Fonte på tværs på flere måder
Fra : Storm

Dato : 11-10-02 11:54

Hvorfor optræder størrelsen af fonte så forskellig i previewet på Mac og
pc?
Det er der da vist ikke sket ændringer med på OSX - vel?

Skulle OSX fonte og pc fonte uden videre kunne udveksles på tværs?

Vi har haft et problem med fra Mac'er at læse databaser skabt i Lotus
Notes på pc. Det fik jeg tip om kunne løses ved at tilføje en +variabel
i preference-filen på default font size. Det fungerer perfekt.
Men hvorfor hulen skal det være så svært.

Det er ikke selve kodningen af pc fonte og Mac fonte jeg mener.
Men det er måske alligevel årsagen. Er det bare nogle forskellige valg
der er truffet på de forskellige platforme, som nednfor beskrevet, og
det er der ikke noget at gøre ved?

__"
open Word on a Win system - notice the default size is 10pt; do the same
on a Mac, and see the default size is 12pt - yet notice they appear as
the same size on the screen. But when you open doc's created on one
platform on the other, the type is either huge or minuscule,
respectively.

This is a problem that's plagued application developers to web designers
for the longest.

The Mac has its roots in typography, and set its font sizes to the
typesetting standard of 72pts per inch. Microsoft departed from this,
and set their display font sizes based on the dot pitch of the monitor,
or 96 pixels per inch. On the same monitor, at the same resolution, the
same numerical point size does not display the same size across
platforms. Sorry, it just doesn't. There will be a 1/4 to 1/3 difference
in the sizes.
__"

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-10-02 12:09

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hvorfor optræder størrelsen af fonte så forskellig i previewet på Mac og
> pc?

Forklaringen har du selv angivet:

--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 11-10-02 14:25

> Forklaringen har du selv angivet:

- Og det må man bare acceptere? - Sådan er det og sådan bliver det ved
med at være - også selv om vi kører på Unix-grund?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 11-10-02 14:34

In <1fjwarv.19s1o8p1vkjk1mN%Ninzen@ofir.dk> Storm wrote:

> - Og det må man bare acceptere? - Sådan er det og sådan bliver det ved
> med at være - også selv om vi kører på Unix-grund?

Ja, for ellers skulle alle lave deres programmer om og det vil Apple nok
ikke tvinge dem til

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 11-10-02 14:59

=?ISO-8859-15?Q?Ren=E9 Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, for ellers skulle alle lave deres programmer om og det vil Apple nok
> ikke tvinge dem til

Hvis det bare kunne løses ved at de smed en variabel på default font
sizen, var det vel ikke så galt.
(Jeg aner ikke hvad jeg snakker om

Men hvad med udveksling af fonte fra OSX til pc - jeg har læst at det
sku' man ku' - men jeg kan ikke... hvad er hemmeligheden?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-10-02 15:55

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Men hvad med udveksling af fonte fra OSX til pc - jeg har læst at det
> sku' man ku' - men jeg kan ikke... hvad er hemmeligheden?

Skrifter har et anderledes arkivformat på mac end på pc. Du kan læse
lidt om det på nedenstående link:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25251&SaveKCWindowURL=ht
tp%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%
2FSaveKCToHomePage&searchMode=Expert&kbhost=kbase.info.apple.com&showBut
ton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|155478848

--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 13-10-02 16:58

> [...]
> 2FSaveKCToHomePage&searchMode=Expert&kbhost=kbase.info.apple.com&showBut
> ton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|155478848

Tak, den har jeg så læst, og måske ikke forstået. Ihvertfald blev jeg
lidt forvirret. Jeg synes OSX er fremhævet for at understøtte Open Type
fonte, men udover det er der altså opfundet et nyt mac fontformat
..dfont? - Som hovedsageligt/udelukkende bruges som systemskrifter?
Jeg har ihvertfald kunnet konstatere at man ikke skal fjerne dem fra
System/Libraries/Font - så ville mine classic app ikke starte

TrueType fonts (with the extension .ttf)
TrueType collections (with the extension .ttc)
OpenType fonts (with the extension .otf)

skulle så være fonte der kan bruges på pc såvel som på OSX?
- men næppe stå distancen på trykkeriets rip?

Jeg har forgæves forsøgt at få dem over på min pc, for at teste om de
umiddelbart ville kunne anvendes her. Det kræver måske også at man kører
Windows XP?

Under alle omstændigheder vil de fleste fonte jo nok en rum tid endnu
være de traditionelle mac og pc fonte. Eller mon der findes convertere
til opentype? Så man konvertere en eksisterende traditionel mac
postscriptfont til at blive en opentype font?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-10-02 18:20

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har ihvertfald kunnet konstatere at man ikke skal fjerne dem fra
> System/Libraries/Font - så ville mine classic app ikke starte

En dfont er en mac skrifttype hvor resourcedelen er lagt over i
datadelen. Hvorfor har du behov for at slette skrifterne i
system/library/fonts?

> [...]
>
> Jeg har forgæves forsøgt at få dem over på min pc, for at teste om de
> umiddelbart ville kunne anvendes her. Det kræver måske også at man kører

At en mac kan bruge pc skrifter betyder nødvendigvis ikke at pc kan
bruge mac skrifter!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 13-10-02 19:13

> En dfont er en mac skrifttype hvor resourcedelen er lagt over i
> datadelen. Hvorfor har du behov for at slette skrifterne i
> system/library/fonts?

Det _troede_ jeg at jeg havde, men fandt hurtigt ud af at jeg nok skal
holde nallerne fra systemfontene, så alle er tilbage i folden

Mit problem var at jeg ville teste Suitcase til at styre fonte under
OSX. Og det var sådan set fint. Problemet var bare at den konfliktede
for skrifter som fantes både som .dfont og som mine postscriptskrifter
(f.eks. Times, Arial, Helvetica og sådan en bunke). Så jeg _kun_ kunne
vælge .dfontene. Løsningen fandtes i Suitcase preference indstillinger:
Allow Suitcase to override System fonts. Det løste det.
Dog funger Suitcase dårligt med Classic programmer (Quark) - her vises
de ikke i font-familie mapper, men i een rodet mappe. Det gælder også
hvis jeg hiver fonte ind i nogle af OSX libraries/font. Kun med
Classic-ATM kan jeg styre det i font-familie mapper for Classic (Quark)
vedkommende.

> At en mac kan bruge pc skrifter betyder nødvendigvis ikke at pc kan
> bruge mac skrifter!

ØV. OS X's .ttf ser ellers rigtige ud på pc'en, men melder: "Ikke
gyldigt skriftformat" - Jo færre problemer der er med "crossplatforms
samarbejdet" - jo sikrere sidder Mac i sadlen på min arbejdsplads. Så
jeg prøver ihærdigt at finde løsninger på de gængse irritationsmomenter,
som måske kunne være løst i OSX

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 12-10-02 08:40

Storm skrev:

> Hvis det bare kunne løses ved at de smed en variabel på default font
> sizen, var det vel ikke så galt.

Det ville så kræve, at alle programmer rettede sig efter denne variabel.

Men det ville absolut - efter min mening - være oplagt, at systemet
holdt styr på dpi for hver "output-enhed" i stedet for bare at gætte på,
at den har en bestemt størrelse, således som det sker i både Windows og
Mac OS (og de gætter så altså forskelligt, 72/96).

På den måde kunne man lave noget på 1 cm og få det til at fylde - tada -
1 cm, hvilket ikke er så let nu.

I Internet Explorer kan man jo i øvrigt sætte dpi'en til 96 eller en
hvilken som helst anden størrelse, så netop i dette program kan man
altså sætte dpi til den faktiske størrelse. Men det er selvfølgelig en
nødløsning: Det er en oplagt opgave for systemet, ikke for hvert enkelt
program.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Storm

Dato : 13-10-02 16:58

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> altså sætte dpi til den faktiske størrelse. Men det er selvfølgelig en
> nødløsning: Det er en oplagt opgave for systemet, ikke for hvert enkelt

Og det fortsætter de altså med. OSX eller ej - og det er har intet med
de forskellige formater at gøre, men er bare en beslutning/tradition?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-10-02 18:13

Storm skrev:

> Og det fortsætter de altså med. OSX eller ej

Ja, åbenbart.

> - og det er har intet med de forskellige formater at gøre,

Nej.

> men er bare en beslutning/tradition?

Ja.

--