TDC stiller ulovlige krav til deres kunder
Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 11-10-02 22:11

Under overskriften "TDC stiller ulovlige krav til deres kunder"
citerer Tv2Finans Børsen for følgende:
|ifølge forbrugerstyrelsen er det ikke tilladt at kræve af kunderne,
|at de skal købe et produkt i forbindelse med salg af et andet af
|selskabets produkter.
http://finans.tv2.dk/nyheder/index.php?artikel=1024&nref=teasershort

Er der nogen der kan henvise mig til den lov (og evt. paragraffer)
hvor dette er bestemt?

Som det er refereret her, synes jeg da at det ulovliggør alt hvad der
hedder "tillægsprodukter" eller "bundlede produkter".
Kan det være rigtigt, eller hvad har jeg misforstået?

Artiklen handler specifikt om TDC Internets produkt Netexpress ADSL.
Dette produkt har åbenbart tidligere krævet at man også har
telefonabonnement hos TDC Teledanmark.

TDC Teledanmark har dog også produktet "Teledanmark Bredbånd|ADSL",
der inkluderer både telefoni og ADSL og markedsføres som "En samlet
løsning - Fastnet og internet i ét".
Er dette produkt så også ulovligt?

TDC Oncable har et produkt der hedder Webspeed. På
http://www.oncable.dk/?UniversID=69 står der at det kan man kun få,
hvis man i forvejen har "Grund-, Mellem- eller FuldPakken".
Er det så også ulovligt?

Kan det være rigtigt, eller hvad har jeg misforstået?
Hvilke af disse ting er lovlige og hvilke er ikke?

/Jarlskov

Fra : Søren Blom

Dato : 11-10-02 22:28

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev >
> TDC Teledanmark har dog også produktet "Teledanmark Bredbånd|ADSL",
> der inkluderer både telefoni og ADSL og markedsføres som "En samlet
> løsning - Fastnet og internet i ét".
> Er dette produkt så også ulovligt?

Hvorfor ikke det er jo bare et produkt, hvor en kunde bliver tilbudt at
samle to produkter til et?

> TDC Oncable har et produkt der hedder Webspeed. På
> http://www.oncable.dk/?UniversID=69 står der at det kan man kun få,
> hvis man i forvejen har "Grund-, Mellem- eller FuldPakken".
> Er det så også ulovligt?

Hvad skulle der være ulovligt i at skrive det sådan. Der skal jo være visse
forudsætninger opfyldt for at kunne levere en vare. Ellers vil det jo svare
til at få leveret kabel-tv af TDC men vil have Stofanet til Internet.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Lars

Dato : 12-10-02 08:26

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> [...]

svare
> til at få leveret kabel-tv af TDC men vil have Stofanet til Internet.

Jeg er faktisk ikke enig. Man kan sagtens have et kabel fra OnCable der er
ført ind i huset uden at man nødvendigvis abonnerer på deres kabel TV.
Kablet kan fx. være installeret af en tidligere ejer af ens hus, mens man
har valgt at opsætte en antenne i stedet for at få Kabel TV.

/Lars

Fra : Herold

Dato : 12-10-02 10:10

> [...]
svare
> til at få leveret kabel-tv af TDC men vil have Stofanet til Internet.

Jeg mener det har været oppe og vende i medierne før, og der var
begrundelsen at det er en teknisk begrænsning. Du kan vist ikke få
Netexpress installeret, uden at der i forvejen er en telefonlinie at knytte
den til.