Store huller i brødet?
Fra : Ultimativos

Dato : 10-10-02 18:32

Her i huset bager vi meget og oftest med glimrende resultat. Men vores brød,
uanset hvem der bager, har altid en "tæt krumme" (hedder det vist nok), men
jeg kunne godt ønske mig at bage et brød med sprød skorpe og meget luftigt =
store huller ("bagersjæle"), alá bagerens "Filone" el.lign. Hvordan gør jeg
det??

m.v.h.

--
"prikke@mail.dk"
Fjern "" fra emailadressen!

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-02 19:43

"Ultimativos" <"prikke@mail.dk"> wrote in message
> [...]
=
> store huller ("bagersjæle"), alá bagerens "Filone" el.lign. Hvordan gør

Sørg for at liggetiden mellem brødet er slået op og bagningen er
lang....brug kun vand, mel, salt, olie og gær...ikke noget med
kringleingredienser som mælk og sukker, når der skal bages godt sydenlandsk
brød. Skær evt. ned på gærmængden og lad brødet raske koldt, og som sagt l
æ n g e.

Bag så i en varm ovn, uden at støde til brødet efter raskningen, så det ikke
taber "luften", og beholder sine store huller.

God fornøjelse.

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-10-02 19:57

"Henrik" <henrik> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> taber "luften", og beholder sine store huller.

Og tilføjes kan: brug et godt mel som passer til brødtypen - italienske mel
til italiensk brød er fint, men Aurions spelt til et Ciabatta er nu også
glimrende, og nok det vigtigste af det hele: ælt, ælt, ælt og ælt. Når du så
synes du er færdig, ælter du lige 10 minutter mere. Og måske lige fem
minutter ekstra, for ligesom at slå fast, at det sgu' er dig der bestemmer.
Typisk er brød med store huller bagt på forholdsvis våde deje, til disse er
det rigtigt godt med en rigtig røremaskine - jeg kan sagtens finde på at
give et Ciabatta 30-40 minutter i min. Hov - husk lige bagestenen! Køb evt.
Camilla Plums "Et ordentligt brød".

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 12-10-02 00:40

"Morten Wartou"skrev:
> [...]
er
> det rigtigt godt med en rigtig røremaskine

hmmmmm.

Har altid afbrudt røretiden efter ca. fem minutter, fordi jeg synes skidtet
falder sammen, når jeg lader røremaskinen gumle længere på dejen . . .

Vil det sige, at jeg bare skal lade maskinen høvle løs indtil dejen "falder
sammen", sætte den til at hæve natten over, forme - så godt det kan lade sig
gøre - hæve yderligere laaaaang tid, og så bage . . . eller skal jeg springe
nattevagten over og gå direkte til at forme den våde dej?

Mine brød bliver normalt fremragende, masser af bid og sprøde, men ikke med
de eftertragtede bagerbobler.

--
vh/Torben

Fra : Nette

Dato : 12-10-02 10:54

"Torben Abilgaard" wrote

> Har altid afbrudt røretiden efter ca. fem minutter, fordi jeg synes
skidtet
> falder sammen, når jeg lader røremaskinen gumle længere på dejen . . .

Jeg ved ikke , hvordan husholdningsmaskiner til æltning af brød virker. Jeg
har ikke selv een og har sjældent prøvet det. Men at ælte en dej i 45 min.
synes jeg er meget meget lang tid og det er helt rigtigt som du siger, at
dejen kan falde sammen.
Måske kan du sætte hastigheden ned og lade den ælte i 10 minutter i stedet
for i 5 og eventuelt tilsætte lidt mere mel ind imellem under æltetiden,
sådan dejen slipper skålen?

Det er rigtigt at æltetiden har betydning, men den kan også ælte FOR meget.
Dejen bliver ødelagt og kørt alt for varm.

I bageriet kører en franskbrødsdej typisk 4 minutter langsomt og 3 minutter
hurtigt. ( Med forbehold for bager, maskine samt opskrift).

Nette

Fra : Ultimativos

Dato : 11-10-02 09:03

Henrik <henrik> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da5ca23$0$18583$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
ikke
> taber "luften", og beholder sine store huller.

Hvad betyder raske?

m.v.h.

Fra : Kim Juul

Dato : 11-10-02 09:58

> Hvad betyder raske?
>
> m.v.h.

At sætte brød til hævning.
I bagerierne er der raskeskabe med høj fugtighed, som bl.a. gør raskningen
hurtigere.
Hvis man selv vil lave en raskeskab hjemme kræves det:

Et gammelt klædeskab som bliver isoleret let.
Et gasblus og en gryde.

Sæt brødet i skabet, evt. tremmehylder eller lig.n.
Vand i gryden og tænd op. Dampen gør at der bliver fugtig i skabet og
brødet rasker.
Brødet er fugtig og der bliver ikke så hård en skorp.

Har selv brugt det meget i privaten.

Kim Juul

www.bager-kim.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-02 16:54

> [...]
> brødet rasker.
> Brødet er fugtig og der bliver ikke så hård en skorp.

En kedel varmt vand i bradepanden placeret i bunden af ovnen, og brødet sat
til raskning oven over på bagepladen gør underværker i en kold tid.....men
lynhævningen er ikke min favorit til et smagfuldt og godt poret brød med sej
skorpe.....der skal tiden have sin fylde...og "luften" kommer af sig selv,
blot gæren får sin tid, og samtidig udvikler der sig en fin aroma, som ikke
opnåes med hurtig-metoderne.
H.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-10-02 20:01

"Ultimativos" <"prikke@mail.dk"> writes:

> [...]
> store huller ("bagersjæle"), alá bagerens "Filone" el.lign. Hvordan gør jeg

Min erfaring siger at antallet af store huller er klart afhængig af
tiden og energien man har brugt på at ælte dejen.

Jeg plejer at gøre det i hånden, men en røremaskineting vil da klart
være lykken.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Bettina Madsen

Dato : 10-10-02 20:00

> [...]
=
> store huller ("bagersjæle"), alá bagerens "Filone" el.lign. Hvordan gør

Hej!

For at få et brød med huller/ujævn krumme, så skal du lade være
med at slå brødet ned efter 2. sidste hævning. Dejen skal desuden være
meget blød/klistret. Med hensyn til skorpen skal du sørge for at ovnen er
meget varm når du kommer brødet i ovnen (ca. 250 grader i de første 5 min)
Du kan også stille et fad ind i ovnen med vand, så der kommer en damp
effekt.

Dog tror jeg ikk en almindelig husholdningsovn kan hamle op
med bagerens ovn, så det er svært at få brødet som hos bageren....
.....det er vel også o.k. at det smager lidt "personligt",
som et hjemmebagt brød.

Hilsen Bettina

Fra : flej

Dato : 10-10-02 20:45

Ultimativos wrote:
> [...]
=
> store huller ("bagersjæle"), alá bagerens "Filone" el.lign. Hvordan gør

Som antydet længere nede i tråden ælt ælt ælt dejen til du segner, og jo
tyndere dejen er jo bedre.

Boller, små flutes og lign. kan med fordel damphæve.
Jeg byggede et "hus" med plads til 2 bageplader og beklædte det med plastik.
Jeg tog en kedel og lod tuden pege ind i hullet, lod kedelen "voldkoge" ind
i plastikhuset hvor pladerne var, og der hævede bollerne sig rigtig store og
luftige.

Det endte typisk med at jeg fik nogle flotte brød med en lidt "sej" skorpe,
et luftig indre og en rigtig god "krumme"

--
hygge
Flemming Jørgensen