Heaven
Fra : Mikkel Winther

Dato : 11-10-02 14:28

Hvor er det dog ærgerligt at et mesterværk som Heaven er i en så smal
distribution i Danmark. Man skulle da tro der var et større publikum til en
så god film. Jeg håber i det mindste den bliver vel modtaget når den kommer
på DVD.

m.
(Hvem vidste at Cate Blanchet kunne tale italiensk!)
--
"I know I've made some very poor decisions recently, but I can give you my
complete assurance that my work will be back to normal."

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-10-02 22:19

On Fri, 11 Oct 2002 15:28:21 +0200, "Mikkel Winther"
<mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> wrote:

> [...]
>på DVD.
>
>m.
>(Hvem vidste at Cate Blanchet kunne tale italiensk!)

Den har nu også fået dårlige anmeldelser rundt omkring. Jeg må
indrømme jeg er skeptisk. Oplægget er jo sikkert fint, men pga. pange
har det været igennem mange hænder undervejs.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Mikkel Winther

Dato : 12-10-02 13:26

In <news:mvfequ81s7f0t0iq0n10pe7ktkfft0icff@4ax.com>, Morten Bowman
Hansen wrote:

> Den har nu også fået dårlige anmeldelser rundt omkring. Jeg må
> indrømme jeg er skeptisk. Oplægget er jo sikkert fint, men pga. pange
> har det været igennem mange hænder undervejs.

Så vidt jeg forstår har du valgt ikke at se filmen fordi du har læst nogle
dårlige anmeldelser? Nå ja, kan jeg bare sige, men jeg vil altså anbefale
den til alle med interesse i og forstand på film. Den virker slet ikke så
rodet som man kunne have frygtet IMO.

Jeg har for øvrigt ikke set nogle anmeldelser af den overhovedet (har ikke
fulgt så meget med i dagspressen på det sidste). Kan du give mig nogle
eksempler på kritikpunkter?

m.
--
- "My father is no different than any powerful man, any man with power,
like a president or senator."

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 12-10-02 14:01

On Sat, 12 Oct 2002 14:26:25 +0200, "Mikkel Winther"
> [...]

>den til alle med interesse i og forstand på film. Den virker slet ikke så

Hvor skriver jeg det henne? Jeg pointerer blot at nogle mener det har
mangler, især ift. oplægget. Nej jeg regner da med at se den

>Jeg har for øvrigt ikke set nogle anmeldelser af den overhovedet (har ikke
>fulgt så meget med i dagspressen på det sidste). Kan du give mig nogle
>eksempler på kritikpunkter?

Aarrh måske ikke dårlige men middelmådige. Det går på det lidt
fortænkte og at historien er lidt tynd undervejs. men Tykwers
fingeraftryk bliver generelt rost. Læs her:
http://film.tiscali.dk/filmanmeldelser.php?movID=1680

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-10-02 22:21

"Mikkel Winther" <mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> skrev:

> [...]
>så god film. Jeg håber i det mindste den bliver vel modtaget når den kommer

Jeg må tilslutte mig din begejstring. Det er en fantastisk film, ikke
bare på grund af Cate Blanchetts formidable præstation, men også på
grund af billedsiden, som er utrolig flot. Dog er jeg utilfreds med
slutningen, men sådan er det jo tit i *character driven stories*.

Cate Blanchett er Gud(inde)!
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Brian Petersen

Dato : 11-10-02 22:54

"Niels Søndergaard" wrote:

> Dog er jeg utilfreds med slutningen, men sådan er det jo tit i *character
driven stories*.

Det lyder spændende. Uddyb gerne...

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-10-02 19:01

"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> skrev:

>driven stories*.
>
>Det lyder spændende. Uddyb gerne...

Om det er historien eller personskildringen, der er det vigtigste, er
en gammel diskussion. Jeg mener, historien er det vigtigste, og at
personerne må indrette sig efter den, men mange, især europæiske,
filmskabere fordyber sig i personerne og glemmer historien. Til
gengæld har amerikanerne det med at hellige sig historien og glemme at
udvikle personerne. Den bedste løsning er nok et sted midt imellem: En
god historie med interessante personer. "Heaven" er typisk europæisk:
Instruktøren lægger ud med en konflikt, der tvinger en masse følelser
frem i de meget interessante hovedpersoner, men historien er ikke god,
for slutningen fungerer ikke. Det hele fiser ud i ingenting. Det gør
dog ikke så meget, når Cate Blanchett giver en superpræstation i
smukt, smukt fotograferede omgivelser.

Fra : Brian Petersen

Dato : 19-10-02 20:37

Niels Søndergaard skrev:

[...]

--> Jeg forstår godt hvad du mener, når du skelner mellem historie og
personskildring, men er tilbøjelig til at mene at de to ting kommer ud på ét
(i hvert fald når man skriver selv). En historie vil åbne mulighed for nogle
valg, hovedkarakteren er nødt til at træffe. Det er først i og med at
personerne vælger, at deres karakter viser sig for publikum -- hvis
manuskriptet blev ændret så karakteren traf et andet valg (fx fortalte
sandheden i stedet for at lyve), ville resultatet også være en anden
karakter, osv. Plot er karakter, karakter er plot som den gode Robert McKee
skriver i sin manuskriptbog Story...

Udover det må jeg da vist hellere se at få set Heaven, så jeg kan tillade
mig at have en mening om den... Tak for sparket!

Fra : Mikkel Winther

Dato : 19-10-02 23:31

In <news:ij63rusg4ljskuns4lgl2taigdtm0clob0@4ax.com>, Niels Søndergaard
wrote:

> [...]
> for slutningen fungerer ikke. Det hele fiser ud i ingenting. Det gør
> dog ikke så meget, når Cate Blanchett giver en superpræstation i

En interessant betragtning, men jeg er nu ikke enig i at slutningen ikke
fungerer. På mig virkede den endda meget stærkt.

m.
--
"I couldn't believe that she knew my name. Some of my best friends didn't
know my name."

Fra : Mikkel Winther

Dato : 12-10-02 13:21

In <news:csfequ49f62mu69ganhoo7p5b65b5tnj3o@4ax.com>, Niels Søndergaard
wrote:

> [...]
> grund af billedsiden, som er utrolig flot. Dog er jeg utilfreds med
> slutningen, men sådan er det jo tit i *character driven stories*.

[STORE SPOILERS!]

Jeg synes slutningen var utroligt fin. Publikum i den biograf hvor jeg var
smågrinede da reallyden forsvandt og de to hovedpersoner hoppede ind i
helikopteren, men de blev stille igen da den blev ved med at stige til vejrs
og på den måde bragte spørgsmålet som filmen begyndte med tilbage i
hukommelsen; "hvor højt op kan man flyve før man falder ned?"

Jeg kan godt lide film som stiller flere spørgsmål end de besvarer.

> Cate Blanchett er Gud(inde)!

Der må jeg give dig ret.

m.
--
"You're speechless, I see! A fine quality in a wife!"
from "Aladdin", 1992