca 20-30 min

Opvarmning: Stræk armene højt op, sidebøjning, nå gulvet med
strakte ben og rul op med bøjede ben, hovedrulning,
skulderrulning – begge veje, træk i håndled for at strække det
øverste af ryggen.

1. Sidebøjninger: Stå med afstand mellem fødderne, stræk en
arm højt mod loftet – sidebøjninger

min 10 gange til hver side

2. Maveløft: Lig på ryggen med løftede ben, hovedet hviler i
hænderne – løft skuldrene op af gulvet mindst 20
gange.

3. Mave skråløft: Lig på ryggen, hælene i gulvet bag enden,
den ene fod lægges på modsatte knæ – der strækkes den modsatte arm
mod knæet: min. 10 gange, bagefter 10 gange til den anden side.

NB: Kan man ikke ligge på gulvet, sidder man tilbagelænet på en
stol og løfter benene - for øvelse 2 , begge ben, for øvelse 3. et
ben ad gangen.

4. Rygtræning: Lig på maven med hænderne under panden, løft
først fødderne op – derefter
hovedet – hold ud 3 sekunder – slap af. Udføres 5-10 gange.

5. Ben øvelse: Stå ved en stol, bøj i knæ med ret overkrop,
vip bækkenet ind og tilbage igen stræk benene, gentages 5 gange.

6. Hasestræk: Læg foden op på en stol der står op ad en væg
( eller et bord hvis du er smidig), bøj tæerne op mod næsen og læn
forover med strakt ben 5-10 gange, sæt nu foden på stolen (bordet)
og læn ind så vægten er på stolen (bordet) og stræk hoften fremad
i ca 30 sek. Ligeså med modsatte ben. Bemærk at det ben du står på
skal være strakt hele tiden.

7. Sid på gulvet med spredte, strakte ben og hænderne i
gulvet imellem benene. Læn forover med ret ryg 10 gange, derefter
ud over det ene ben, med begge hænder på benet 10 gange til hver
side

8. Sid på knæ og læn kroppen bagover, derved strækkes lårene
og hofter foran, kan du så sæt hænderne i gulvet og pres hofterne
opad.

Kan du ikke sidde på knæ, da stå på gulvet, stræk foden bagud, så
oversiden af foden kommer i gulvet, og pres benet og hoften fremad

Slut af med at strække dig helt, Lave skulderrulning og vrid så
kroppen fra side til side imens du holder i armene - hofterne skal
holdes stille.

Du kan selv øge antallet, så du forlænger træningstiden og får
større effekt.

Programmet skal udføres 1-3 gange om ugen, og kan med fordel
kombineres med anden motion, Eks: En rask travetur, svømning,
dans, Ja alt hvor du rører dig og har det sjovt.

God fornøjelse / J¤mfruen)

Fra : Padmé

Dato : 22-10-02 12:59

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
>
> NB: Kan man ikke ligge på gulvet, sidder man tilbagelænet på en
> stol og løfter benene - for øvelse 2 , begge ben, for øvelse 3. et

Tilbagelænet på stolen... det er da ikke særlig ergonomisk...det er netop
her vigtigt at sidde med rank ryg og lave øvelserne, hvis de skal laves på
en stol :)

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 23-10-02 10:23

"Padmé" <e@nonhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
er netop
> her vigtigt at sidde med rank ryg og lave øvelserne, hvis de

Indrømmer, at den smuttede - med at ryggen skal være ret, og
tilbagelænet.

Jo mere man læner tilbage, jo mere vægt lægger man på benene (
vægtstangsprincippet) og jo mere belaster man mavemusklerne.

En ting mere, det er vigtigt at huske: Især for kvinde, skal
bækkenbunden spændes op, hver gang man laver maveøvelser.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)