erfaringer med riskoger?
Fra : Anders Nielsen

Dato : 10-10-02 12:03

Hej

Jeg søger lidt erfaringer og information om brugen af en riskoger.

Noget der taler for at bruge sådan en?

Noget der taler imod?

Der er ofte beskrevet forskellige kogetider på ris alt efter hvilken sort
det er. Er det noget en riskoger kan tage højde for?

Og... er den god til at lave ris til sushi?

Mvh

Anders

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 10-10-02 20:05

Anders Nielsen <tox@xot.denmark> wrote:

> Hej
>
> Jeg søger lidt erfaringer og information om brugen af en riskoger.
>
> Noget der taler for at bruge sådan en?
- med timerfunktion ideal til naturris. Du hæler vand & ris i den og 1
time inden du kommer hjem er risen begyndt at koge

- nemt at koge alle slags ris 'næste' optimalt.
- 1 ledig blus på komfuret

> Noget der taler imod?
- koster penge. (en gryde & komfur har du måske i forvejen)
- fylder i skabet
- uegnet til risengrød
- mindre egnet til at koge ris med aromatiserende frugter fx. limeskæl,
da de vil sætte sig i riskogerens dampkanaler

> Der er ofte beskrevet forskellige kogetider på ris alt efter hvilken sort
> det er. Er det noget en riskoger kan tage højde for?
ja, riskogeren styrer temperaturen efter den overskydende dampmængde

> Og... er den god til at lave ris til sushi?
det er de vist ideal til. Du skal bare have fat i noget japansk ris.
(Jeg vil dog anbefale chinesisk ris "japanise style" - som altid er
kvaliteten ved de chinesiske "japanske madvarer" på ca. samme niveau og
prisen langt lavere end de orginal japanske fødevarer)

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : KT

Dato : 10-10-02 22:22

"Anders Nielsen" wrote in message

> [...]
> det er. Er det noget en riskoger kan tage højde for?
>
> Og... er den god til at lave ris til sushi?

´
Hejsa Anders.

Nu er jeg ikke den store kulinariske ekspert (nogle ville måske kalde mig
madlavningsmongol.......undskyld, mente naturligvis madlavningsudfordret!),
så jeg kan nok ikke hjælpe dig med alle dine spørgsmål. Vil blot nævne, at
vi er afsindigt glade for vores riskoger; risen bliver rigtig rigtig lækker,
uanset hvilken slags vi bruger, og så behøver vi ikke at bruge den ene af
vores ialt 2 kogeplader på at koge ris. Jeg har også prøvet at lave krydrede
ris i den; jeg svitsede bare løg, chili og hvad der ellers skulle i på
panden først - svitsede så risen med et par minutter og hældte hele
herligheden i riskogeren sammen med kyllingekraft og sim sala bam: ½ time
senere var der det lækreste tilbehør til vores indiske lammeret!
Så jeg vil da klart anbefale at købe en riskoger.

Mvh. Line

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-10-02 14:02

[Anders Nielsen | Thu, 10 Oct 2002 13:03:24 +0200]

>Noget der taler for at bruge sådan en?

Hvis du skal koge en stor portion ris, og den skal kunne holde sig varm
og du desuden har komfuret "optaget", er der en rar ting at have.

Når vi har mange gæster og "leger storkøkken" er det rart at den kan
indeholde en relativ stor mængde, og til fulde klare sig selv mens jeg
laver resten af maden.

>Der er ofte beskrevet forskellige kogetider på ris alt efter hvilken sort
>det er. Er det noget en riskoger kan tage højde for?

Næh; det er ikke kærlig behandling af ris, det er "storkøkkenmanerer",
men det er OK.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 14-10-02 07:58

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote:
> [Anders Nielsen | Thu, 10 Oct 2002 13:03:24 +0200]

> Næh; det er ikke kærlig behandling af ris, det er "storkøkkenmanerer", men
> det er OK.

Det kommer an på riskogeren. Desværre har jeg kun set de simple herhjemme,
men kan man skaffe en fra eksempelvis Japan, får man rige muligheder for at
koge forskellige typer ris, og at gøre det lige så kærligt som i en gryde.

- Kvan.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-10-02 19:23

"Anders Nielsen" <tox@xot.denmark> wrote in message
> Hej
>
> Jeg søger lidt erfaringer og information om brugen af en riskoger.
>
> Noget der taler for at bruge sådan en?

Ja, jeg havde i mine unge dage en Kawasaki. Den lavede an helvedes
larm og gik en forfærdeligt masse omdrejninger

vh
Jan
(der undskylder den useriøse indstilling)

Fra : Anders Nielsen

Dato : 11-10-02 17:30

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> "Anders Nielsen" <tox@xot.denmark> wrote in message

> Ja, jeg havde i mine unge dage en Kawasaki. Den lavede an helvedes
> larm og gik en forfærdeligt masse omdrejninger

Og hvad var kogetiden for 500,- basmatiris?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-10-02 15:38

> Og hvad var kogetiden for 500,- basmatiris?

Øehhh...tjae, hvad skal man svare )))

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-02 21:49

> [...]
>
> vh
> Jan
> (der undskylder den useriøse indstilling)

OK Jan,
det er acceptabelt....der er stadig meget på kredit....fra dine normalt
seriøse indlæg, som jeg altid læser med interesse!

Mvh.