reparation uden aftale?
Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 15:45

Jeg indsendte forleden en defekt harddisk til reparation ved forhandleren.
Det fremgik klart af min følgeskrivelse, at disken blev indsendt under den
gældende garantiordning.

I går modtog jeg så en postopkrævningspakke fra min forhandler, hvilket
bestemt undrede mig - jeg havde jo indsendt apparaturet under garantien..?

En mail til firmaet afslørede, at de fandt jeg selv havde været skyld i
fejlen og derfor havde repareret disken og faktureret mig herfor - vel at
mærke uden at informere mig.
De henviste til deres garantiordning, ifølge hvilken de er berettigede til
at gøre dette. Problemet - jeg har aldrig nogensinde set deres
garantiordning!

Den er ikke at finde på deres hjemmeside eller andetsteds og når jeg ikke
kender betingelserne, mener jeg ikke, at de er berettiget til at fakturere
mig for en uønsket reparation
uden først at have informeret mig herom. Har jeg ret i dette?
Jeg ønskede en service, der hed reparation af disk under garanti - de
leverede noget andet uden mit samtykke og har nu min harddisk i pant, indtil
jeg betaler regningen...!

vh,

Anders Gorst-Rasmussen

Fra : Søren Emig

Dato : 10-10-02 16:05

> [...]
>
> En mail til firmaet afslørede, at de fandt jeg selv havde været skyld i
> fejlen og derfor havde repareret disken og faktureret mig herfor - vel at

Hvad reparede de? En hardware defekt?

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 16:34

"Søren Emig" <skumflum_42@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad reparede de? En hardware defekt?

Nej, hardwaren var netop ikke defekt. De konstaterede, at bemeldte fejl
skyldtes en såkaldt ontrack manager, som jeg skulle have installeret på
disken - den fjernede de. Så langt så godt.
Problemet er jo kort og godt, at selv om fejlen er muligvis er min, så havde
de ikke oplyst om den tjenestydelse, de har leveret.

Forbrugeraftalelovens §11 skriver: " Inden der indgås en aftale, skal den
erhvervsdrivende give forbrugeren oplysning om: 1) Den erhvervsdrivendes
navn og adresse 2) varens eller tjenestydelsens karakter og væstentligste
egenskaber" o.s.v. Jeg mener, at firmaet i denne sammenhæng har handlet i
strid mod gældende lovgivning, når de ikke oplyser, at disken bliver
repareret på min regning, men blot sender mig den atter korrekt fungerende
disk sammen med en regning. Problematikken kunne være undgået, hvis jeg i
det mindste var blevet gjort opmærksom på deres garantiordning, som skriver,
at dette er standard procedure, såfremt fejlen er selvforskyldt eller
skyldtes software.

Bevares, deres fakturereringsbeløb er på godt halvdelen af prisen for en ny
harddisk, altså ikke alverden. Men sagen er ikke desto mindre principiel. En
analogi: Hvis man synes ens bil kører dårligt og så sender den til
reparation, ville almindelige mennesker så acceptere, at værkstedet, uden at
informere kunden, skifter motoren i bilen og derefter frejdigt sender en
betragtelig regning til kunden for så derefter at meddele - "Jamen det står
i vores forretningsbestemmelser, at det må vi godt!"? Nej vel...

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 15-10-02 03:28

"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> skrev i

> Bevares, deres fakturereringsbeløb er på godt halvdelen af
> prisen for en ny harddisk, altså ikke alverden.

Det lyder mildest talt ret dyrt - der er jo blot tale om en
lowlevel-formattering af HD'en.

Fra : Henning

Dato : 15-10-02 07:37

On 15 Oct 2002 04:27:51 +0200, "Bjørn Løndahl"
<usenet@_FJERN_londahl.dk> wrote:

>"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> skrev i

>Det lyder mildest talt ret dyrt - der er jo blot tale om en
>lowlevel-formattering af HD'en.

"Blot tale om"... En teknikertime koster det en teknikertime koster.
Det er ikke det at slå med hammeren, men det at vide hvor du skal
ramme

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-02 08:10

Henning skrev:

>"Blot tale om"... En teknikertime koster det en teknikertime koster.
>Det er ikke det at slå med hammeren, men det at vide hvor du skal
>ramme

.... plkus den tid det tager at konstatere at der blot kræves et
hammerslag.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 15-10-02 08:22

Henning skriblede:

> "Blot tale om"... En teknikertime koster det en teknikertime koster.
> Det er ikke det at slå med hammeren, men det at vide hvor du skal
> ramme

Det er næppe en low-level formattering ... Men iøvrigt er det da ikke
meget - dagens priser på HD taget i betragtning. Det er sikkert et helt
rimeligt, det kan jo højst være 500,- jf.

David

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-10-02 17:43

On 10/10/02 16:45, in article 3da59236$0$818$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> De henviste til deres garantiordning, ifølge hvilken de er berettigede til
> at gøre dette. Problemet - jeg har aldrig nogensinde set deres

Det afhænger selvfølgelig lidt af omstændighederne, men jeg synes nu nok, at
de burde have informeret dig, hvis de gik i gang med at lave en reparatione,
som gik ud over, hav garantien dækker (loyal oplysningspligt...). Problemet
er jo nok, at de nærmest har repareret det som en del af deres fejlsøgning,
og da det så ikke var hardwaren det var galt med, mener de sig berettigede
til, at fakturere den brugte tid.

> [...]
> mig for en uønsket reparation
> uden først at have informeret mig herom.

Hvis du ALDRIG har set deres garantibestemmelser, så er det meget tvivlsomt
om de er vedtaget som en del af købsaftalen. Er du sikker på, at de ikke
står bag på fakturaen eller noget lignende?
Hvis man antager at du ALDRIG har fået garantibestemmelserne, så er det jo
spørgsmålet om du så overhovedet har garanti på dit produkt. Igen afhænger
det meget af de faktiske omstændigheder og kan ikke lige afgøres ud fra dine
oplysninger. Hvorfra ved du, at der er en garantiordning?

> [...]
> leverede noget andet uden mit samtykke og har nu min harddisk i pant, indtil

Hvis kravet er OK, er de også i deres ret til at beholde disken til du
betaler.

/kristian

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 18:00

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B9CB7A9F.FC6B%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]

fejlsøgning,
> og da det så ikke var hardwaren det var galt med, mener de sig berettigede

Ja, og jeg kan også godt se problematikken. Et mindre firma har ikke råd til
at se stort på den slags
omkostninger, men jeg som studerende har på den anden side heller ikke råd
til at betale gebyrer,
som firmaet formentlig slet ikke har ret til at opkræve uden forudgående
aftale.

> [...]
dine
> oplysninger. Hvorfra ved du, at der er en garantiordning?

Jeg har vitterligt aldrig set disse garantibestemmelser. Naturligvis oplyses
på deres hjemmeside, at: "Der ydes 2 års
hardware garanti". Det var så kun et år tilbage i 2001, men andet står der
ikke. I forbindelse med købet modtog jeg
ej heller andet end selve fakturaen påtrykt: "Gælder som garantibevis".
Derfor har jeg ikke en levende chance for
at opdage, at varer, der bliver indsendt under garantien, men med fejl som
er selvforskyldt, bliver repareret automatisk,
uden at informere mig.

Jeg blev opmærksom på disse ellers ukendte garantibestemmelser (jf
nedensstående) i en mail fra firmaet, hvor de gjorde rede for deres
gode ret til at opkræve mig dette beløb.

"Vi gør opmærksom på at garantien på hardware & PC-Systemer, kun
dækker defekter (Produktionsfejl). Opsætningsfejl, software fejl eller
selvforskyldte skader er ikke omfattet af garantien.

a.. Hvis efterfølgende test af indleveret hardware viser at produktet er i
orden, faktureres kunden for den brugte teknikertid.

a.. Satser:
Pr. Påbegyndt ½ time: 250 Kr. Inkl. moms

Vi fakturerer dog max 1. Teknikertime, pr. Indleveret del, uanset
tidsforbrug."

Som sagt, disse bestemmelser har jeg ALDRIG set før!

Fra : David T. Metz

Dato : 10-10-02 18:34

Anders Gorst-Rasmussen kalligraferede,
> [...]
>
> a.. Hvis efterfølgende test af indleveret hardware viser at
> produktet er i orden, faktureres kunden for den brugte teknikertid.

Jeg ved ikke hvad de juridiske regler siger om sædvane i brancher, men det
er i hvert fald et sæt meget almindelige bestemmelser i den branche. For mig
er det indlysende at reglerne er sådan også uden at jeg ser dem, men
spørgsmålet er vel om det gælder for alle. Det kom jo bag på dig.

Jeg ville hellere end dit bileksempel sammenligne med at man tilkalder en
vaskemaskinereparatør under en garantiordning. Hvis reparatøren finder en
genstand der har blokeret filteret fx. så vil det heller ikke overraske mig
at jeg kommer til at betale for medgået tid, selvom jeg har tilkaldt ham via
garantiordningen.

Dit bileksempel er misvisende, fordi sagen her er at harddiskens samlede
pris er relativt lav ift. en reparatørs timeløn - derfor bliver udgiften
relativt høj sammenlignet med nyprisen. Hvis din bil kører dårligt og du
indleverer den under en garantiordning, så vil du også komme til at betale,
hvis det viser sig du blot har kommet forkert benzin i den. De skifter nok
ikke motoren uden at spørge dig, men fejlsøgningen kommer du til at betale
for.

Er der ikke nogen med juridisk viden på området der kan korrigere mig, hvis
jeg tager fejl?

David

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-02 18:45

Scripsit "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk>

> [...]
> at jeg kommer til at betale for medgået tid, selvom jeg har tilkaldt ham via

Enig. Firmaet kan ikke kræve betaling for *reparationen*, men nok for
*fejlsøgningen*.

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 18:53

Henning Makholm skrev:

>Enig. Firmaet kan ikke kræve betaling for *reparationen*, men nok for
>*fejlsøgningen*.

Det er også det de gør. Anders kalder det bare fejlagtigt for en
reparation - da der tilfældigvis er sammenfald.

   a.. Hvis efterfølgende test af indleveret hardware
   viser at produktet er i orden, faktureres kunden for den
   brugte teknikertid.

Når man fjerner et installeret program, og harddisken så virker,
så har man i ét hug fejlsøgt og repareret.

--
Bertel

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 18:52

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det indlysende at reglerne er sådan også uden at jeg ser dem, men
> spørgsmålet er vel om det gælder for alle. Det kom jo bag på dig.

Ifølge markedsføringslovens §4, stk. 2 gælder generelt at:

"Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig måde
informere forbrugeren om dens indhold
og give de oplysninger, der er nødvendige for at gøre garantien gældende.
Endvidere skal den erhvervsdrivende på en klar og tydelig måde oplyse, at
forbrugerens ufravigelige
rettigheder efter lovgivningen ikke berøres af garantien. Efter anmodning
skal den erhvervsdrivende
udlevere garantien skriftligt. Skriftlige garantier skal være affattet på
dansk."

Jeg er ikke i dette tilfælde blevet informeret om garantiens indhold - og
selv om garantien måske
synes "indlysende", så er forhandleren ifølge ovenstående under alle
omstændigheder forpligtet til
at oplyse mig om garantibestemmelserne.

> [...]
mig
> at jeg kommer til at betale for medgået tid, selvom jeg har tilkaldt ham

Det kan jeg sagtens følge dig i - men i mit tilfælde med harddisken havde
jeg gennem egen
fejlsøgning et meget solidt grundlag for min formodning, at der var tale om
en fysisk og dermed
garantiindbefattet fejl. En vaskemaskine er jo i den forstand noget simplere
end en computer - i
mit tilfælde meldte diagnosticeringsværktøjer fra producenten om en fysisk
fejl. Hvis man havde samme
mulighed for diagnosticering på en vaskemaskine, vil jeg også formode, at en
undersøgelse
af maskinen vil være omkostningsfri for forbrugeren. Ellers er
diagnosticeringen jo nyttesløs!

Fra : David T. Metz

Dato : 12-10-02 11:47

Anders Gorst-Rasmussen skriblede:
> [...]
> - og selv om garantien måske
> synes "indlysende", så er forhandleren ifølge ovenstående under alle

Der er noget der ikke stemmer her. Du skriver at du selv skrev et følgebrev
med henvisning til "garantiordning" - hvordan kan du det, hvis du ikke er
vidende om den?

Er der tale om en garantiordning eller er der tale om købelovens
almindelige reklamationsbestemmelser?

> [...]
> formode, at en undersøgelse
> af maskinen vil være omkostningsfri for forbrugeren. Ellers er

Det kan der være noget om, men spørgsmålet er om du har brugt
diagnosticeringsværktøjet forskriftsmæssigt. Det kan jo være at man skal
afinstallere evt. installeret software før man kan bruge
diagnosticeringsværktøjet (det gælder i hvert fald i nogle tilfælde). Prøv
evt. at tjekke vejledningen til diagnosticeringsværktøjet.

Hvis værktøjet/vejledningen /ikke/ tager forbehold for fejl i de
rapporterede oplysninger så har du måske en "sag", idet der så er tale om
at værktøjet var årsag til at du i god tro indleverede HD'en til rep. Men
det er meget lidt sandsynligt at der ikke er taget forbehold (typisk i
EULAen til diagnoseværktøjet). Og selv hvis du har noget at have sagen i
vil det ikke være en tvist med butikken, men med producenten.
Sagsomkostningerne vil langt overstige beløbet det drejer sig om.

Du skriver selv at computere er ret komplicerede - og det er jo den
egentlige forklaring på problemets opståen. Det koster udgifter til
eksperter at få dem til at virke - jeg har selv rodet med pc'er i mange år
og er kommet galt afsted på lignende vis, simpelt hen fordi bios, hw, sw
osv. ændres så hastigt og det er ikke altid lige let at gennemskue. Jeg har
også prøvet med installation af en on-track manager, der smadrede mine data
fordi den ikke duede under den bios. Og jeg har "low-level" formatteret en
hd, der ikke måtte blive det osv. osv. Det er selvfølgelig uheldigt at
vejledninger fra producenterne kan virke misvisende, men jeg tror hvis du
kigger nøje efter vil du se, at der tages en lang række forbehold, som gør
at de ikke kan drages til ansvar.

David

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-02 17:54

Scripsit "Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk>

> Jeg ønskede en service, der hed reparation af disk under garanti - de
> leverede noget andet uden mit samtykke og har nu min harddisk i pant, indtil
> jeg betaler regningen...!

I princippet må forbrugeraftalelovnes §4, 2. pkt gælde:

§4. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger
uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan
forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en
tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.

Det kan nu være svært at gøre noget retsligt ved sagen hvis beløbet er
så lille som en enkelt harddisk kan retfærdiggøre. Har du prøvet
forbrugerklagenævnet?

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 18:04

> Det kan nu være svært at gøre noget retsligt ved sagen hvis beløbet er
> så lille som en enkelt harddisk kan retfærdiggøre. Har du prøvet
> forbrugerklagenævnet?

Nej, jeg modtog såmænd først harddisken i går, indledte korrespondencen med
firmaet i dag. Jeg håber på at kunne indgå
et forlig af en slags med dem, men først er jeg jo nødt til at overbevise
dem om, at det ikke er mig, der blot er en kværulant,
men at de faktisk har handlet forkert i denne sag :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 18:45

Henning Makholm skrev:

> forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en
> tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
> forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.

Det er jo ikke det der er tilfældet. Anders har anmodet dem om at
fejlsøge harddisken, og det tager de sig betalt for. Nu
protesterer han fordi han forventede at få den service gratis,
uanset at fejlen var hans egen, fordi der var en garanti på
produktet - en garanti hvis indhold var ham ubekendt da han
påberåbte sig den.

Jeg synes at han står svagt.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-02 18:46

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Det er jo ikke det der er tilfældet. Anders har anmodet dem om at
> fejlsøge harddisken, og det tager de sig betalt for.

Ok. Jeg reagerede måske for refleksmæssigt.

--
Henning Makholm "They are trying to prove a hypothesis,
they are down here gathering data every season,

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 19:34

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke det der er tilfældet. Anders har anmodet dem om at
> fejlsøge harddisken, og det tager de sig betalt for.

Netop i dette tilfælde er fejlsøgning og reparation to temmelig forskellige
ting. En moderne harddisk er jo et avanceret,
selv-diagnosticerende stykke teknologi. Når jeg valgte at indsende disken
til reparation, var det alene på baggrund af
harddiskens egne meldinger. Når den eksplicit fortæller, at den har en
fysisk fejl og jeg straks skal tage backup og
returnere drevet, så må man som almindelig bruger antage, at fejlsøgningen
allerede her er foretaget (og stole på den)
- ellers er der jo ingen idé i disse diagnosticeringsværktøjer!

Jeg indsender derfor drevet i den tro, at det skal til reparation (ikke
fejlsøgning!) - men jeg ender med at skulle betale
for endnu en fejlsøgning. Hvor står vi så? Tjo, vi har en harddisk, der ikke
forstår at diagnosticere sig selv korrekt.
Hvorfor skal jeg betale for det?

Under alle omstændigheder er det klart, at det her nok er lidt af gråzone -
fejlsøgning og reparation er ikke længere klart
adskilt, når man som forbruger selv (tilsyneladende?) kan foretage
fejlsøgningen... Men hvad mener I om det?

> [...]
> uanset at fejlen var hans egen, fordi der var en garanti på
> produktet - en garanti hvis indhold var ham ubekendt da han

Den garanti, jeg påberåber mig er den almindeligt gældende garanti anført i
købeloven. Den bør jeg kunne benytte mig af
uden at kende de nærmere detaljer i netop dette firmas garantibestemmelser.

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-10-02 20:19

> Den garanti, jeg påberåber mig er den almindeligt gældende garanti anført
> købeloven. Den bør jeg kunne benytte mig af
> uden at kende de nærmere detaljer i netop dette firmas
garantibestemmelser.

Harddisken var ikke fysisk defekt ved indleveringen.

Fimaet burde ved fejlsøgningen blot have konstateret problemet og meddelt
dig af fejlen er software-betinget, og kan rettes for kr. xxx.xx

At de retter din fejl og sender en regning er ret dumt. At de ydermere
oplyser dig hvilken fejl dit drev havde er endnu dummere.

Men summa sumarum må jo være, at de har brugt tid og viden på at fikse din
disk, og at den nu er iorden.

Hvorfor "bitche" over dette faktum ? Din disk virker, det var din egen fejl
(den af dig installerede software)

Betal og vær glad.

Low

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 20:34

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disk, og at den nu er iorden.
>
> Hvorfor "bitche" over dette faktum ? Din disk virker, det var din egen

Selvfølgelig er det ikke voldsomt mange penge, det drejer sig om - det er
klart.
Men sagen er efterhånden principiel for mig - jeg har haft dårlige
erfaringer med firmaet
lige siden, jeg oprindeligt modtog mit system i november 2001, og jeg har
bestemt ikke lyst
til at give dem ret, hvis jeg i virkeligheden mener, de har uret!

vh,

Anders G-R.

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-10-02 20:45

> [...]
> bestemt ikke lyst
> til at give dem ret, hvis jeg i virkeligheden mener, de har uret!

Ja ja, når der er 2 parter, er der også 2 sider af samme sag. Som skrevet,
så burde de ikke have oplyst dig hvilken fejl din disk havde, det er jo den
viden den lever af.

De har givet dig løsningen på dit problem, før de har modtaget betaling
eller aftale om betaling. Som sagt,- ret dumt af dem. Nu har de en disk i
perfekt stand, og en kunde der ikke vil betale da det ikke var aftalt.

Ydermere kan kunden nu selv U/B udbedre fejlen fordi de har fortalt ham
hvordan problemet løses.

Hrrrmmmfff....

Low

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-10-02 21:08

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev :

>Som sagt,- ret dumt af dem. Nu har de en disk i
>perfekt stand, og en kunde der ikke vil betale da det ikke var aftalt.

Ahem - den kom retur pr. postopkrævning - posten udleverer sgisme ikke
genstanden uden at få pengene først.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : LowLifeDK

Dato : 11-10-02 22:51

> Ahem - den kom retur pr. postopkrævning - posten udleverer sgisme ikke
> genstanden uden at få pengene først.

Ja, som jeg skriver, de, - leverandøren, har en fejlfri disk du ikke vil
betale for.

De bør sende den til dig u/b og fremover lære at "holde kæft"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 20:25

Anders Gorst-Rasmussen skrev:

>Netop i dette tilfælde er fejlsøgning og reparation to temmelig forskellige
>ting. En moderne harddisk er jo et avanceret,
>selv-diagnosticerende stykke teknologi.

Skru ned for din tiltro til den slags.

> [...]
>for endnu en fejlsøgning. Hvor står vi så? Tjo, vi har en harddisk, der ikke
>forstår at diagnosticere sig selv korrekt.

Ja.

>Hvorfor skal jeg betale for det?

Du har bedt om en service. Den har du fået. Den koster penge.
Derfor.

Du troede noget forkert. Det er ærgerligt, men ikke firmaets
fejl.

>Den garanti, jeg påberåber mig er den almindeligt gældende garanti anført i købeloven.

Åh, reklamationsretten. Men det er lige meget. Der var ikke nogen
fejl på harddisken som var til stede ved købet. Derfor er firmaet
ikke forpligtet til at ordne den gratis.

--
Bertel

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 20:42

> [...]
> Derfor.
>
> Du troede noget forkert. Det er ærgerligt, men ikke firmaets

Konklusionen er altså, at hvis man indsender en harddisk, der virker som om,
den er fysisk i stykker, melder at den er gået fysisk i stykker -
ja så er det i virkeligheden blot et spil i lotteriet, hvor man kan ende med
at komme af med beløb, der svarer til værdien af en ny disk?

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 10-10-02 21:14

"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
med
> at komme af med beløb, der svarer til værdien af en ny disk?

Hvad er det de kræver betaling for? Fejlsøgning?
(hvor de, så vidt jeg kan forstå¨, konkluderede at fejlen ikke var tilstede
på leveringstidspunktet) eller både fejlsøgning og reparation af fejlen som
lå udenfor din garanti/reklamation?
Hvis de har repareret uden dit samtykke skal du ikke betale for det.
Så kommer så det store problem med hvordan du får din HD igen....

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 21:25

"Morten Rasmussen" <Gobolan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
tilstede
> på leveringstidspunktet) eller både fejlsøgning og reparation af fejlen

Det fremgår ikke helt klart. Først fik jeg den melding, at der ingen fejl
var, og at garantien derfor ikke dækker, at
"deres tekniker skal stå og se på hardware, der intet fejler".

Så langt så godt. I den næste mail fik jeg en uddybende forklaring, hvor de
havde diagnosticeret disken, fundet ud
af, at der var en ontrack manager installeret (hvad den så har af
indflydelse på diskens fysiske tilstand, forstår jeg ikke);
den havde de slettet og atter tjekket disken og konstateret den fejlfri.

Det må vist kaldes en decideret reparation - havde der været tale om
fejlfinding, havde de jo blot kunnet konstatere dette
problem og derefter have oplyst mig om diskens tilstand og mine muligheder.
De udbedrede i stedet fejlen uden at informere
mig og fakturerer efterfølgende herfor - og derfor er jo noget skeptisk
overfor deres forretningsteknikker.

> Hvis de har repareret uden dit samtykke skal du ikke betale for det.
> Så kommer så det store problem med hvordan du får din HD igen....

Hvordan jeg så får harddisken igen, det er et godt spørgsmål :) Jeg satser
på at kunne nå til enighed med firmaet om en aftale,
begge parter finder rimelig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 23:18

> [...]

>indflydelse på diskens fysiske tilstand, forstår jeg ikke);
>den havde de slettet og atter tjekket disken og konstateret den fejlfri.

En computer virker ikke. Værkstedet finder et stykke tape der
sidder et sært sted, men ved ikke om den er årsagen til fejlen.
De fjerner tapen, og fejlen forsvinder. Nu ved de hvad der var
årsagen.

Vil du have at de skal sætte tapen på igen og undlade at tage sig
betalt for teknikerens tid?

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-10-02 20:57

On Thu, 10 Oct 2002 20:34:06 +0200, "Anders Gorst-Rasmussen"
> [...]

>returnere drevet, så må man som almindelig bruger antage, at fejlsøgningen
>allerede her er foretaget (og stole på den)
Og du er sikker på at det er harddisken der fortæller dig dette, kunne
det ikke tænkes, at det er dit operativsystem der fortæller at det
syntes at din harddisk opfører sig på en uheldig måde ?

/Hans

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 10-10-02 21:08

> Og du er sikker på at det er harddisken der fortæller dig dette, kunne
> det ikke tænkes, at det er dit operativsystem der fortæller at det
> syntes at din harddisk opfører sig på en uheldig måde ?

Nej, den mulighed har jeg udelukket. Jeg anvendte producentens egne
diagnosticeringsværktøjer, som man booter direkte fra en diskette -
d.v.s. fejlfindingen går altså uden om styresystemet.

Fra : Bach

Dato : 11-10-02 21:00

> [...]
> diagnosticeringsværktøjer, som man booter direkte fra en diskette -
> d.v.s. fejlfindingen går altså uden om styresystemet.

Hvad har du så lært af dette ?
Joohh ... aldrig sende din HD til forhandleren, lav altid hellere en RMA
direkte hos producenten )

/Bo Jensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-10-02 21:42

"Bach" <bachy@@bachy..dk> skrev :

>Joohh ... aldrig sende din HD til forhandleren, lav altid hellere en RMA
>direkte hos producenten )

de kan såmænd også afvise en rep ....... og fakturere for arbejdet
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 15-10-02 03:50

> [...]

> egne diagnosticeringsværktøjer, som man booter direkte fra en
> diskette - d.v.s. fejlfindingen går altså uden om

Fulgte dette diag-værktøj med da du købte HD'en? Hvis det gjorde, må
det jo være omfattet af reklamationsretten på linie med HD'en...

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 17-10-02 19:00

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> skrev i

> Fulgte dette diag-værktøj med da du købte HD'en? Hvis det gjorde, må
> det jo være omfattet af reklamationsretten på linie med HD'en...

Nej, det fulgte nu ikke med. Kan forefindes på producentens hjemmeside.
Imidlertid har jeg nu vovet pelsen og betalt det forlangte beløb - der var
næppe meget andet at gøre,
når nu det drejede sig om så forholdsvis små summer, alt andet lige.

Min irritation blev dog ikke mindre, da jeg konstaterede, at disken er i
nøjagtig samme stand,
som da jeg returnerede den. Stadig samme fejl - d.v.s. jeg har betalt
omtrent 400 kr indtil videre
for det rene ingenting; og jeg tvivler nu stærkt på firmaets påstand om, at
disken "intet fejler",
og at jeg er skyld i evt. fejl. Det giver dog sagen et nyt perspektiv, hvor
der er gode chancer for,
at jeg kan få mine penge tilbage - og disken erstattet. Som det ser ud lige
nu, er der jo tale om
regulært svindel fra firmaets side!

Fra : Henning

Dato : 18-10-02 09:56

>Min irritation blev dog ikke mindre, da jeg konstaterede, at disken er i
>nøjagtig samme stand,
>som da jeg returnerede den. Stadig samme fejl - d.v.s. jeg har betalt

Hvis nu du tabte den vandret, så det ikke kan ses rent mekanisk...

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 20-10-02 16:06

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis nu du tabte den vandret, så det ikke kan ses rent mekanisk...

Hm. Fandt følgende - jeg er ikke den eneste med den fejl på disken (men det
er reparatøren nok ligeglad med)!

http://makeashorterlink.com/?W56762032

Fra : David T. Metz

Dato : 21-10-02 11:07

> [...]
>
> Hm. Fandt følgende - jeg er ikke den eneste med den fejl på disken
> (men det er reparatøren nok ligeglad med)!

(Teknisk): Interessant - det ser ud som om værktøjet kan rapportere "fysisk
fejl på disk" i tilfælde af et "defekt kabel".

(Juridisk) Jeg gætter på du brugte desktop versionen af seatools? I givet
fald: fulgte du den procedure for indlevering til reparation som står
angivet i den README.TXT som ligger på disketten (jvf. manualens s.54)?

(Teknisk) Hvis du brugte on-line testen alene kan fejlen ligge mange
steder.

David

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-10-02 21:06

"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> skrev :

>Den garanti, jeg påberåber mig er den almindeligt gældende garanti anført i
>købeloven. Den bør jeg kunne benytte mig af.........

Nej, en sådan findes ikke.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~