Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slørede billeder
Fra : BOM

Dato : 11-10-02 16:03

Hejsa

Det lyder måske som et dumt spørgsmål - men hvordan skal man helst holde et
kamera for at undgå at det bliver sløret pga rystelser?

BOM

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 11-10-02 16:12

On Fri, 11 Oct 2002 17:03:02 +0200
"BOM" <Aint@Got.Any> wrote:

> Hejsa
>
> Det lyder måske som et dumt spørgsmål - men hvordan skal man helst
> holde et kamera for at undgå at det bliver sløret pga rystelser?

Ahm......man skal helst holde det stille :)

Seriøst, hvilket kamera taler vi om? Der er forskel på hvordan man
holder et Leica M, et Mamiya mellemformat og et Linhoff Technika :)

Fra : BOM

Dato : 11-10-02 16:16

"Thomas Heide Clausen" <T.Clausen@computer.org> skrev i en meddelelse

> Ahm......man skal helst holde det stille :)

Ja ok

> Seriøst, hvilket kamera taler vi om? Der er forskel på hvordan man
> holder et Leica M, et Mamiya mellemformat og et Linhoff Technika :)

Det er et Medion 4.1 Mpixel.. Det er lidt lang tid om at tage billedet, og
inden det er færdigt har jeg tit både nået at svaje i vinden og ryste på en
hånd eller noget.. Der må være en ideel "skydestilling" lissom med et gevær?

BOM

Fra : Arne

Dato : 11-10-02 17:50

yes et af digital kameraets største problemer og for den sag alle kameraer
med autofocus

Når man trykker på knappen sker følgende:

1. Kameraet måler lys osv og bestemmer om den skal tænde blitz
2. Kameraet stiller skarpt (måske det kommer før 1)
3. Kameraet låser CCD chippen.
4. Kameraet læser alle billed punkterne på CCD'en
5. Kameraet beregner hvordan billedet skal "opfattes" og præcis her skiller
de dyre kameraer sig fra de billige
6. Kameraet lagrer billedet på Flash hukommelsen

Den tid kameraet bruger på at tage billedet er 1+2+3

Man kan på mange kameraer trykke udløseren halvt ned og dermed lave 1+2
inden man tager billedet og dermed spare en
masse tid.

De værste kameraer er 1 sekund eller mere om at tage billede - de bedste kan
man "næsten" ikke mærke.

Men det bliver aldrig som et manuelt spejltrefleks med en super lukker

Eivind

Canon S40

Fra : KASO

Dato : 14-10-02 12:14

"Arne" skrev d. 11-10-02 17:50 dette indlæg :
> [...]
bedste kan
> man "næsten" ikke mærke.
>
> Men det bliver aldrig som et manuelt spejltrefleks med en super lukker

Tænk over hvordan du trykker på udløseren! Mange trykker hårdt og
hurtigt - og flytter dermed kameraet en smule med deraf følgende
rystelser. Tryk blødt og "glidende". Har du mulighed for det, kan du
trykke halvt ned - og dermed prefokusere - før du endelig tager
billedet. Dermed eliminerer du også 2 - men det virker kun, når motivet
ikke er bevægeligt.

http://www.kandu.dk/

Fra : ole thofte

Dato : 11-10-02 16:16

"BOM" <Aint@Got.Any> skrev
> Hejsa
>
> Det lyder måske som et dumt spørgsmål - men hvordan skal man helst holde
et
> kamera for at undgå at det bliver sløret pga rystelser?

Godt du spurgte: jeg har en lille opfindelse af et nyt stativ til gratis
afbenyttelse. Du bruger din krop som stativ på en nogenlunde stabil måde ved
at placere kameraet oven på hovedet klar til at skyde. Det kræver lidt
træning at få en lige horisont, men det kommer med øvelsen! Evt går du ned i
knæ, hvis motivet kræver det. Undrende blikke fra tilskuere viser bare, hvor
lidt indsigt disse har i fotografers opfindsomhed. God fornøjelse!
vh ole thofte

Fra : BOM

Dato : 11-10-02 16:26

"ole thofte" <ole.thofte@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Du bruger din krop som stativ på en nogenlunde stabil måde ved
> at placere kameraet oven på hovedet klar til at skyde.

Ooorgh det falder af når jeg skal ta billederne på højkant.. Ka du ikk lige
opfinde en stativdimmer til det oss?

BOM

Fra : ole thofte

Dato : 11-10-02 16:30

"BOM" <Aint@Got.Any> skrev i en meddelelse

> "ole thofte" <ole.thofte@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ooorgh det falder af når jeg skal ta billederne på højkant.. Ka du ikk
lige
> opfinde en stativdimmer til det oss?

Nemt: en hagerem!

Ole thofte

Fra : 2rb1

Dato : 11-10-02 16:36

*LOL*

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-10-02 18:14

On Fri, 11 Oct 2002 17:16:01 +0200, ole thofte wrote:

> [...]

>afbenyttelse. Du bruger din krop som stativ på en nogenlunde stabil måde ved
>at placere kameraet oven på hovedet klar til at skyde.

Jeg er 183 cm høj, så metoden duer ikke hvis jeg vil lave
undervandsoptagelser på halvanden meter vand ;-(

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne Stenfeldt

Dato : 11-10-02 16:42

Hejsa

Jeg har samme apparat og havde osse nogle slørede billeder.
Desuden havde mine udendørs-billeder pastel-farver og lodrette striber.

Jeg har indleveret det i håb om at fejlen bliver rettet.

Bjarne

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-10-02 18:31

BOM wrote in <ao6p6h$n68$1@dknews.tiscali.dk>:
> Det lyder måske som et dumt spørgsmål - men hvordan skal man helst holde
> et kamera for at undgå at det bliver sløret pga rystelser?

Lige et par tips fra en amatør, der næsten ikke ved hvad han snakker om.

Sørg for at stå på en måde, der ikke er anstrengende. Læs dig evt. op at
noget.

Hold i kameraet med begge hænder.

Hvis du kan komme til det, så støt albuerne på noget, fx. et lavt stakit.

Du kan også sætte det ene knæ på jorden/gulvet, med det andet knæ "under
hagen", så kan du støtte selve kameraet på knæet.
Men sørg for at sidde stabilt, ellers ryster dit knæ bare lige så meget som
din hånd ellers ville gøre.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Amund Johansen

Dato : 12-10-02 09:22

"BOM" <Aint@Got.Any> wrote in news:ao6p6h$n68$1@dknews.tiscali.dk:

> Hejsa
>
> Det lyder måske som et dumt spørgsmål - men hvordan skal man helst
> holde et kamera for at undgå at det bliver sløret pga rystelser?

   Du skal ikke holde det. Du skal bruke et stativ !

(Lukkertider raskere enn 1/60-dels sekund kan du trygt holde for hånd.
Lengre lukkertider kan bli problematisk uten øvelse.)

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/