Nierengurt?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 19:23

Hej,

Jeg sidder lige og kigger Louis-kataloget igennem og ser nogle
"Nierengurts". Er de beregnet til at beskytte ryggen, eller er det kun for
varmens skyld?
Jeg har nemlig kun et rygskjold indbygget i min jakke (Dainese), der går til
lidt under midten af ryggen...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-10-02 19:40

> Jeg sidder lige og kigger Louis-kataloget igennem og ser nogle
> "Nierengurts". Er de beregnet til at beskytte ryggen, eller er det kun for
> varmens skyld?

Nyrebælter er både for at varme lidt, men også for at holde sammen på
indvoldene når der køres.
Problemet er vist specielt grelt på rystende cykler, 1-cylindrede og V2'ere,
ikke mindst gamle Harley'er. Der kan man få ret ondt i maven efter selv en
times kørsel pga. rystelserne.

Hvorfor det præcist hedder nyrebælte, er jeg faktisk ikke helt klar over,
men jeg kunne forestille mig at nyren kunne tage skade af alle de rystelser?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-10-02 20:34

> Hvorfor det præcist hedder nyrebælte, er jeg faktisk ikke helt klar over,
> men jeg kunne forestille mig at nyren kunne tage skade af alle de
rystelser?

Hehe - tag en tur i en kart, og ønsk dig et nyrebælte

Mvh
Steen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 11-10-02 15:38

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> lagde en arm i

> Hehe - tag en tur i en kart, og ønsk dig et nyrebælte

Jeg var ude og køre i gokart for en 6-7 år siden på en udendørsbane, hvor
man kom op på 100 km/t. Jeg var helt ødelagt flere dage efter. Nu har jeg
aldrig haft nogen harley-trang, men hvis det er det samme på en harley så
har jeg sgu dårligt lyst til en prøvetur...

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-10-02 19:57

"Rune D. Jørgensen" <Rune_dahl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> aldrig haft nogen harley-trang, men hvis det er det samme på en harley så
> har jeg sgu dårligt lyst til en prøvetur...

Det er det ikke.
De nyere HD'er har motor i vibrationsdæmpende ophæng, så der er kun
marginalt større vibrationer end på fx. en SV650... Men der er jo også
mennesker som synes SV650 vibrerer alt for meget.
På min '85 Sportster var der ingen vibrationsdæmpende ophæng, men
vibrationerne var ikke værre end på min Honda 600 off-roader. Ikke værre end
jeg sagtens kunne køre touring på den.
På de gamle stivstellede kan motor-vibrationerne heller ikke hidse mig op,
men bump og huller i vejen kan give nogle mærkbare stød som jeg finder...
mindre charmerende. Her kan et nyrebælte sikkert være på sin plads.

Rittig

Fra : Henning

Dato : 10-10-02 22:19

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse news:ao4hhb$buf$1@news.cybercity.dk...

> Hvorfor det præcist hedder nyrebælte, er jeg faktisk ikke helt klar over,

Pga nogle store blodårer der forsyner nyrer og lever har man et stort varmetab fra den del af ryggen. I gamle dage med dårligere isolerende tøj var et nyrebælte godt til at holde varmen med. Men det er vist ligesom bakkenbarter(sp?): Nogen synes stadig det er smart. :)

Læg nu mærke til smiley'en for "#¤#¤%&!

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-10-02 14:49

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse

> [...]
var et nyrebælte godt til at holde varmen med. Men det er vist ligesom
bakkenbarter(sp?): Nogen synes stadig det er smart. :)

Den uden næse?
Nåja, du har jo helt ret! Nutildags er nyrebælter typisk noget der er bygget
in i rygbeskyttere, for at sikre at de bliver hvor de skal, når man skal
bruge dem.

Rittig

Fra : Henning

Dato : 12-10-02 22:06

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3da6d78c$2$79648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Den uden næse?

Ja, elektroner koster strøm.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-10-02 22:35

> Ja, elektroner koster strøm.

LOL!

Rittig

Fra : Armand

Dato : 13-10-02 13:46

> [...]
>
> Problemet er vist specielt grelt på rystende cykler, 1-cylindrede og
> V2'ere, ikke mindst gamle Harley'er. Der kan man få ret ondt i maven

I grund nok mest med henblik på tidligere motorcykler med stift bagstel,
sammenholdt med tidens oftest forekommende hullede grusveje!!

--
Armand.