hjortetaktræ
Fra : Pia J

Dato : 12-10-02 10:20

Jo, jeg ved godt, de gror som ukrudt, men jeg syntes alligevel jeg havde en
god plads til en og fik et par årsskud. Der er ingen trævlerødder, bare et
tykt "kabel" i jorden som de vokser op fra.

Hvor meget skulle jeg have taget med? For de er da helt gået ud, bladene er
slatne og på vej til at visne.

Ikke meget grin i at til næste år gå og luge dem væk mens den "rigtige" spot
er tom.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-02 11:35

On Sat, 12 Oct 2002 11:19:46 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>tykt "kabel" i jorden som de vokser op fra.
>
>Hvor meget skulle jeg have taget med? For de er da helt gået ud, bladene er

Nu er det jo altså efterår og om efteråret taber træerne bladene. Det
betyder ikke at de dør.

Og det tror jeg heller ikke dit omplantede hjortetaktræ er.

Men jo mere rod man kan få med, jo bedre. Det gælder stort set alt man
skal flytte om på.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Pia J

Dato : 12-10-02 11:56

> Nu er det jo altså efterår og om efteråret taber træerne bladene. Det
> betyder ikke at de dør.

Nej, men det skete gradvis efter jeg havde gravet det op - det så fint ud
inden. Og den blev bare helt slatten som en gammel buket afskårne blomster,
også toppen, som havde et lille skud på vej. Stænglerne er nærmest knækket
og først derefter er den begyndt at tørre ind.

På mig ligner det noget der mangler vand. Men jeg syntes ikke, jeg ville
grave hele de flinke menneskers græsplæne op, som har ladet dem stå kun til
mig.

Jeg tænkte der måske skulle gøres noget særligt ved denne type rødder. Jeg
gravede ved samme lejlighed et 3 m. hjertetræ op som ser fint ud, rønnen ved
jeg først til næste år, da den ingen blade har

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-02 12:43

On Sat, 12 Oct 2002 12:56:19 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>også toppen, som havde et lille skud på vej. Stænglerne er nærmest knækket
>og først derefter er den begyndt at tørre ind.

Når man graver et træ/en busk op på denne tid af året, så er det helt
naturligt at de straks smider bladene. De får jo kappet roden over og
kan pludselig ikke optage helt så meget vand som før. Så de skynder sig
at smide bladene og gå i 'hi' for vinteren, selv om træerne som ikke er
flyttet måske først gør det om 14 dage.

De bløde stængler på hjortetaktræet vil nok tage skade i vinter. Men der
er forhåbentlig nogle mere træagtige stængler som kan klare vinteren.

Jeg har aldrig gravet i et hjortetaktræ, så jeg tør ikke sige hvordan
man bedst gør det, jeg har ikke set roden på sådan en. Men bare fordi
den ser lidt slatten og bladløs ud er det ikke nødvendigvis fordi den er
død. Vent til foråret og se hvad der sker. Siden de er så glade for at
skyde rodskud, så kan det jo være der dukker sådan et op fra rodstumpen
til foråret, selv hvis grenene skulle være tørret væk.

>Jeg tænkte der måske skulle gøres noget særligt ved denne type rødder. Jeg
>gravede ved samme lejlighed et 3 m. hjertetræ op som ser fint ud, rønnen ved
>jeg først til næste år, da den ingen blade har

De har nok en anden type rødder som bedre klarer en flytning. En
trævlerod er nok noget nemmere at flytte end en pælerod for nu lige at
tage et eksempel.

Du kan se på knopperne på grenene om den er ved godt helbred - hvis de
sær saftfyldte ud så har træet det fint nok, er de indtørrede, så har
det det ikke fint. Om foråret kan man forsigtigt med en negl kradse i
barken, hvis der er grøns inde under så har træet det fint kan man gå ud
fra, hvis grenen er tør og der er brundt under barken, så har den det
ikke fint. Det er selvfølgelig noget som skal gøres med lidt
forsigtighed, men som en sidste udvej for at se om det nyplantede træ
skal komme, så er det fint nok.

Fra : Pia J

Dato : 12-10-02 12:50

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Du kan se på knopperne på grenene om den er ved godt helbred - hvis de
> sær saftfyldte ud

Der er ingen knopper eller grene - kun en 40 cm stængel med blade på, den er
MEGET lille. Nåja, hvis den ikke overlever, må jeg finde en busk til foråret
som minder om den i faconen (som den altså ville få, hvis den blev stor).
Ville godt have noget hurtigvoksende lige på den plet!

:Pia

Fra : JAN ACHMANN

Dato : 15-10-02 01:50

Pia,
For det første skal der jo være nogle trævlerødder...for det andet...Små
hjortetakstræer kan være noget drilske. Deres blade er meget store, og den
lille rod alene kan slet ikke følge med fordampningen. Du kan hjælpe den ved
at pille alle blade af undtagen det øverste topskud. Køb evt. en lille dåse
hormonpulver i en planteskole (50 kr), dyb roden heri, og plant den nu i en
potte...gerne med ugødet priklejord. Så SKAL det simpelthen lykkes!!
Vær iøvrigt ikke ked af at belemre folk...der er 1000vis af hjortetakttræer
i DK. I disse dage kan du udse dig et eksemplar der flammer i rødt inden
løvfald - de fleste bliver bare kedelig gule. Jeg er 100% sikker på at
ejeren hellere end gerne uddeler rodskud til højre og venstre.
Jan