Hvordan bliver jeg root?
Fra : Tom

Dato : 10-10-02 13:08

Jeg sidder og roder med noget.. Og har pludselig brug for at blive root i
X..
Og så var det jeg tænkte er der nogle her der kender en side eller to, hvor
alle de der terminal forklaringer står !? Eller skal jeg bare skrive nogle
mærkelige tegn et eller andet sted !?
Tom

Jeg skal også ned i noget der hedder Net-info.. Er der noget jeg skal være
specielt opmærksom på "dernede" ?

PS
X er altså besværlig når man begynder at rode ned i motoren !?

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 10-10-02 14:18

Tom wrote on 10/10/02 14:08:

> [...]
> specielt opmærksom på "dernede" ?
>
> PS
> X er altså besværlig når man begynder at rode ned i motoren !?

Brug 'sudo' før din kommandoer i Terminal.app
Læs mere hér: <http://www.courtesan.com/sudo/>

F.eks.:

sudo apachectl graceful
(Genstarter Web-deling)

sudo rm ~/Desktop/kan_ikke_smides_i_papirkurven.fil
(Sletter arkiver på skriebordet, du ikke normalt har rettigheder til
at slette)

....osv.

Hvis du roder i '/System' og underliggende mapper, sørg altid for at lave en
backup-fil inden du laver ændringer:

Lad os f.eks. skifte mappe til /System/Library/CoreServices

cd /System/Library/CoreServices

Først omdøber du originalen ved at 'flytte' den.
Hvorfor ikke bare kopiere?
Ved at flytte originalen, bevares oprettelses- og ændringsdato nemlig.

sudo mv SystemVersion.plist SystemVersion.plist.original

Så laver vi en kopi af originalen, som vi vil bearbejde:

sudo cp SystemVersion.plist.original SystemVersion.plist

Efter det kan du så, hvis du ønsker det genetablere originalen:

sudo mv SystemVersion.plist.original SystemVersion.plist

I øvrigt har Terminal.app indbygget manual - kaldet 'man'
F.eks.:
man rm
man top
man cp
man open
....osv.

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Richard Kruse Nees
Email: REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com
Danish Dock Menu Fix for Mac OS X 10.2.x:
<http://www.sectionurbaine.com/downloads/software/DanishDockMenuFix.dmg.gz>

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 10:02

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg sidder og roder med noget.. Og har pludselig brug for at blive root i
> X..

Jeg kom til at tænke på, når man er med konen inde hos guldsmeden for at
se på smykker. Spørger man til prisen, siger han: "Hvis De er nødt til
at spørge, så har De ikke råd".
På samme måde har jeg lidt den holdning, at hvis man ikke ved
hvordan, så har man ikke brug for at være root. Man kan vist lave
temmelig mange ulykker som root.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 10:08

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> hvordan, så har man ikke brug for at være root. Man kan vist lave
> temmelig mange ulykker som root.

Jeg betragter det som kraftværktøj i stil med vinkelslibere, motorsave
og lignende. Vældig effektive, men man kan godt nok komme galt
afsted.

Fik ssh-agent funktionalitet på Jaguar (10.1 hacket virker ikke mere
:( Det snakkede jeg med nogen om for længe siden. Det her -
http://www.phil.uu.nl/~xges/ssh/ - lader til at virke fint.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-10-02 21:41

On Thu, 10 Oct 2002 14:08:24 +0200, Tom wrote
(in message <B9CB3A58.5903%tom@mir.dk>):

> Jeg sidder og roder med noget.. Og har pludselig brug for at blive root i
> X..

Du drikker root beer som de barskeŠ

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-02 21:58

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Du drikker root beer som de barske...

Hvad er root beer egentlig? Det nævnes i den der julevideo med Mel og
Kim. I ved, den hvor Mel Smith og Kim Wilde synger "Rocking around the
christmas tree".
Ha! Der snød jeg mig til at vinde konkurrencen om året første
jule-posting. I kan godt begynde at sende ænder og rødvin.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-10-02 23:06

On Sat, 12 Oct 2002 22:57:51 +0200, Henrik_Münster wrote
(in message <1fjyqdb.o665zq1wszi47N%henrik@muenster.dk>):

> [...]
> Ha! Der snød jeg mig til at vinde konkurrencen om året første
> jule-posting. I kan godt begynde at sende ænder og rødvin.

Aner det ikke, men det lyder meget godt, ikke? Nej, Fat Freddy i The
Fabulous Furry Freak Brothers drikker ind i mellem Root BeerŠ men han drikker
vist også Tudsebæ øl eller sådan noget, han falder for en hvilken som helst
reklame.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-10-02 03:59

> Ha! Der snød jeg mig til at vinde konkurrencen om året første
> jule-posting. I kan godt begynde at sende ænder og rødvin.

God påske. Hva' har jeg vundet?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-10-02 00:30

> God påske. Hva' har jeg vundet?

Tillykke til Apple med G7 processoren og OS XIX v. 1.2.15 (build 5122)
det er måske samme år som dr. Monster bliver 50 år ?!

Og nej, det er slet ikke seriøst ment. Men det er ON, ik'?

Hvis jeg har vundet noget, så send det pr. pakkepost eller med
fragtmanden på en palle, men pas på at cigarerne er godt pakket ind - så
de ikke knækker

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 06:55

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Ha! Der snød jeg mig til at vinde konkurrencen om året første
> jule-posting. I kan godt begynde at sende ænder og rødvin.

Kan du ikke stille dig ned i Bilka og - stampende utålmodigt i gulvet
- forlange at de får sat julepynten NU!

Det er koldt nok - vi vil have nisser og gran! Og Julebryg! Det
sidste kan ikke gå hurtigt nok...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 14-10-02 01:04

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
>- forlange at de får sat julepynten NU!
>
>Det er koldt nok - vi vil have nisser og gran! Og Julebryg! Det

De tyske grænse butikker fik juleslikket frem for 14 dage siden og i
lørdags havde IKEA deres julehaløj fremme.

Mvh.

Henrik Lindskou

Ps. godt nytår...........hæ hæ.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 14-10-02 01:26

> De tyske grænse butikker fik juleslikket frem for 14 dage siden og i
> lørdags havde IKEA deres julehaløj fremme.
Der er altså kun 70 dage til jul.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 14-10-02 01:48

Henning Vestergaard Poulsen wrote:

>Der er altså kun 70 dage til jul.

Ja og 77 til nytår og hvad så.........
Det er vel ikke mere end godt 14 dage siden vi havde 25 graders varme,
så det er ikke ligefrem julehumøret der presser sig på.
Jeg ved godt at det er ca. samme tid hvert år men det aaaaaaalt for
tidlig efter min mening .
Du kikke vel heler ikke efter badebukser i marts md.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-02 03:23

Hej Henrik

Henrik Lindskou wrote:

> Ja og 77 til nytår og hvad så.........
> Det er vel ikke mere end godt 14 dage siden vi havde 25 graders varme,
> så det er ikke ligefrem julehumøret der presser sig på.

- Det siger en af mine venner i Australien også, - når de danser svedende
omkring juletræet i 40 graders varme...

> Jeg ved godt at det er ca. samme tid hvert år men det aaaaaaalt for
> tidlig efter min mening .

Fuldstændig enig!!!

> Du kikke vel heler ikke efter badebukser i marts md.

Jo da.. - hvis nu man skal på ferie sydpå, hvor der er sol og
varme......

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-10-02 00:30

> Jo da.. - hvis nu man skal på ferie sydpå, hvor der er sol og
> varme......

Jeg er nu begyndt at kigge efter et af de der programmer, der kan måle
temperaturen - på min Mac. Den er lidt varm, synes jeg. Mon det kan være
et problem, at alle de der nedfaldsæbler, der ligger på den, er begyndt
at gære?

Kære Mac-ven: skal de børstes væk?

Tillægsspørgsmål: hvilket (Mac)brænderprogram kan lave gærede æbler til
æblebrændevin (evt. Calvados)? Kan Toast? Versionsnummer og program
udbedes ...

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-10-02 01:13

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>temperaturen - på min Mac. Den er lidt varm, synes jeg. Mon det kan være
>et problem, at alle de der nedfaldsæbler, der ligger på den, er begyndt

Nej selvfølgelig ikke. Her er en udemærket mulighed for at prøve en
gammel opskrift som er gået i arv gennem generationer. Du tager to pægle
sukker og disse skal saa dryses ud over din Mac (der kan også bruges en
linux hvis man ikke har andet) her efter lader du den køre Vrirtuel pc /
eller andet emulerings program i ca. 120 min med en opløsning på
600x800. Saa tilsætter du en anelse MacSoup enlig ikke for meget da det
kan overdøve smagen af Mac. bag efter skal den stå og hvile i et øjeblik
ca. 20 sec. den skulle jo nødig blive kold. herefter kan den pyntes med
alverden tilbehør. eks. et strejf af ADSL så bliver nabokonen misundlig
ligeledes kan et godt blødtklæde eventuelt pynte paa retten. brug
endelig ikke nogen form for præperater der bære navnet WIN, lilleblød
eller ligende.

NB.kan serveres med Toast, dog ikke v.5.2 da denne ikke er egnet til Mac
retter

Velbekom

>Tillægsspørgsmål: hvilket (Mac)brænderprogram kan lave gærede æbler til
>æblebrændevin (evt. Calvados)? Kan Toast? Versionsnummer og program
>udbedes ...

Til dit spørgsmål om at fremstille alkoholiske drikke må jeg inden jeg
svare først forvisse mig om at du er registreret hos told og skat da den
slags er belagt med afgifter og moms.

Dog skal det bemærkes at der findes et program der kan fremstille den
dejligste æble saft helt uden alkohol. ( find den selv på www.gurgle.dyk )

Med de varmeste og kærlige hilsner til alle i det ganske land.

Mad Mac Mmm (med meget mere)

Angri LindeWoodsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-10-02 08:54

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> writes:

> Vrirtuel pc / eller andet emulerings program i ca. 120 min med en
> opløsning på 600x800. Saa tilsætter du en anelse MacSoup enlig ikke

600x800? Så det skal vises sidelæns på skærmen? For at man kan ligge
ned som en anden romer imens?

Når det engang lykkes at få en fladskærm til den stationære, skal det
være en der kan stå på højkant. Så kan man se en hel A4 side på en
gang :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-02 05:57

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> temperaturen - på min Mac. Den er lidt varm, synes jeg. Mon det kan være
> et problem, at alle de der nedfaldsæbler, der ligger på den, er begyndt

Er du sikker på, at de ikke er begyndt at stege istedet for? ...mum, stegte
æbler med lidt kanel...mum...

> Kære Mac-ven: skal de børstes væk?
>
> Tillægsspørgsmål: hvilket (Mac)brænderprogram kan lave gærede æbler til
> æblebrændevin (evt. Calvados)? Kan Toast? Versionsnummer og program
> udbedes ...

Hm, - Det må vist være en 'Destiller', du skal have fat i, og da du nu
kører på X, vil jeg mene, det må være mindst en 5'er....

Cherio, Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-10-02 06:02

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> writes:

> Der er altså kun 70 dage til jul.

Skynd dig ned og køb dine julegaver. Undgå trængsel ved at gøre det
inden efterårsferien.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-10-02 13:02

On Mon, 14 Oct 2002 7:01:33 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote
(in message <kkwuolehqq.fsf@mimer.null.dk>):

> Skynd dig ned og køb dine julegaver. Undgå trængsel ved at gøre det
> inden efterårsferien.

Husk at købe Norah Jones: »come away with me«
P.S.: Læg mærke til mine nye anførselstegn, som jeg har lært af tråden html
ææææh øøøhhh åh!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 06:57

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hvad er root beer egentlig? Det nævnes i den der julevideo med Mel og

Altså. Nu glemte jeg helt det her.

Det er en usask sodavand. Hvis I havde gjort jer den ulejlighed at
spørge google, havde I fundet root-beer.org - der er flere svar end I
anede der fandtes spørgsmål om root beer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-10-02 10:25

On Sun, 13 Oct 2002 7:56:48 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote
(in message <kkadlilw4f.fsf@mimer.null.dk>):

> Det er en usask sodavand.

Og hvad er en usask sodavand så?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 10:48

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> writes:

> Og hvad er en usask sodavand så?

En sukkerholdig læskedrik fra usa.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-10-02 12:04

On Sun, 13 Oct 2002 11:48:20 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote
(in message <kklm52is9n.fsf@mimer.null.dk>):

> En sukkerholdig læskedrik fra usa.

Så Fat Freddy drikker sodavand? Nå ja, fygræs og usaskŠ

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-02 13:19

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> Tom
>
> Jeg skal også ned i noget der hedder Net-info.. Er der noget jeg skal være

Nu har du fået de "nørdede" svar - dem med sudo mig her og sudo mig dér.
Men for ikke at den gode gamle tænk-selv-mac diciplin skal gå helt i
glemmebogen, er her den "brugervenlige" opskrift:

1) Gå i Applications->Utilities->Netinfo Manager!
2) Menuen "Domain"->Sikkerhed->Godkend!
3) Godkendelse.
4) Menuen "Domain"->Sikkerhed->Slå rodbruger til! Navn: "root",
Password: XXXX.
5) Systempreferencer->Log ind->Vinduet Log ind! Vis logvindue som
"Indtastningsfelter...".
6) Luk.
7) Log ud.
8) Log ind som "root" -> Du er på og kan nu rasere systemet som du
lyster - juhu!

> PS
> X er altså besværlig når man begynder at rode ned i motoren !?

Det skal man vel egentligt heller ikke - almindeligvis!

Stig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 20:24

stigleerbeck@dot.mac (Stig Leerbeck) writes:

> 8) Log ind som "root" -> Du er på og kan nu rasere systemet som du
> lyster - juhu!

Du holder af at køre bil uden sikkerhedssele og har altid
installations-cd'ere indenfor rækkevidde?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-10-02 10:50

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Du holder af at køre bil uden sikkerhedssele og har altid
> installations-cd'ere indenfor rækkevidde?

Jeg hører bare til de 96% af befolkningen der ikke har hjerne (eller
lyst) til at huske sætninger som:

sudo apachectl graceful
sudo rm
sudo mv SystemVersion.plist SystemVersion.plist.original
sudo cp SystemVersion.plist.original SystemVersion.plist
sudo mv SystemVersion.plist.original SystemVersion.plist

Jeg ved godt at nogle i Mac-miljøet er himmel-henrykte over at de nu kan
bruge en terminal der er 12 gange mere indviklet og hukkommelseskrævende
(i biologisk forstand forståes) end en dos-prompt.

Men hvis de nye teknologier kræver at vi skal rende rundt og huske en
mindre ordbog af kommandoer, så er der tale om et alvorligt
tilbageskridt.

Og hvad skal man så med Macintosh, der jo netop har stået for intuitiv
brugervenlighed!?

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-10-02 11:07

> [...]

> bruge en terminal der er 12 gange mere indviklet og hukkommelseskrævende
> (i biologisk forstand forståes) end en dos-prompt.

Smag og behag. Jeg synes heller ikke at de resulterende julenumre er
sjove, men det skyldes blandt andet ogsaa at Apple har roert RIGTIGT
grundigt rundt i gryden da man valgte hvor ting skulle laegges og hvad
de hedder.

Med hensyn til at lukke Apache op og ned, vil jeg KRAFTIGT anbefale at
man bruger indgangene i Systemindstillinger -> Deling -> "Personlig
Webdeling" i stedet.

> [...]
> tilbageskridt.
>
> Og hvad skal man så med Macintosh, der jo netop har stået for intuitiv

Apple goer skam noget for at goere det mere brugervenligt. Se fx
ovenfor :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-10-02 11:16

On Mon, 14 Oct 2002 11:50:29 +0200, Stig <stigleerbeck@dot.mac> wrote:

> Jeg ved godt at nogle i Mac-miljøet er himmel-henrykte over at de nu kan
> bruge en terminal der er 12 gange mere indviklet og hukkommelseskrævende
> (i biologisk forstand forståes) end en dos-prompt.

Nu har jeg aldrig kunne finde ud af DOS, og inden jeg i april
installerede OS X for første gang, havde jeg aldrig opholdt mig i en
kommandoprompt. Det har da også krævet noget tid at lære, og jeg har
da også lavet nogle fejl, men jeg synes det er herligt at have
terminalen. Den påvirker bare folk på forskellig måde. For dem der har
mod på og interesse i det, bliver computeren mere transparent og
forståelig, når man har adgang til en prompt, for andre bliver det
blot mere indviklet.

> [...]
> tilbageskridt.
>
> Og hvad skal man så med Macintosh, der jo netop har stået for intuitiv

Jeg synes da ellers at Macintosh (og Windows XP) har gjort det
rigtige, man behøver jo aldrig at pille ved maskineriet hvis man ikke
har lyst. Det er i hvert fald mit indtryk, men jeg kunne naturligvis
tage fejl.

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-10-02 13:05

On Mon, 14 Oct 2002 12:15:47 +0200, Jonas Voss wrote
(in message <jg5eoa.s43.ln@wintermute.verture.net>):

> [...]

> rigtige, man behøver jo aldrig at pille ved maskineriet hvis man ikke
> har lyst. Det er i hvert fald mit indtryk, men jeg kunne naturligvis

Nej, du har »ret« Det er fedt med _muligheden_. Før Mac OS X var det
selvfølgelig noget skidt, og kun noget, dåsebrugere havde, dos for dosmere