Datoer og tid i excel
Fra : mbj

Dato : 10-10-02 19:06

Jeg har brug for i excel at trække dato og tid fra hinanden.

Eksempelvis: 051202 13:00 - 07.12.02 14:00 med resultatet i timer.

Er der nogen der kan hjælpe ???

MVH
Michael

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-10-02 20:35

"mbj" <m@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har brug for i excel at trække dato og tid fra hinanden.
>
> Eksempelvis: 051202 13:00 - 07.12.02 14:00 med resultatet i timer.
>
> Er der nogen der kan hjælpe ???

Bare skriv som det du stiller op ovenfor (et dato og klokkeslæt i hver celle
og dato og klokkslæt i samme), men brug bindestreger i datoangivelsen, fx
5-12-02 13:00.

Og husk, at Excel ikke kan regne med negative tider. Det vil sige at det
konkrete eksempel ovenfor vil ikke kunne løses, da den sidste dato er større
end den første.

Hvis du skal kunne regne med negative tider kan du gå ind ic Funktioner -
Indstillinger. Fanebladet beregning og sæt flueben i 1904-datosystemet. Så
vises negative tidsresultater, mn til gengæld kan andre dato angivelser
basereret på serienumre blive forkerte.

Fra : Leo Heuser

Dato : 11-10-02 12:50

Hej Jan

"Jan Kronsell" <kronsell(spam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Og husk, at Excel ikke kan regne med negative tider. Det vil sige at det
> konkrete eksempel ovenfor vil ikke kunne løses, da den sidste dato er
større
> end den første.

Formuleringen kan muligvis få spørgeren til at "gå galt i byen" , så for
en sikkerheds skyld:
Excel kan godt *regne* med negative tider, de kan blot ikke *vises*, hvis
cellen er formateret som *klokkeslæt*. Hvis der ikke skal regnes videre på
resultatet, kan det vises som tekst således:

=HVIS(D3<C3;TEKST(C3-D3;"-tt:mm");D3-C3)

Leo Heuser

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-10-02 13:20

Hej Leo!

"Leo Heuser" <leo.heuser@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> resultatet, kan det vises som tekst således:
>
> =HVIS(D3<C3;TEKST(C3-D3;"-tt:mm");D3-C3)

Tak for oplysningen. Jeg var godt klar over, at den kendte resultatet
(formater som tal), men jeg havde ikke tænkt på din fikse formel her

Hilsen
Jan

Fra : Leo Heuser

Dato : 11-10-02 15:14