Maksimering af vindue ??
Fra : The Evil Twin

Dato : 11-10-02 19:48

Min kone ville ha en I book, så det har hun fået..
Men som windows bruger er det noget af en omvæltning.
Til det bedre heldigvis .
Nå men vores første problem er hvordan man maksimerer et vindue f.eks i
works ?? Så det fylder hele skermen.
Kører OS X.
Hvordan sletter man et dukument ??(ingen højreklik) hæ hæ..
ved godt det er naturligt for jer mac experter..
men please help..
Torben

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-10-02 20:29

The Evil Twin <noone@nowhere.no> wrote:

> [...]
> Til det bedre heldigvis .
> Nå men vores første problem er hvordan man maksimerer et vindue f.eks i

Maksimering af vinduer som man typisk gør på i windows er ikke normal
Mac opførsel. Den grønne knap øverst til venstre i dit dokument vindue
vil maksimere vinduet til en "fornuftig" størrelse. Dvs vindue vil ikke
blive højere eller bredere end nødvendigt i forhold til indholdet.

Grunden til dette hænger nok sammen med træk og slip som bliver brugt i
større grad på Mac en i windows. Hvis du f.eks har en Finder mappe i
baggrunden med billeder og gerne vil have et billede ind i dit dokument
trækker du det bare over. Hvis programmerne fyldte hele skærmen ville
dette være besværliggjort.

Jeg kender dog Macbrugere som konsekvent gør deres vinduer så store som
muligt, med en masse hvidt indhold i højre side til følge. Det irriterer
mig grænseløst at se på, men hver sin løst.

> Kører OS X.
> Hvordan sletter man et dukument ??(ingen højreklik) hæ hæ..

I Finder smider du dokument i skraldespanden eller ctrl-klikker på
dokumentet og vælger "Flyt til papirkurv". Det er iøvrigt også meget
nemmere når dit worksvindue ikke fylder hele skærmen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 11-10-02 20:43

> [...]

> Til det bedre heldigvis .
> Nå men vores første problem er hvordan man maksimerer et vindue f.eks i

Du skal nok lede under menupunktet view eller window efter en full
screen funktion.

> Hvordan sletter man et dukument ??(ingen højreklik) hæ hæ..
> ved godt det er naturligt for jer mac experter..
> men please help..

Enten trækker du dokumentet til papirkurven eller benytter
tastaturkomandoen 'æble+slet'. "Højreklik fungere faktisk ganske fint på
Mac og kan også bruges til sletning. For at få konteksmenuen frem holdes
'alt' knappen (Populært kaldet for skiftespor) nede inden du trykker med
musen. Man kan alternativt købe én to (eller flere) knaps usb mus og
slutte til. Papirkurven kan også tømmes med en tastaturkommando -
'æble+shift+slet' derefter et lille slag på enter og papirkurven er
tømt.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 21:13

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Du skal nok lede under menupunktet view eller window efter en full
> screen funktion.

Det er rigtigt. Selv om Michael Tysk-Andersen og jeg skriver, at man
ikke kan maksimere et vindue, så er der enkelte programmer, der har en
fuldskærmsfunktion.

> Højreklik fungere faktisk ganske fint på Mac og kan også bruges til
> sletning. For at få konteksmenuen frem holdes 'alt' knappen (Populært
> kaldet for skiftespor) nede inden du trykker med musen.

Det er vist en tanketorsk. Det er ctrl, der skal holdes nede, mens man
klikker, for at få den kontekstuelle menu frem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 11-10-02 21:33

> Det er vist en tanketorsk. Det er ctrl, der skal holdes nede, mens man
> klikker, for at få den kontekstuelle menu frem.

Nå ja... Det var en tanketorsk, faktisk bruger jeg den ikke mere efter
jeg har fået en trackball... Tak for rettelsen

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 20:43

> [...]

> Til det bedre heldigvis .
> Nå men vores første problem er hvordan man maksimerer et vindue f.eks i

Det er et meget almindeligt spørgsmål fra Windowsbrugere. Svaret er, at
det kan man ikke, og det skal man ikke. Det er bare en vane, man har fra
Windows. Jeg ved godt, det kan være svært at komme af med gamle vaner,
men prøv. Hvorfor skal Works maksimeres? Der kommer jo bare et gråt felt
udenom dokumentet. Er vinduet ikke maksimeret, ser man bare skrivebordet
udenom. Der kan man selv bestemme farven. Bliver man forvirret af
vinduer fra de andre åbne programmer, kan man bare vælge at skjule dem
med et enkelt museklik. Skjuler man dem ikke, kan man lynhurtigt skifte
til et af disse programmer ved at klikke på den synlige del af et
vindue.
En ulempe ved at maksimere vinduer er, at blandt andet visse
e-mailprogrammer og hjemmesider laver linielængden, så den passer til
vinduet. Det er ikke hensigtsmæssigt at læse linier på mere end 74-80
tegn, tror jeg, det er. Jeg ser mange på mit arbejde læse Lotus Notes
med maksimeret vinduet. Det har nogle alt for lange linier at læse. Jeg
ser også mange se hjemmesider, der er lavet smalle, i maksimerede
vinduer. Så er der et bredt hvidt felt ude i siden, og det ser da ikke
pænt ud.

> Hvordan sletter man et dukument ??(ingen højreklik) hæ hæ..
> ved godt det er naturligt for jer mac experter..

Det kan man normalt ikke gøre fra programmerne. Man gør det i Finder ved
at åbne et vindue med dokumentet og så trække det ned i papirkurven
eller ctrl-klikke på dokumentet og vælge "Flyt til Papirkurv".
--
Henrik Münster
Esbjerg