Bliver mine besøg på web-sider registreret
Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-02 19:23

Hej eksperter!

I går havde B.T. en stor artikel, 'Firmaer ved alt om dig', af Claus
Stolbjerg Hansen. Under mellemrubrikken 'Netsurfing registreres' står
der bl. a.:

<citat>
Det kan også registreres hvilke hjemmesider man har været inde på.
Hvis man nu har været inde på et site om rødvin og et andet om
religion, så har man allerede oplysninger, der kan kobles.
</citat>

Af hele sammenhængen fremgår det, at der menes oplysninger, diverse
firmaer kan samkøre i registre og bruge til markedsføring målrettet
mod den enkelte.

Er det rigtigt? Jeg ved godt, at en log hos min udbyder registerer min
færden. Men samler nogen den sammen? Kræver det ikke dommerkendelse,
hvis andre skal have adgang til disse oplysninger?

Indlægget er krydspostet til news:dk.edb.internet og
news:dk.edb.sikkerhed med FUT til news:dk.edb.sikkerhed

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 20:15

Peter Loumann skrev:

> [...]
>Hvis man nu har været inde på et site om rødvin og et andet om
>religion, så har man allerede oplysninger, der kan kobles.

Uha, det lyder fælt.

>Af hele sammenhængen fremgår det, at der menes oplysninger, diverse
>firmaer kan samkøre i registre og bruge til markedsføring målrettet
>mod den enkelte.

>Er det rigtigt?

Det er sådan set rigtigt at det er muligt. Det er også rigtigt at
det er ulovligt.

Det kan lade sig gøre ved at lade et program læse logfilerne. Så
får man bare fejl ved alle dem der skifter IP hver gang.

Det kan i teorien lade sig gøre ved at implementere en fusket
version af cookies der gemmer alle oplysninger om brugeren sammen
med en cookie. Samkøring kræver da at to firmaer udveksler
cookies så de kan knytte samme bruger sammen med samme cookie.

>Men samler nogen den sammen?

Lovlydige firmaer gør ikke. Og et lusket firma der er på banen
med tilbud om samarbejde, løber den risiko at de spørger et
lovlydigt firma som efterfølgende fortæller det vidt og bredt.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-02 05:40

In article <e3kbqu0g6clv08k21ph99be9ilr5sljtar@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> med en cookie. Samkøring kræver da at to firmaer udveksler
> cookies så de kan knytte samme bruger sammen med samme cookie.

Vrøvl. Du sørger bare for at der hentes et billede fra den samme
site uanset om du læser om rødvin eller nøgne damer. Så har denne
3diepart mulighed for at lave profiler på dine kunder som du
så kan få udleveret i anonymiseret form, hvorefter det er lovligt.

> Lovlydige firmaer gør ikke. Og et lusket firma der er på banen
> med tilbud om samarbejde, løber den risiko at de spørger et
> lovlydigt firma som efterfølgende fortæller det vidt og bredt.

Der er intet ulovligt i det.

Fra : Alex Holst

Dato : 10-10-02 20:17

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:
> Hej eksperter!

Dem er der ingen af her.

> [...]
> Hvis man nu har været inde på et site om rødvin og et andet om
> religion, så har man allerede oplysninger, der kan kobles.

Jeg faar lidt indtrykket af artiklen var en del FUD.

Normalt sker det ved, at begge sites tilbyder banner reklamer fra samme
firma, f.eks. doubleclick. Ved at lade din browser opbevare unikke
cookies kan de hvilke sites browseren har besoegt. Paa denne maade har
doubleclick saa mulighed for at tilpasse banner-ads som du ser til dine
interesser. Der er lovgivninger i mange lande der forhindrer at firmaer
sammenkoerer deres kunde registrer.

Jeg skal nok laese hele artiklen for at kunne kommentere intelligent saa
jeg tier blot stille.

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-02 20:52

Alex Holst <a@mongers.org> skrev:

>Jeg faar lidt indtrykket af artiklen var en del FUD.

? "FUD"?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-02 21:03

Den Thu, 10 Oct 2002 21:51:45 +0200 skrev Peter Loumann:

>? "FUD"?

Skræmmekampagne.

Fear, Uncertainty and Doubt.

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Alex Holst

Dato : 10-10-02 21:02

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:

> ? "FUD"?

Fear, uncertainty and doubt. Det saelger at skraemme.

http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/FUD.html

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-10-02 20:50

Peter Loumann wrote:

> Er det rigtigt? Jeg ved godt, at en log hos min udbyder
> registerer min færden. Men samler nogen den sammen? Kræver
> det ikke dommerkendelse, hvis andre skal have adgang til
> disse oplysninger?

En web-servers logfil siger rigtig meget om de enkelte brugers
adfærd på det enkelte site. Der er to måder hvorpå man kan
genkende en bruger, den ene er v.h.a. en cookie og den anden er
v.h.a. IP-adressen, men da de fleste kører med en dynamisk IP, og
da der ofte sidder flere forskellige brugere bag en fast IP, så
er den sidste metode ikke anvendlig til den type selection, som
dit spørgsmål går på.

Alle de store bannerannonceringsbureauer forsøger at placere en
cookie på din maskine, hvis du besøger et web-site, hvor de
eksponerer bannerreklamer, de kan på den måde genkende dig, og
f.eks. konkludere, at du surfer på mange forskellige sites, der
har en bestemt fællesnævner, det f.eks. være foto, og så begynder
de at sætte bannere der reklamerer for fotoprodukter, på alle de
sites som er tilknyttet det pågældne bureau, når du besøger
web-sites hvor de eksponerer bannere.

Metoden med cookies er primitiv, den kan ikke umiddelbart se hvem
du er og den kan slet ikke se at du hedder Peter Loumann, men
hvis du en dag selv afleverer dit navn og adresse på et site, det
kan f.eks. være ved køb af en bog, så kan vi jo ikke udelukke at
den pågældne on-line shop vidergiver de data til bannerbureauet.

Og det hjælper ikke noget at snakke om registertilsyn o.s.v., for
disse store bannerannonceringsbureauer arbejder internationalt,
og de har naturligvis adresser i de lande, hvor lovgivningen er
mest lempelig.

Det kan være temmelig besværligt at surfe hvis man afviser alle
cookies, det gør også at sites der kræver log-in ikke kan
genkende dig automatisk, så du får besværet med at udfylde
password hver gang, nogle af de gode web-browsere gir mulighed
for, at man selv kan beslutte hvilke sites man vil acceptere og
gemme cookies fra.

Personligt er jeg dog "græsk-katolsk" overfor cookies, jeg har
simpelthen gjort det, at jeg har låst den fil de bliver skrevet
til, så den ikke kan ændres, det vil sige at jeg modtager en
masse cookies, der bare ikke bliver gemt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : tømreren

Dato : 10-10-02 20:48

Jeps,,, og chefen vil gerne tale med dig imorgen..
Du kan få et lille prog. der sletter dine spor,,,jeg kan bare ikke lige
huske hvad det hedder,,tænker lige over det og vender tilbage

Tømreren

Fra : FreeMan

Dato : 10-10-02 21:45

"tømreren" <bilhifi@ofir.dk> wrote in message
> Jeps,,, og chefen vil gerne tale med dig imorgen..
> Du kan få et lille prog. der sletter dine spor,,,jeg kan bare ikke lige
> huske hvad det hedder,,tænker lige over det og vender tilbage

Kunne da også godt tænke mig at høre lidt om hvordan et sådant program
skulle virke. Lyder lidt som en kreativ marketingmedarbejder har været
igang....

/FreeMan

Fra : Alex Holst

Dato : 10-10-02 21:00

FreeMan <bkb18633a@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
>>
> Kunne da også godt tænke mig at høre lidt om hvordan et sådant program
> skulle virke. Lyder lidt som en kreativ marketingmedarbejder har været

Evidence eliminator? Snakeoil.

Fra : Gert Christensen

Dato : 12-10-02 10:15

"FreeMan" <bkb18633a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Kunne da også godt tænke mig at høre lidt om hvordan et sådant program
> skulle virke. Lyder lidt som en kreativ marketingmedarbejder har været

http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/ rydder godt op, nemt at bruge.
/Gert

Fra : FreeMan

Dato : 12-10-02 10:40

"Gert Christensen" <kat6NOSPAM@email.dk> wrote in message

> http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/ rydder godt op, nemt at
bruge.
> /Gert

Undskyld, men du mener da forhåbentlig ikke, at du på nogen måde bliver
anonym på nettet, ved at installere et program der kan fjerne cookies, tømme
IE cachen og slette diverse tmp filer (.bak, .tmp, .old etc.)? Iøvrigt en
opgave der ville kunne løses lynhurtigt med en BAT fil.....

Det er muligt at det bliver sværere at se lokalt på din computer hvor du har
været på nettet (f.eks. for chefen, konen ell. lign), men i forhold til den
logning der foregår på nettet hjælper det ikke et klap.

/FreeMan

Fra : F.Larsen

Dato : 10-10-02 21:09

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message

> Er det rigtigt? Jeg ved godt, at en log hos min udbyder registerer min
> færden. Men samler nogen den sammen? Kræver det ikke dommerkendelse,
> hvis andre skal have adgang til disse oplysninger?

Ja det er rigtigt - og det er fuldt ud teknisk muligt og det kræver ikke
nogen dommerkendelse.

Doubleclick er en af de mere kendte som har været nogen sagsanlæg igennem
for nogen år siden.

Doubleclick er særlige "interresante" fordi rigtig mange web steder
benytter
deres statistik moduler og/eller banner annoncer. Som en sidegevinst har
doubleclick mulighed for at spore brugerne ved hjælp af cookies på tværs af
web stederne.
http://www.usatoday.com/life/cyber/tech/cth211.htm
http://www.usatoday.com/life/cyber/ccarch/ccsam016.htm
http://www.usatoday.com/life/cyber/invest/in386.htm

Efter et større forlig har doubleclick gået med til at have en opt-out side
hvor man kan angive at man ikke vil have at double click registerer
informatione om en. Det sker ved at double-click lagrer en cookie på din
maskine. Når du besøger et web site vil denne cokkie blive læst og der vil
ikke ske yderliger udveksling af information.

http://www.doubleclick.com/us/corporate/privacy/privacy/ad-cookie/default.as
p?asp_object_1=&

Microsoft er også med på vognen med deres passport, som udover problemer med
privacy også har betænklige sikkerhedsmæssige problemer (wallet).

Microsoft har endvidere opsat en række "msid" servere som gør at microsoft
kan spore en brugere uafhængigt af hvilket microsoft web site som de
besøger. Som en "ekstra sidegevinst" kan denne også bruges af andre servere
som på den måde kan hente en brugeres globale id.

Da der i brancen er stor enighed om at målrettet markedsføring er fremtiden
så bliver der brugt en del resourcer på at opsamle informationer om brugerne
og deres gøren og laden på internettet. Noget som eksperterne spår vil have
en betydlig markedsvrædi i fremtiden. Det der glemmes i denne sammenhæng er
den enkelte brugers rettigheder til "privatlivets fred"...

Du kan dog gøre nogle få ting ting, f.eks. den her:
http://www.accs-net.com/hosts/

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/spyware/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-10-02 23:39

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev....

> Af hele sammenhængen fremgår det, at der menes oplysninger, diverse
> firmaer kan samkøre i registre og bruge til markedsføring målrettet
> mod den enkelte.

www.doubleclick.com

Søg på doubleclick på din harddisk og du vil med 99,99% sikkerhed
finde en cookie(hvis du accepterer cookies) fra doubleclick.

Doubleclick kender ikke dig. De ved ikke hvem du er og de er faktisk
også nærmest ligeglade. De er kun interesseret i at målrette reklamer
mod dig. Ved hjælp af doubleclick cookien kan de følge dig rundt på
websider med reklamer der er tilmeldt doubleclick. Efterhånden danner
der sig et mønster, og du vil begynde at få mere målrettede reklamer
på de websider du besøger.

Hvis det skræmmer dig, så kan du enten undlade at acceptere
cookies(med alt hvad det indebærer af ulemper) eller f.eks. vælge
doubleclicks OPT-OUT service(se under privacy på deres webside).

Der findes sikkert flere firmaer der tilbyder samme service til
reklamesites.

--
Kent Oldhøj

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-02 23:49

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev:

>www.doubleclick.com
>
>Søg på doubleclick på din harddisk og du vil med 99,99% sikkerhed
>finde en cookie(hvis du accepterer cookies) fra doubleclick.

Nej. Den opholder sig aldrig ret længe på min maskine.

> [...]
>også nærmest ligeglade. De er kun interesseret i at målrette reklamer
>mod dig. Ved hjælp af doubleclick cookien kan de følge dig rundt på

Ja. Det var mere mig som person jeg tænkte på. Og også
salgsinitiativer uden for web. Den cookie kender vel snarest bare min
maskine ...

>Hvis det skræmmer dig, så kan du enten undlade at acceptere
>cookies(med alt hvad det indebærer af ulemper)

Det gør jeg også i to i mine 3 brusere - og skifter så til den tredje,
de få steder, hvor cookies er obligatoriske.

>Der findes sikkert flere firmaer der tilbyder samme service til
>reklamesites.

Tjah - ad-aware siger, at 'valueclick' er af samme skuffe.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 11-10-02 09:19

In <dtgbquo8883ev7d0hgcuhdkbnmg1l7cia5@4ax.com> Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> writes:

> [...]

>færden. Men samler nogen den sammen? Kræver det ikke dommerkendelse,
>hvis andre skal have adgang til disse oplysninger?

Du lægger en hel del spor uden at tænke over det. Hvis du har
cookies og javascript enabled, når du browser, kan der uden
videre samles en hel del op. Formentlig nok til at firmaerne ikke
kan se noget udbytte ved at snage mere.

Jeg satte på et tidspunkt statistikkode fra zipstat ind på
mine sider og jeg var ret overrasket over hvor meget man egentlig
kan samle op. Fx kan jeg se at de fleste besøgende på mine
sider kommer via google og jeg kan i de fleste tilfælde via
referer få at vide helt præcist hvad de søgte på.

Jeg har en del information om te og da teen kommer fra asien kan
jeg se at en del søgninger efter "asian teen" havner ved mig.
Til morskab for mig og formentlig skuffelse for den søgende.

Udfra referer kan jeg også samle retrolinks op, dvs sider, der
henviser til mine. Det kan sagtens være "private" bookmarkfiler,
som fx ligger i et katalog under den besøgendes hjemmesider,
som han/hun med vilje ikke linker til fra andre sider og som
egentlig ikke er tænkt for andres øjne.

(Firmaer gør nok klogt i ikke at stole alt for blindt på informationer
fra cookies og lignende. wget kan sætte referer for dig og
der findes efter sigende også black-hat webbrowsere med
indbygget cookie-editor.)

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 11-10-02 09:38

"Peter Loumann" skrev:
[KLIP]
> Er det rigtigt? Jeg ved godt, at en log hos min udbyder registerer min
> færden. Men samler nogen den sammen? Kræver det ikke dommerkendelse,
> hvis andre skal have adgang til disse oplysninger?

Jeg går ud fra, at du med "udbyder" mener internetudbyder?

Det er rigtigt, at der er en log dér, men den registrerer _ikke_, hvilke
websider du besøger.
Din internetudbyder registrerer trafikdata. Dvs. hvornår du har været
online og hvor længe.

Og jo, du har ret. Den type oplysninger vil ikke blive udleveret, med
mindre der foreligger en dommerkendelse.

Her er lidt baggrund om, hvordan TDC holder øje med sine kunder:
http://csirt.dk/artikel.php?id=39566
Jeg har ikke set officielle udmeldninger om overvågning fra andre
internetudbydere, men jeg tvivler på, at der er nævneværdig forskel.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som på Usenet repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-10-02 09:51

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev:

>Jeg går ud fra, at du med "udbyder" mener internetudbyder?

Ja.

>Det er rigtigt, at der er en log dér, men den registrerer _ikke_, hvilke
>websider du besøger.

Aha! Tak! Så det er altså cookies og evt. javascripts, det handler om.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-10-02 14:23

Ejeren af websiden kan normalt se hvem der har været på besøg.
Arbejder du i et firma er det normalt de har kog på hvad der er
besøgt/forsøgt besøgt. I det tilfælde optræder din arbejdsgiver som
Internetudbyder.
Det er næppe ulovligt, men der er indgået aftaler mellem nogen fagforeninger
og arbejdsgivere om at de ikke bruger loggen med mindre der er grund til
det, fx grundet mistanke om ulovligheder.

DU ER ABSOLUT IKKE ANONYM PÅ NETTET!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-10-02 17:57

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote in

> Af hele sammenhængen fremgår det, at der menes oplysninger,
> diverse firmaer kan samkøre i registre og bruge til
> markedsføring målrettet mod den enkelte.

Teoretisk set kan de - men det vil for det første blive en gang
usikkert mak og for det andet vil det formentlig give nogle problemer
med registertilsynet (tror jeg)...

> Er det rigtigt? Jeg ved godt, at en log hos min udbyder
> registerer min færden. Men samler nogen den sammen? Kræver det
> ikke dommerkendelse, hvis andre skal have adgang til disse
> oplysninger?

Din udbyder logger ikke hvilke sider du besøger...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 17-10-02 21:06

> [...]

>færden. Men samler nogen den sammen? Kræver det ikke dommerkendelse,
>hvis andre skal have adgang til disse oplysninger?

Problemet opstår hvis de rødvinssiden og religionssiden begge
indeholder reklamer (eller andre billeder, men normalt er det
reklamer) som kommer fra den samme server.

Så har din browser nemlig bedt den server om billeder begge
gange, og den fortæller reklameserveren hvilken side billedet
står på.

Hvis det sker ca. samtidig fra samme IP-adresse, så er det nemt
at gennemskue at det nok er samme person.

Men selv hvis det ikke er ca. samtidig, så kan browseren
genkendes hvis den accepterer cookies fra reklameserveren. Det
kan man hindre ved at konfigurere sin browser til kun at
acceptere cookies fra den server der leverer selve den viste
side, og ikke fra servere der bare leverer billeder til siden.
Jeg ved ikke om alle browsere kan det, og hvordan.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 17-10-02 21:18

Jeg skrev:

(Noget som andre også har skrevet i denne tråd)

Undskyld - af en eller anden grund fik jeg svaret på denne fra
dk.edb.internet uden at lægge mærke til at der allerede var en
veludviklet tråd med masser af svar i d.e.s.

Endda en tråd som jeg må have set i d.e.s uden rigtigt at lægge
mærke til den.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-10-02 00:57

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> side, og ikke fra servere der bare leverer billeder til siden.
> Jeg ved ikke om alle browsere kan det, og hvordan.

Nogle browsere kan enda konfigureres, så de ikke henter
billeder fra andre servere end den, hvor html filen blev
hentet fra.

Don't do this at home kids: touch -- -rf