Forbrugertingskader, hvad er definitionen
Fra : Anders Petersen

Dato : 10-10-02 13:13

Hej NG

Jeg er stødt på en formulering i leveringsbetingelserne fra et firma, jeg
ikke kender betydningen af (uden tvivl ganske simpelt):
Forbrugertingskader.

Hvad er definitionen, har nogen evt. en reference til den konkrete
paragraf?

Og en anden ting: Hvis jeg som firma vil opkræve rykkergebyrer ifm. for sen
betaling, kan jeg så blot gøre det? Har ladet mig fortælle, at jeg i så
fald skal have meddelt denne mulighed i mine leveringsbetingelser først,
men hvordan beviser jeg, at de er medleveret ved ordrebekræftelsen. Min
alm. praksis er t sende ordrebekræftelse vedlgt betingelserne, herunder et
punkt ang. muligheden for at indrive rykkergebyret. Er det godt nok?

På forhånd mange tak!

/Anders

Fra : Peter G C

Dato : 10-10-02 13:30

"Anders Petersen" <anders@NOSPAMgadefejer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Forbrugertingskader.
>
> Hvad er definitionen, har nogen evt. en reference til den konkrete

Det drejer sig om produktansvar - dvs. den situation, hvor et produkt
forvolder skade på en person eller dennes ting. Forvoldes der skade på en
forbrugers ting er der tale om forbrugertingsskade. Kig i
produktansvarsloven. Man kan i øvrigt ikke aftale sig ud af denne lov.

> Og en anden ting: Hvis jeg som firma vil opkræve rykkergebyrer ifm. for
sen
> betaling, kan jeg så blot gøre det?

Ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Petersen

Dato : 10-10-02 15:39

> [...]
> en forbrugers ting er der tale om forbrugertingsskade. Kig i
> produktansvarsloven. Man kan i øvrigt ikke aftale sig ud af denne lov.

Tak, det giver god mening.

> sen
>
> Ja.

Lyder godt :) Men hvad med mine kommentarer ang. forudgående varsel - skal
jeg kunne bevise de har fået det at vide på forhånd - og hvordan gøres det
i så fald?

Mange tak for hjælpen.

/Anders

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-02 17:13

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Ja.

Men bemærk at rentelovens §9b siden 1. august i år begrænser hvor
ofte og og hvor meget man kan kræve i gebyr.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : MAndersen

Dato : 10-10-02 21:52

> [...]
> forbrugers ting er der tale om forbrugertingsskade. Kig i
> produktansvarsloven. Man kan i øvrigt ikke aftale sig ud af denne lov.

Husk blot at skader under kr. 4.000,- ikke falder ind under
produktansvarsloven.

Nu drejer det sig godt nok om forholdet overfor forbruger, men overfor anden
kunde,
virksomhed etc. - altså ikke forbruger - kan du godt skrive dig ud af
produktansvarsloven,
f.eks. "hvis produktet sammenblandes med/i noget andet hæfter producent
ikke......",
det må vel være at aftale sig ud af loven ?

mvh
MAndersen

Fra : Peter G C

Dato : 11-10-02 10:53

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Husk blot at skader under kr. 4.000,- ikke falder ind under
> produktansvarsloven.

Enig - da gælder de ulovbestemte regler om produktansvar - forskellen er
næsten den samme.

> [...]
> det må vel være at aftale sig ud af loven ?

Nja... det er blot en gengivelse af gældende ret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com