Lægers tavshedspligt kontra børn ?
Fra : tobias

Dato : 11-10-02 23:18

Hej

I hvilket omfang har læger tavshedspligt overfor forældre, hvis børn søger
familielægen ?

Konkret: Et barn opøger lægen m.h.t. anoreksi.

Er der tale om "et lægeligt skøn", eller er det bare klippefast: Lægen har
tavshedspligt!

Kender nogen her den pågældende lovtekst (bekg. el. lign.) om netop dette ?

tobias

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 12-10-02 04:20

"tobias" skrev i news:T0Ip9.93578$Qk5.4254506@news010.worldonline.dk
> Hej
>
> I hvilket omfang har læger tavshedspligt overfor forældre, hvis børn søger
> familielægen ?

Reglerne er ens for alle læger og andet sundhedspersonale.

> Konkret: Et barn opøger lægen m.h.t. anoreksi.

> Er der tale om "et lægeligt skøn", eller er det bare klippefast: Lægen har
> tavshedspligt!

Læger og andet sundhedspersonale har tavshedspligt jfr. straffeloven,
§§ 152 - 152 f.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020077929-REGL

Lov om patienters retsstilling præciserer tavshedpligten i § 23. Undtagelser
findes i §§ 24 - 32. Regler for 15 - 18 årige findes i § 8.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980048230-REGL

For børn og unge under 18 år (mindreårige) gælder Værgemålsloven.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950038830-REGL

Til slut kan det være en god ide at læse Sundhedsstyrelsens "Vejledning
om sundhedspersoners tavshedspligt - dialog og samarbejde med
patienters pårørende" Dokument i PDF-format kan hentes her:
http://www.sst.dk/love_regler/index.asp

Keld Lergren Nielsen
"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl
det er muligt at begå indenfor et afgrænset område"
Niels Bohr.

Fra : tobias

Dato : 13-10-02 13:43

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> skrev i en > >
Undtagelser
> findes i §§ 24 - 32. Regler for 15 - 18 årige findes i § 8.
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980048230-REGL

§ 8. En patient, der er fyldt 15 år, kan selv give informeret samtykke til
behandling. Forældremyndighedens indehaver skal tillige have information,
jf. § 7, og inddrages i den mindreåriges stillingtagen.

Jeg tolker den derhen, at forældrene _skal_ informeres i det øjeblik at der
er tale om en behandling. Er det for enkelt ?

Tobias

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 14-10-02 01:31

"tobias" skrev i news:%Ndq9.101544$Qk5.4454366@news010.worldonline.dk...

> [...]
>
> Jeg tolker den derhen, at forældrene _skal_ informeres i det øjeblik at der
> er tale om en behandling. Er det for enkelt ?

Nej - så enkelt er det - juridisk set.
I praksis vil man næppe involvere forældre før man indleder behandlingen
af en hudafskrabning og fornyelse af tetanus (stivkrampevaccination).

Detimod vil en behandling af anoreksi altid involvere forældrene, ikke bare
for at overholde loven, men fordi det er væsentligt for behandlingens udfald,
at omgivelserne også deltager.

Se: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/anoreksi.htm og
ROS - Rådgivning om spiseforstyrrelser: http://www.anoreksi-bulimi.dk/

Keld Lergren Nielsen
"Du må selv være den forandring du ønsker at se i verden."
Mahatma Gandhi.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-02 07:57

Keld Lergren Nielsen skrev:

>Detimod vil en behandling af anoreksi altid involvere forældrene

Det indledende spørgsmål omtaler ikke behandling. Hvis en ung kun
vil snakke med lægen, så har han vel tavshedspligt?

--
Bertel

Fra : Tony

Dato : 14-10-02 22:55

> Det indledende spørgsmål omtaler ikke behandling. Hvis en ung kun
> vil snakke med lægen, så har han vel tavshedspligt?

Måske lidt udenfor det oprindelige spørgsmål, men husk underretningspligten
der er beskrevet i serviceloven.

Servicelovens §35:
"Socialministeren kan fastsætte regler, hvorefter personer, der udøver
offentlig tjeneste eller hverv, skal underrette kommunen, hvis de under
udøvelsen af tjenesten får kendskab til forhold, der giver formodning om, at
et barn eller en ung under 18år har behov for særlig støtte."

og §36 for alle mennesker

Servicelovens §36:
"Den der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra
forældrene eller anden opdrageres side udsættes for vanrøgt eller
nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed
eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen."

Tony

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 18-10-02 00:04

"Bertel Lund Hansen" skrev i news:3kqkqukt203kb39lfj5keiqe31k52q8r2p@news.telia.dk

> Det indledende spørgsmål omtaler ikke behandling. Hvis en ung kun
> vil snakke med lægen, så har han vel tavshedspligt?

Snakke? Om hvad? Hvis samtalen handler om en ungs helbred,
f.eks. anoreksi, vil samtalen utvivlsomt have karater af behandling
og må følgelig udløse en henvendelse til forældrene.

Keld Lergren Nielsen
"Den som anser sig for færdiguddannet -
- han er mere færdig end dannet"
Poul Jørgensen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-02 06:21

Keld Lergren Nielsen skrev:

>Snakke? Om hvad?

Om noget der optager ham/hende.

>Hvis samtalen handler om en ungs helbred, f.eks. anoreksi, vil samtalen
>utvivlsomt have karater af behandling

Det finder jeg da slet ikke utvivlsomt. Der er masser af samtaler
der ikke kan kaldes behandling.

--
Bertel

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 20-10-02 04:19

"Bertel Lund Hansen" skrev i news:9g6vqusj89ahg0sfdke48304tafdlkhs0h@news.telia.dk

[Klip]

> Om noget der optager ham/hende.

Tænker du på at vores ungersend(inde) skal hente oplysninger til
en skoleopgave?

> Det finder jeg da slet ikke utvivlsomt. Der er masser af samtaler
> der ikke kan kaldes behandling.

Det afhænger af hvordan behandling defineres. Hvis betingelsen er
at lægen honoreres, vil ethvert besøg, hvor man har haft sygesikrings-
beviset oppe af lommen, være behandling.
Er udgangspunktet lægeløftet (som læger har man lovet at lindre, trøste
og stundom helbrede), vil selv et par trøstende ord i forbindelse med
kanariefuglens alt for tidlige bortgang, kunne kaldes behandling.

Begge definitioner levner kun samtaler hvor lægen ikke er at opfatte
som læge og vor unge ven ikke er patient, hvilket sætter både straffe-
lovens §§ 152 - 152 f. og Lov om patienters retsstilling ud af spillet.

Keld Lergren Nielsen
"Alkohol har aldrig helbredt et menneske for forkølelse -
- men det har lægerne på den anden side heller aldrig"
Winston Churchil.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 08:51

Keld Lergren Nielsen skrev:

>Tænker du på at vores ungersend(inde) skal hente oplysninger til
>en skoleopgave?

Nej, jeg tænker på at der måske kunne være én der gik med et
eller andet problem og måske syntes at lægen var god at snakke
med om det. Det kunne f.eks. være at vedkommende havde haft
samleje og nu var nervøs for at være blevet smittet med aids -
altså ikke et spørgsmål om at blive testet eller behandlet, men
mere et spørgsmål om psykologien omkring det. Eller en ung pige
der er blevet gravid, vil måske gerne diskutere det med en
neutral voksen inden hun lader bomben springe hjemme.

>Det afhænger af hvordan behandling defineres. Hvis betingelsen er
>at lægen honoreres, vil ethvert besøg, hvor man har haft sygesikrings-
>beviset oppe af lommen, være behandling.

Vil det sige at ingen umyndige børn kan snakke med deres læge om
noget som helst uden at forældrene orienteres?

--
Bertel

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 22-10-02 00:58

"Bertel Lund Hansen" skrev i news:hpn4rugujqrn22lsnde3reeok3f7o70t8t@news.telia.dk

> [...]
> neutral voksen inden hun lader bomben springe hjemme.

Sundhedsstyrelsens "Vejledning om sundhedspersoners tavshedspligt
- dialog og samarbejde med patienters pårørende" siger noget om det:
> [...]
| årige kan dog selv give samtykke til behandling.
|
| Tavshedspligt over for forældrene kan imidlertid være nødvendig, hvis
| der er afgørende hensyn til barnet og dets forhold til forældrene fx i
| tilfælde af lægelig behandling af barnet eller den unge i relation til
| sexuallivet, eller hvis en videregivelse kan give anledning til alvorlige
| konflikter. Oplysning om, at barnet eller den unge er i live eller
| opholdsstedet skal altid videregives til forældrene.

> Vil det sige at ingen umyndige børn kan snakke med deres læge om
> noget som helst uden at forældrene orienteres?

Jo i praksis og ifølge ovenviste vejledning kan de sagtens, men jeg
har dog ikke kunnet finde noget lovgivningsmæssigt grundlag for
indholdet af sidste afsnit.

Keld Lergren Nielsen
"Hvis folk er glade, er det deres egen skyld -
- der er ellers nok at være ked af." Storm P